ХАРАКТЕРИСТИКА ДІАГНОСТИЧНИХ МЕТОДІВ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО РОБОТИ У ІНКЛЮЗИВНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Автор(и)

  • I. KALINOVSKA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183215

Ключові слова:

діагностичні методи, рівень професійної готовності, майбутні психологи, робота у інклюзивних навчальних закладах

Анотація

У статті на основі аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу схарактеризовано основні діагностичні методики визначення рівня готовності майбутніх психологів до роботи у інклюзивних навчальних закладах.

Презентована діагностика має на меті визначити позитивні якості та характеристики людини у структурі готовності психологів працювати в інклюзивних навчальних закладах (толерантність; соціально-психологічне мислення, альтруїзм, ефективність, свобода та праця; емоційність та воля, інтелект і комунікативні здібності; належність; соціальна емпатія). Діагностика є важливою, оскільки в процесі професійної діяльності потенційний психолог працює в інклюзивному навчальному закладі, має приймати рішення та надавати психологічну підтримку учаснику навчального процесу. Поведінка учасника не завжди збігається з особистими поглядами психолога на певну ситуацію. Одночасно існує необхідність діяти відповідно до чинного законодавства з метою обмеження та виправлення дій практичних психологів та інших учасників навчально-виховного процесу, приймаючи рішення про їх подальше співвідношення. Використовувані методи діагностики співвідносяться та взаємодоповнюються, оскільки кожен метод описує лише окремі аспекти позитивних якостей та характеристик людини в структурі готовності потенційних психологів працювати в інклюзивних навчальних закладах.

Посилання

Cattell, R. B. (1983). Structured personality learning theory. New York: Praeger.

Cattell, R. B. (1984). The voyage of a laboratory: 1928–1984. Multivariate Behavioral Research, 19, 121-174.

Cattell, R. B. (1990). The birth of the Society of Multivariate Experimental Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 26, 48-57.

Demchenko, I. I. (2014). Hotovnist uchytelia pochatkovykh klasiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoi osvity: struktura ta diahnostyka [Willingness of primary school teachers to work in inclusive education: structure and diagnosis]: navch.metod. posibnyk. Uman: Vydavets “Sochinskyi M. M.” [in Ukrainian].

Fetiskin, N. P., Kozlov, V. V., & Manuilov, G. M. (Eds.), (2002). Diagnostika motivatcii dostizheniia (A. Mekhrabian) [Diagnostics of achievement motivation (A. Mehrabian)]. In Sotcialno-psikhologicheskaia diagnostika razvitiia lichnosti i malykh grupp [Socio-psychological diagnosis of the development of personality and small groups] (S. 98-102). Moskva [in Russian].

Iaraia, T. A. (2014). Osobystisna hotovnist maibutnikh psykholohiv do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The personal readiness of future psychologists to engage in professional work in inclusive education].(Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Morozov, S. M., & Shkaraputa, L. M. (Comp.). (2000). Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of foreign words]: 10 000 sliv. Kyiv: Nauk. Dumka [in Ukrainian].

Pochebut, L. H. (2005). Vzaymoponymanye kultur. Metodolohyia y metody etnycheskoi y kross-kulturnoi psykholohyy. Psykholohyia mezhэtnycheskoi tolerantnosty [Mutual understanding of cultures. Methodology and methods of ethnic and cross-cultural psychology. Psychology of Interethnic Tolerance]. Sankt-Peterburg: Pyter [in Russian].

Potemkyna, O. F., & Potemkyna, E. V. (2004). Psikhologiia lichnosti, ili Kak poliubit sebia i drugikh [Psychology of personality, or How to love yourself and others]. Moskva: Ast-Press Knyha [in Russian].

Shapar, V. B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern interpretive psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].

Voitsikh, I. V. (2017). Formuvannia emotsiinoi kompetentnosti maibutnikh psykholohiv u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of emotional competence of future psychologists in the process of vocational training]. (Extended abstract of PhD diss.). Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Zatvorniuk, O. M. (2016). Formuvannia u maibutnikh psykholohiv hotovnosti do profesiinoho samovdoskonalennia [Formation of future psychologists readiness for professional self-improvement]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Zhuravlova, L. P. (2017). Diahnostyka empatii osobystosti dorosloho viku. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/23537/1/diagnos.pdf [in Ukrainian].

Zhuravlova, L. P. (2007). Psykholohiia empatii [Psychology of empathy]. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU im. I. Frankо [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

KALINOVSKA, I. (2019). ХАРАКТЕРИСТИКА ДІАГНОСТИЧНИХ МЕТОДІВ ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО РОБОТИ У ІНКЛЮЗИВНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ. Витоки педагогічної майстерності, (23), 112–117. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183215

Номер

Розділ

Статті