DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183168

АКСІОЛОГІЧНИЙ ПІДХІД У ВІТЧИЗНЯНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ ТА ПРАКТИЦІ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНА РЕТРОСПЕКТИВА

R. VINNICHUK, L. KRAVCHENKO

Анотація


У статті актуалізовано ціннісне бачення механізмів передачі соціального досвіду від покоління до покоління освітніми засобами; з’ясовано цивілізаційні реалії (порушення зв’язків між поколіннями, розбалансованість систем цінностей, невизначеність духовних орієнтирів молоді) як одну з проблем сучасної професійної підготовки; підкреслено важливість розв’язання цих проблем на засадах міждисциплінарного синтезу і методолого-теоретичного потенціалу аксіологічного наукового підходу. Проведено ретроспективний історико-педагогічний аналіз низки досліджень вітчизняних учених к. ХІХ – поч. ХХІ ст., які займалися питаннями аксіологічного характеру освіти та відповідної підготовки шкільної молоді і студентів (П. Каптєрєв, Г. Ващенко, О. Вишневський, С. Гессен, М. Богуславський, В. Гінецинський, Б. Бітінас, С. Гончаренко, М. Романенко, О. Сухомлинська та ін.), які зробили значний внесок у розвиток змісту освітніх цінностей, виявлення їх структури та запропонували свої оригінальні класифікації цих зразків людської культури.


Ключові слова


вітчизняна педагогіка; аксіологічний науковий підхід; цінності освіти; історико-педагогічні дослідження

Повний текст:

PDF

Посилання


Bitinas, B. P. (1996). Vvedenie v filosofiiu vospitaniia [Introduction to the philosophy of upbringing]. Moskva: Fond dukhovnogo i nravstvennogo obrazovaniia [in Russian].

Blinov, V. I. (2001). Razvitie obrazovaniia v Rossii v XVIII – nachale XX vv. [Development of education in Russia in the XVIII – early XX centuries.]. Moskva: TTc «Sfera» [in Russian].

Bohuslavskyi, M. V. (1999). Struktura suchasnoho istoryko-pedahohichnoho znannia [The structure of modern historical and pedagogical knowledge]. Shliakh osvity [The path of education], 1 (11), 37-40 [in Ukrainian].

Bordovskaia, N. V., & Rean, A. A. (2000). Pedagogika [Pedagogy]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Bueva, L. P. (1996). Dukhovnost i problemy nravstvennoi kultury [Spirituality and problems of moral culture]. Voprosy filosofii [Philosophy Issues], 2, 3-9 [in Russian].

Buchilo, N. F., & Chumakov, A. N. (2001). Filosofiia [Philosophy]. Moskva: PER SE [in Russian].

Cherepanova, S. (2007). Filosofiia osvity KhKhI stolittia: priorytet humanitarnykh tsinnostei [Osvita of the XXI Century: The Priority of Humanitarian Values]. Tsinnosti. Demokratiia. Osvita [The Philosophy of Education]: [materialy mizhnarod. nauk.-prakt. konf., (28.06-2.07.2006 r.)]. Poltav. derzh. ped. un-t imeni V. H. Korolenka; Shkola osvity i Komunikatsii un-tu m. Yonhchopinh. (pp. 145-155). Poltava; Yonhchopinh [in Ukrainian].

Gessen, S. I. (1995). Osnovy pedagogiki. Vvedenie v prikladnuiu filosofiiu [Fundamentals of pedagogy. Introduction to Applied Philosophy]. Moskva: ShkolaPress [in Russian].

Ginetcinskii, V. I. (1992). Osnovy teoreticheskoi pedagogiki [Fundamentals of Theoretical Pedagogy]: ucheb. posob. Sankt-Peterburg: Izd-vo S.-Peterburgskogo un-ta [in Russian].

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Encyclopedic Dictionary]. 2 nd ed. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].

Ihnatenko, P. R. (1997). Aksiolohiia vykhovannia: vid terminolohii do postanovky problem [Axiology of education: from terminology to problem statement]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1, 118-123 [in Ukrainian].

Kapterev, P. F. (1982). Izbrannye pedagogicheskie sochineniia [Selected pedagogical works]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Onyshchenko, V. D. (1998). Filosofiia dukha i dukhovnoho piznannia: Khrystyiansko-filosofska noolohiia [Philosophy of Spirit and Spiritual Cognition: Christian Philosophical Poetry]. Lviv: Lohos [in Ukrainian].

Romanenko, M. I. (1998). Osvita yak ob’iekt sotsialno-filosofskoho analizu [Education as an object of socio-philosophical analysis]. Dnipropetrovsk: Promin [in Ukrainian].

Sheler, M. (1994). Izbrannye proizvedeniia [Selected works]. Moskva: Gnozis [in Russian].

Sukhomlynska, O. V. (2006). Dukhovno-moralne vykhovannia ditei ta molodi v koordynatakh pedahohichnoi nauky i praktyky [Spiritual and moral upbringing of children and youth in coordinates of pedagogical science and practice]. Shliakh osvity [The path of education], 1, 2-7 [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. V. (1997). Tsinnosti u vykhovanni ditei ta molodi: stan rozroblennia problemy [Values in the upbringing of children and youth: the state of problem development]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology]. 1, 105-111 [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. V. (1999). Kontseptualni zasady rozvytku istoryko-pedahohichnoi nauky v Ukraini [Conceptual Fundamentals of the Development of Historical and Pedagogical Science in Ukraine]. Shliakh osvity [The path of education], 1 (11), 41-45 [in Ukrainian].

Ursul, A. D. (1981). Integratcionno-obshchenauchnye tendentcii i filosofiia [Integrative general science trends and philosophy]. Moskva, 1981 [in Russian].

Vashchenko, H. (1994). Vykhovnyi ideal : pidruch. dlia pedahohiv, vykhovnykiv, molodi i batkiv [Educational ideal: under the arm. for educators, educators, youth and parents]. (Vol. T. 1: Ped. t-vo im. prof. H. Vashchenka). 3 rd. ed. Poltava: Poltavskyi visnyk. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O. (1996). Suchasne ukrainske vykhovannia [Contemporary Ukrainian Education]. Pedahohichni narysy. Lviv: Lvivskyi obl. nauk.-metod. in-t osvity [in Ukrainian].


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.