ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ НА ОСНОВІ ВПРОВАДЖЕННЯ НОВИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.26.227597Ключові слова:
педагогічна умова, проблемне навчання, еколого-орієнтовані проєкти, діяльнісний підхід до екологічної освіти, підготовка майбутнього вчителя, молодші школярі, формування екологічної культури, природнича освітня галузьАнотація
Здійснено пошук ефективних педагогічних умов підготовки майбутнього вчителя початкової школи до формування екологічної культури молодших школярів. Проаналізовано літературу з означеної проблеми, що дає можливість зробити висновок про те, що думки науковці позначені суперечливістю щодо того, які повинні бути створені умови для забезпечення найбільшої ефективності освітнього процесу. Загалом вони визначають педагогічні умови залежно від спрямованості їх дослідження, зокрема: екологічної підготовки майбутніх учителів; екологічної підготовки майбутніх учителів початкових класів; формування готовності вчителя до активізації освітнього процесу в початковій школі; розвитку екологічної культури (молодших школярів, майбутніх учителів); формування у молодших школярів дбайливого ставлення до природи, почуття відповідальності молодших школярів. У сутність поняття «педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя початкової школи до формування екологічної культури молодших школярів» вкладаємо таке значення: це цілеспрямовані та об’єктивні можливості освітнього процесу та чинники й обставини, що забезпечують відповідний процес у єдності традиційного й інноваційних підходів. Визначена така педагогічна умова: організація освітнього процесу засобами взаємозв’язку теоретичної й практичної підготовки на основі впровадження нових освітніх технологій.
Посилання
Boichuk, Yu. D. (2008). Ekoloho-valeolohichna kultura maibutnoho vchytelia: teoretyko-metodychni osnovy formuvannia [Ecological and valeological culture of the future teacher: theoretical and methodical bases of formation]: monohrafiia. Sumy: Universytetska knyha [in Ukrainian].
Booth, R. (2009). The Teaching of Ecology in Schools. Journal of Biological Education, 13( 4), 261-266.
Hroshovenko, O. P. (2007). Formuvannia u molodshykh shkoliariv dbailyvoho stavlennia do pryrody u pozaurochnii vykhovnii roboti [Formation of caring attitude to nature in junior schoolchildren in extracurricular educational work]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Dubiaha, S. M., & Shevchenko, Yu. M. (2010). Liderski yakosti maibutnoho vchytelia u konteksti suchasnoi osvity [Leadership qualities of the future teacher in the context of modern education]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika [Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy], 5, 175-181 [in Ukrainian].
Melash, V. D., & Varenychenko, A. B. (2019). Teoretychni zasady formuvannia pryrodnychoi kompetentnosti molodshykh shkoliariv v realiiakh Novoi ukrainskoi shkoly [Theoretical bases of formation of natural competence of junior schoolchildren in the realities of the New Ukrainian school]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohika [Scientific Bulletin of Melitopol State Pedagogical University named after Bohdan Khmelnytsky. Series: Pedagogy], 2 (23), 69-74 [in Ukrainian].
Petryk, M. I. (2018). Vikovi osoblyvosti molodshykh shkoliari yak peredumova berezhlyvoho stavlennia do pryrody [Age features of junior schoolchildren as a prerequisite for a careful attitude to nature]. In Pochatkova osvita: istoriia, problemy, perspektyvy [Primary education: history, problems, prospects]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 185-187). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].
Pustovit, N. A. (2009). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti i povedinky [Formation of ecological consciousness and behavior]. Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [White Book of National Education of Ukraine] (pp. 40-43). Kyiv: Akad. ped. nauk Ukrainy [in Ukrainian].
Robertson, C. (2002). The Future of Environmental and Ecological Education in Ontario. Toronto.
Varetska, O., Nikulochkina O., Tonne O., Kuzminskyi A., Bida O., & Vdovenko V. (2019). Primary school teacher’s social competence in the postgraduate education. Revista Româneascã pentru Educatie Multidimensionala, 11 (4), 309-327.