ФОРМУВАННЯ БАЗОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ З ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.31.283330Ключові слова:
цивільний захист, базові компетентності, здобувачі вищої освіти, умови воєнного стануАнотація
Проаналізовано дослідження науковців щодо підготовки висококваліфікованих фахівців з цивільного захисту. Доведено, що в умовах повномасштабної російської військової агресії, постійних сигналів повітряної тривоги та ракетної небезпеки надзвичайно важливим є організація безпечних умов навчання під час воєнних дій та суворе дотримання правил безпеки у разі виникнення небезпечної для життя ситуації. На прикладах викладання дисципліни «Цивільний захист» показано процес формування базових компетентностей під час підготовки здобувачів вищої освіти в умовах воєнного стану, відповідальності за колективну та індивідуальну безпеку в період надзвичайних ситуацій, здатності приймати ефективні рішення з урахуванням досягнень науково-технічного прогресу та вимог майбутньої професійної діяльності.
Посилання
Dudko, S. H., Zhdaniuk, L. O., & Yaroshenko, T. I. (Comps.). (2022) Uroky bezpeky v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: porady vchyteliu do 2022/23 navchalnoho roku [Safety lessons in general secondary education institutions: advice for teachers for the 2022/23 academic year]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: PANO [in Ukrainian].
Kodeks tsyvilnoho zakhystu Ukrainy (2013) [Code of Civil Defense of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine], 34-35, 458. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text [in Ukrainian].
Kondel, V. (2023). Struktura i kharakterystyka praktychnykh zaniat z tsyvilnoho zakhystu dlia mahistrantiv fakultetu fizychnoho vykhovannia ta sportu [Structure and characteristics of practical classes in civil defense for master's students of the Faculty of Physical Education and Sports]. In Teoretyko-metodychni aspekty vykladannia komponentiv osvitnikh prohram u systemi pidhotovky mahistriv u pedahohichnykh zakladakh vyshchoi osvity [Theoretical and methodological aspects of teaching components of educational programs in the master's training system in pedagogical institutions of higher education]: kolektyvna monohrafiia (pp. 217-260). Poltava: V. G. Korolenko national pedagogical University [in Ukrainian].
Osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu (2022) [Education of Ukraine under martial law]: informatsiino-analitychnyi zbirnyk. Kyiv: Institute of Educational Analytics [in Ukrainian].
Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini [On the introduction of martial law in Ukraine]: Ukaz Prezydenta Ukrainy № 64/2022 vid 24.02.2022 r. (2022). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#Text [in Ukrainian].
Pro pravovyi rezhym voiennoho stanu [On the Legal Regime of Martial Law]: Zakon Ukrainy № 389-VIII vid 12.05.2015 r. (2015). Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine], 28, 250. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. (2005). Filosofiia postupu i prohnozu osvitnoi systemy [Philosophy of the progress and forecast of the educational system]. In Pedahohichna maisternist: problemy, poshuky, perspektyvy [Pedagogical skill: problems, searches, prospects]: monohrafiia (pp. 10-18). Kyiv; Glukhiv: GSРU [in Ukrainian].