УПРАВЛІНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО МЕНЕДЖЕРА СФЕРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ: ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ТА МЕТОДИЧНИЙ КОМПОНЕНТИ

Автор(и)

  • L. KRAVCHENKO
  • V. ONIPKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247074

Ключові слова:

професійна предвища і вища підготовка, майбутній менеджер сфери обслуговування, управлінська компетентність, готельно-ресторанна справа, організаційний компонент компетентності, методичний компонент компетентності

Анотація

У статті представлено аналіз процесу формування управлінської компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування (на прикладі готельно-ресторанної справи) у ході професійної підготовки в закладах предвищої та вищої освіти. На основі опрацювання досліджень науковців із дотичних питань виокремлено низку організаційних та методичних компетентностей; дефініцію «управлінська компетентність майбутніх менеджерів сфери обслуговування» потрактовано як полікомпонентну динамічну комбінацію управлінських знань, організаційних умінь, навичок навчати персонал, способів мислення, поглядів, цінностей, відповідних особистісних якостей, зреалізовану на рівнях передвищої та вищої освіти в галузі знань 24 Сфера обслуговування, спеціальності 241 Готельно-ресторанна справа. Доведено, що структурно така компетентність є інтегрованим комплексом  загальних («м’які» навички) і спеціальних («тверді» – фахові, предметні, управлінсько-професійні навички) компетентностей та визначає здатність майбутнього менеджера успішно вести професійну діяльність, цілеспрямовано підвищувати фаховий рівень управління й лідерства в підпорядкованому йому колективі працівників готельно-ресторанного підприємства, будувати кар’єру та творити власну концепцію життєвого успіху. До організаційних компетентностей віднесено: знання – теоретичних основ організації процесу надання послуг, форм, засобів, методів та прийомів організації пізнавальної діяльності персоналу; структури, психолого-педагогічних аспектів спілкування в підприємстві чи дорученому колективі; видів формальних, напівформальних і неформальних методів прийняття й реалізації рішень; уміння – аналізувати організаційні середовища, готувати стратегічні та оперативні плани, відповідні заходи і процедури; реалізувати завдання з опорою на позитивні второни кожного працівника. До методичних компетентностей належать: мобільність знань (постійне відновлення інформації для успішного рішення завдань у конкретних умовах); гнучкість методів (застосування методів залежно від умов); критичність мислення (творчість, нестандартність, оригінальність задуму); відповідальність за власні дії та рішення щодо кваліфікованого навчання персоналу.

Посилання

Babeshko, M. S. (2017). Universalna model profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv hotelno-restorannoi industrii. [Universal model of professional training of future specialists of the hotel and restaurant industry]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools], 53 (106), 63-70 [in Ukrainian].

Bezruchenkov, Yu.V. (2014). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv sfery restorannoho hospodarstva u vyshchomu navchalnomu zakladi [Formation of professional culture of future specialists in the field of restaurant management in a higher educational institution]. (Extended abstract of PhD diss). Luhansk [in Ukrainian].

Burak, V. H. (2020). Dosvid profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv hotelno-restorannoho hospodarstva v zakladakh vyshchoi osvity [Experience of professional training of hotel and restaurant specialists in higher education institutions]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy]. 29, 1, 88-92 [in Ukrainian].

Honchar, L. O. (2020). Obgruntuvannia kontseptualnoi modeli pidhotovky fakhivtsiv hotelno-restorannoi spravy v Ukraini: orhanizatsiino-analitychnyi aspekt [Substantiation of the conceptual model of training of hotel and restaurant specialists in Ukraine: organizational and analytical aspect]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Ekonomika i upravlinnia [Scientific notes of TNU named after VI Vernadsky. Economics and management], 31 (70), 6, 39-49 [in Ukrainian].

Ivanova, O. A. (2018). Osoblyvosti strukturnoi skladovoi chastyny profesiinoi pozytsii fakhivtsia sfery posluh [Features of the structural component of the professional position of a service specialist]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Pedagogical sciences: realities and prospects], 61, 92-94 [in Ukrainian].

Kamyshnikova, H. V. (2017). Formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv hotelnoho hospodarstva ta turyzmu v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of legal competence of future specialists of hotel management and tourism in the process of professional training]. (PhD diss.). Kharkiv: Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia [in Ukrainian].

Korniiaka, A. O., Holikova, T. P. (2013). Shliakhy vdoskonalennia systemy navchannia u sferi hostynnosti [Ways to improve the education system in the field of hospitality]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli [Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade], 4 (60), 34-38 [in Ukrainian].

Korotkova, L. I. (2020). Struktura pedahohichnoi systemy profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv sfery posluh v umovakh osvitno-vyrobnychoho klastera [The structure of the pedagogical system of professional training of future specialists in the field of services in the educational and production cluster]. Colloquium-journal, 25 (77). Retrieved from https://cyberleninka.ru/ article/n/struktura-pedagogichnoyi-sistemi-profesiynoyi-pidgotovki-maybutnih-fahivtsiv-sferi-poslug-v-umovah-osvitnovirobnichogo-klastera [in Ukrainian].

Kravets, S. H. (2014). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv restorannoho servisu u vyshchykh profesiinykh uchylyshchakh [Formation of key competencies of future specialists of restaurant service in higher professional schools] (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Lukashevych, N. P. (2007). Samomenedzhment. Teoryia y praktyka [Self-management. Theory and practice]: uchebnik. Kiev: Nyka-Tsentr [in Ukrainian].

Malyk, L. B. (2013). Profesiina kompetentnist yak bazovyi komponent profesiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv – studentiv tekhnichnykh koledzhiv [Professional competence as a basic component of the professional culture of future professionals - students of technical colleges]. In Psykholoho-pedahohichni problemy stanovlennia suchasnoho fakhivtsia [Psychological and pedagogical problems of becoming a modern specialist]: materialy

Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 236-242). Kharkiv: KhNEU; KhOHOKZ [in Ukrainian].

Maryniuk, A. Yu. (2017). Osnovni aspekty profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv haluzi hostynnosti na suchasnomu etapi [The main aspects of professional training of future hospitality professionals at the present stage]. Ekonomichni horyzonty [Economic horizons], 2 (3), 80-84 [in Ukrainian].

Medynska, S. I. (2020). Rozvytok ta otsiniuvannia soft skills pry formuvanni inshomovnoi kompetentnosti u zdobuvachiv vyshchoi osvity v haluzi turyzmu, hotelno-restorannoi spravy ta mizhnarodnoho biznesu [Development and assessment of soft skills in the formation of foreign language competence in applicants for higher education in the field of tourism, hotel and restaurant business and international business]. Visnyk universytetu imeni Alfreda

Nobelia. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Alfred Nobel University. Pedagogical sciences], 1 (19), 219-223 [in Ukrainian].

Nosova, I. O., Mashkova, O. V., & Khaiet, L. H. Kontseptualni pidkhody do pidhotovky fakhivtsiv hotelnorestorannoi spravy [Conceptual approaches to the training of hotel and restaurant professionals]. Retrieved from http://scaspee.com/allmaterials/1 [in Ukrainian].

Poluda, V. V. (2010). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz hotelnoho hospodarstva u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of professional competence of future specialists in the hotel industry in the process of professional training]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Ponochovna-Rysak, T. M. (2019). Problemy profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv hotelno-restorannoi spravy [Problems of professional training of future specialists in hotel and restaurant business]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general education schools], 62, 1, 66–69 [in Ukrainian].

Radkevych, V. O., Kravets, S. H., & Kozak, A. R. (2020). Kliuchovi kompetentnosti (miaki navychky) maibutnikh fakhivtsiv industrii hostynnosti [Key competencies (soft skills) of future professionals in the hospitality industry]. Colloquium-journal, 15 (67). Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/klyuchovi-kompetentnostim-yaki-navichki-maybutnih-fahivtsiv-industriyi-gostinnosti [in Ukrainian].

Savchenko, L. (2019). Zmist profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sfery obsluhovuvannia [The content of professional training of service professionals]. Profesionalizm pedahoha: teoretychni y metodychni aspekty Teacher professionalism: theoretical and methodological aspects, 11, 72-80 [in Ukrainian].

Shevchuk, S. S. (2018). Profesiina pidhotovka fakhivtsiv sfery obsluhovuvannia na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Professional training of service specialists on the basis of the competence approach]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (182), 41-45 [in Ukrainian].

Vindiuk, A. V. (2017). Osoblyvosti praktyko-oriientovanoho zmistu profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv iz turyzmoznavstva v zakladakh vyshchoi osvity [Features of practice-oriented content of professional training of future specialists in tourism in higher education institutions]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zaporizhia National University. Pedagogical sciences], 2, 98-103. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2017_2_18 [in Ukrainian].

Zaitseva, V. M. (Ed.). (2017). Industriia hostynnosti v Ukraini: stan i tendentsii rozvytku [Hospitality industry in Ukraine: state and development trends]: monohrafiia. Zaporizhzhia: Prosvita [in Ukrainian].

Zinchenko, V. A. (2017). Osoblyvosti pidhotovky kadriv turyzmu i hotelnoi spravy v umovakh yevrointehratsii Ukrainy ta pidvyshchennia konkurentnosti turystychnoi haluzi [Features of training of tourism and hotel business in the conditions of European integration of Ukraine and increase of competitiveness of tourist branch]. Problemy osvity [Problems of education], III (67), 241-259 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Номер

Розділ

Статті