СОЦІАЛЬНА ІНКЛЮЗІЯ У СУЧАСНИХ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247114Ключові слова:
соціальна інклюзія, інклюзивна освіта, інклюзивне навчання, особи з особливими освітніми потребами, професійна компетентність педагога, інклюзивна модельАнотація
У статті досліджуються питання організації соціальної інклюзії у сучасних освітніх закладах, забезпечення інклюзивної освіти без дискримінації на всіх рівнях. Зазначається, що інклюзивна освіта надає можливість кожній дитині право на самореалізацію, соціалізацію в соціумі, розкриття природних здібностей, отримання необхідної допомоги і підтримки з боку батьків, ровесників, педагогічного колективу та професійних спеціалістів. Наголошується на тому, що психолого-педагогічне забезпечення постає чи не найголовнішим для стимулювання успішного забезпечення інклюзивного навчання. Аналізуються основні напрями психолого-педагогічного забезпечення, сильні і слабкі сторони інклюзивного навчання. Виділяються основні принципи корекційно-педагогічної роботи у закладах освіти. Вказується на важливе значення фoрмyвання професійної кoмпетентнoстi педагога в мінливих yмoвах iнклюзивнoї oсвiти.
Посилання
Honcharova, E. L., & Kukushkyna, O. Y. (2003). Poniatye «rebenok s osobymy obrazovatelnymy potribnostiamy» [The concept of «a child with special educational needs»]. In Yntehratyvnue tendentsyy sovremennoho spetsyalnoho obrazovanyia [Integrative trends in modern special education] (pp. 39-42). Moskva: Poligrafservis [in Russian].
Illiashenko, T. D. (2011). Yaka vona – intehratsiia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u ZNZ [What is it – the integration of children with special educational needs in CEE]. Pochatkova shkola [Elementary School], 5, 47-50 [in Ukrainian].
Kavun, Yu., & Voron, M. (2007). Inkliuzyvna osvita [Inclusive education]. Defektoloh [Defectologist], 5, 4-11 [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., & Savchuk, L. O. (2011). Dity z osoblyvymy potrebamy ta orhanizatsiia yikhnoho navchannia [Children with special needs and organization of their education]. Kyiv: ATOPOL [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]. Kyiv: Sammit-Knyha [in Ukrainian].
Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]: Zakon Ukrainy vid 28.06.1996 r. № 254k/96-VR: stanom na 1 sich. 2020 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr.#top [in Ukrainian].
Kravchenko, H. Yu., & Silina, H. O. (2018). Inkliuzyvna osvity v DNZ. Seriia «Suchasna doshkilna osvita» [Inclusive education in primary schools. Modern Preschool Education Series]. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
Poriadok orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Procedure for organizing inclusive education in secondary schools]: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15.08.2011 r. № 872. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-p#Text [in Ukrainian].
Romanovska, D. D., Poliuliakh, N. I., Bauer, M. I., Isanchuk, N. V. (2013). Orhanizatsiia indyvidualnoho ta inkliuzyvnoho navchannia dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy problemamy [Organization of individual and inclusive education for children with special educational problems]. Chernivtsi; Vyzhnytsia: Cheremosh [in Ukrainian].
Salamankskaya deklaraciya. Ramki dejstvij po obrazovaniyu lic s osobymi potrebnostyami [Salamanca Declaration. Framework for action on the education of people with special needs]. Vsemirnaya konferenciya po obrazovaniyu lic s osobymi potrebnostyami: dostup i kachestvo [World Conference on the Education of Persons with Disabilities: Access and Quality]. Salamanka. Ispaniya, 1994 [in Ukrainian].
Shypytsyna, L. M. (2004). Yntehratsyia detei s ohranychennimy vozmozhnostiamy zdorovia [Integration of children with disabilities]. Vospytanye y obuchenye detei s narushenyiamy razvytyia [Education and training of children with developmental disabilities], 2, 7-9 [in Russian].