ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ

Автор(и)

  • O. BIDA
  • A. CHYCHUK
  • O. KUCHAI
  • V. GONCHARUK
  • T. KUCHAI

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264247

Ключові слова:

екологічна компетентність, формування екологічної компетентності, вчителі біології, екологічно орієнтоване середовище,, рівні сформованості екологічної компетентності, професійна підготовка

Анотація

Розкрито сутність поняття «екологічна компетентність» та здійснено обґрунтування структурних компонентів формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології. Визначено три рівні сформованості екологічної компетентності майбутніх учителів природничих дисциплін: низький – неусвідомлена мимовільна некомпетентність, середній – усвідомлена довільна некомпетентність, високий – усвідомлена довільна компетентність.

Подано концепцію формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології, яка охоплює мету, завдання, принципи, методологічні підходи, зміст, педагогічні умови розвитку й реалізації досліджуваної здатності у процесі фахової підготовки.

Посилання

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrayinskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Hryshchenko, S. M. (2015). Heoinformatsiyni tekhnolohiyi yak zasib formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnikh inzheneriv hirnychoho profilyu [Geoinformation technologies as a means of forming the environmental competence of future mining engineers]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Khrolenko, M. (2022). Kontseptsiya formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv biolohiyi u protsesi fakhovoyi pidhotovky [The concept of the formation of ecological competence of future biology teachers in the process of professional training]. Perspektyvy ta innovatsiyi nauky. Pedahohika. Psykholohiya. Medytsyna [Perspectives and innovations of science. Pedagogy. Psychology. Medicine], 3 (8), 281-292 [in Ukrainian].

Khrolenko, M. (2021). Systemnyy pidkhid do formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv biolohiyi u protsesi fakhovoyi pidhotovky [A systematic approach to the formation of environmental competence of future biology teachers in the process of professional training]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (199), 26-29 [in Ukrainian].

Melnychenko, R., & Tanska, V. (2013). Ekolohichna kompetentnist vchytelya yak peredumova zdiysnennya neperervnoyi ekolohichnoyi osvity i vykhovannya [Environmental competence of the teacher as a prerequisite for continuous environmental education and upbringing]. Naukovi zapysky. Problemy metodyky fizyko-matematychnoyi i tekhnolohichnoyi osvity [Scientific notes. Problems of the methodology of physical, mathematical and technological education], 4 (II), 271-275 [in Ukrainian].

Nahayev, V., Danchenko, I., & Mityashkina, T. (2021). Formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnikh fakhivtsiv ahrarnoyi sfery v umovakh tekhnolohichnoyi pidhotovky [Formation of ecological competence of future specialists in the agricultural sector in the conditions of technological training]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (199), 30-36 [in Ukrainian].

Oliynyk, N. YU. (2005). Formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti studentiv hidrometeorolohichnoho tekhnikumu u protsesi navchannya informatsiynykh tekhnolohiy [Formation of environmental competence of hydrometeorological technical school students in the process of learning information technologies]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Prima, R., Roslavets, R., & Orlova, S. (2017). Do pytannya formuvannya ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnʹoho vchytelya [To the question of the formation of environmental competence of the future teache]. Pedahohichnyi chasopys Volyni [Pedagogical journal of Volyn], 1 (4), rozdil II. Innovatsiyni protsesy v osviti, 95-99 [in Ukrainian].

Shapran, YU. P. (2017). Ekolohichna kompetentnist maybutnikh uchyteliv biolohiyi: yiyi sutnist ta diahnostyka [Environmental competence of future biology teachers: its essence and diagnosis]. Postępy w nauce w ostatnich latach. Nowych rozwiązań, 29-36. Varshava [in Ukrainian].

Sichko, I. (2013). Ekolohichna kompetentnistʹ yak profesiyna skladova pidhotovky maybutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv [Environmental competence as a professional component of training future primary school teachers]. In Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelya [Problems of modern teacher training]: zb. nauk. pr. Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny, (Is. 7, pp. 205-209). Uman [in Ukrainian].

Syaska, I. O. (2019). Strukturni komponenty, kryteriyi ta rivni sformovanosti ekolohichnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin [Structural components, criteria and levels of formation of ecological competence of future science teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realiyi ta perspektyvy [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Pedagogical sciences: realities and prospects], 69, 5, 255-260. Kyiv [in Ukrainian].

Yevdokymova, T. O. (2014). Ekolohichna svidomist yak predmet psykholoho pedahohichnoho doslidzhennya [Ecological awareness as a subject of psychological and pedagogical research]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/SocGum/VKhnpupsykhol/2010_36/04.html) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-10

Номер

Розділ

Статті