ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК І САМОРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • A. TKACHENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183276

Ключові слова:

професійний розвиток особистості, професіогенез, професійне становлення, професіоналізація, професіоналізм

Анотація

Представлена спроба визначення, на основі узагальнення актуальних публікацій, змісту та співвідношення явищ, що позначаються категоріями “професійний розвиток” і “професійний саморозвиток” особистості. Проаналізовано найбільш відомі, запропоновані вченими концептуальні моделі теоретичного і методологічного обґрунтування зазначених феноменів. Показано, що категорія професійного розвитку (або професіогенезу) є інтердисциплінарним поняттям, яке, виступаючи в формі низки семантично близьких варіантів, виконує одночасно організуючу, систематизуючу функції, а також грає роль своєрідного пізнавального орієнтиру. В явищі професіогенезу дослідниками виокремлюються і описуються особистісний, діяльнісний, пізнавальний, комунікативний, історичний, соціокультурний, аксіологічний, педагогічний, акмеологічний, прогностичний, етичний, естетичний та інші аспекти. Акцентовано увагу на тому, що поняття «професійний розвиток» і «професійний саморозвиток» особистості позначають не окремі, паралельні процеси, а є віддзеркаленням об’єктивної і суб’єктивної сутностей одного і того самого явища.

Посилання

Bekh, I. D. (2009). Psykholohichni dzherela vykhovnoi maisternosti [Psychological sources of educational skill]: navch. posibnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Bodrov, V. A. (2001). Psikhologiya professionalnoy prigodnosti [Psychology of professional fitness]: ucheb. posob. dlya vuzov. Moskva: PER SE [in Russian].

Ermolayeva, E. P. (1998). Preobrazuyushchiye i identifikatsionnyye aspekty professiogeneza [Transformative and identification aspects of professiogenesis]. Psikhologicheskiy zhurnal [Psychological Journal], 4, 80-87 [in Russian].

Galaktionov, A. I. Vavilov V. A. (1992). Analiz i organizatsiya operatorskoy deyatelnosti [Analysis and organization of operator activity]. Psikhologicheskiy zhurnal [Psychological Journal], 13, 3, 14-23 [in Russian].

Gitelman, L. D. Usloviya sovershenstvovaniya i professionalnogo samorazvitiya [Conditions for improvement and professional self-development]. Retrieved from http://www.elitarium.ru/2008/06/28/uslovija_samorazvitija.html [in Russian].

Hordiienko, V. I., & Kopets, L. V. (2002). Osnovni problemy doslidzhennia profesiohenezu osobystosti v suchasnii psykholohii [The main problems of the study of the professiogenesis of the personality in modern psychology]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Kyievo-Mohylianska akademiia” [Scientific notes of the National University of Kyiv-Mohyla Academy], 20, 59-64 [in Ukrainian].

Masover, N. Yu. (2009). Stanovleniye autopedagogicheskoy kompetentnosti budushchego prepodavatelya v klassicheskom universitete [Formation of autopedagogical competence of the future teacher in a classical university]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Novgorod State University], 53 [in Russian].

Reber, A. (2000). Bolshoy tolkovyy psikhologicheskiy slovar [Big explanatory psychological dictionary] (Vol. 2 (P–Ya). Moskva: Veche. AST [in Russian].

Rybalka, V. V. (2008). Profesiinyi rozvytok [Professional development]. Entsyklopediia osvity. Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Serebryanskaya, O. D. (2002). Professionalnoye samorazvitiye studentov pedagogicheskogo vuza [Professional self-development of students of pedagogical high school]. (PhD diss.). Volgograd [in Russian].

Tkachenko, A. V. (2011). Katehorialnyi status poniattia “profesiinyi rozvytok osobystosti” [Categorical status of the concept of "professional development of personality"]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti : zb. nauk. prats Poltavskoho nats. ped. un-tu imeni V. H. Korolenka [The origins of pedagogical skill: Coll. Sciences. according to Poltava. nat. ped. VG Korolenko University], 8 (2), 263-269 [in Ukrainian].

Zeyer, E. F. (2009). Psikhologiya professionalnogo razvitiya [Psychology of professional development]: ucheb. posob. Moskva: Akademiya [in Russian].

Zeyer, E. F. (2006) Psikhologiya professiy [Psychology of the professions]: ucheb. posob. dlya stud. vuzov. Moskva: Akademicheskiy Proyekt : Fond «Mir» [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

TKACHENKO, A. (2019). ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК І САМОРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ. Витоки педагогічної майстерності, (23), 201–205. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.23.183276

Номер

Розділ

Статті