ГЕНЕЗА ПРОБЛЕМИ КРЕАТИВНОСТІ В ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ

Автор(и)

  • S. BURCHAK

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194591

Ключові слова:

ґенеза проблеми креативності, психолого-педагогічна наука, креативність особистості, методика оцінки креативності, компоненти креативності, креативність майбутнього вчителя

Анотація

У статті розкрито процес становлення поняття креативності особистості, технологій її розвитку та діагностування з античних часів до сьогодення. Проаналізовано психолого-педагогічні літературні джерела з метою виявлення різноманітних підходів до трактування поняття «креативність». Розглянуто підходи сучасних науковців до означення поняття креативності, її структурних складників (компонентів), методик оцінки рівня розвитку окремих креативних якостей особистості, в тому числі й щодо педагогічних працівників.

Посилання

Albert, R. S., & Runco, M. A. (1999). A history of research on creativity. In R. J. Sternberg, Нandbook of creativity (pp. 16-31). New York: Cambridge University Press.

Amabile, T. M. (1996). Creativity and Innovation in Organizations. Harvard Business School Background.

Gilford, Dzh. (1965). Tri storony intellekta [Three sides of intelligence]. In A. M. Matiushin (Ed.), Psikhologiia myshleniia [Psychology of Thinking] (pp. 443-456). Moskva: Progress [in Russian].

Derzhavna nacional`na programa «Osvita» (Ukrayina XXI stolittya). (1994). [State National Program "Education" (21st Century Ukraine)]. Kyiv: Rajduga [in Ukrainian].

Dimitrova-Burlaienko, S. D. (2017). Geneza poniattia “kreatyvna kompetentnist” u konteksti psykholoho-pedahohichnykh doslidzhen [Genesis of the concept of "creative competence" in the context of psychological and pedagogical research]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and Psychology], 58, 3-14 [in Ukrainian].

Druzhinin, V. N. (2008). Psikhologiia obshchikh sposobnostei [Psychology of General Abilities]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Klymenko, V. V. (2006). Psykholohiia tvorchosti [The Psychology of Creativity]: navch. posib. dlia stud. vyshchykh navch. zakladiv Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Kurochkina, A. Iu. (2009). Issledovaniia kreativnosti: postanovka problemy ekonomiki [Studies of creativity: statement of the problem of economics]. In N. A. Gorelov, O. N. Melkova (Eds.), Sbornik naukovykh statei po itogam Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentcii [Sbornik nauchnykh statei po itogam Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentcii] (pp. 630-639). Moskva: Kreativnaia ekonomika [in Russian].

Liubart, T., Mushiru, K., Tordzhman, S., & Zenasni, F. (2009). Psikhologiia kreativnosti [Psychology of creativity]. Moskva: Kogito-Tcentr [in Russian].

Mala, N. T. (2011). Kreatyvnist yak skladova efektyvnoho upravlinnia [Creativity as a Component of Effective Governance]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic"], 704, 18-23. Retrieved from http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/12412 [in Ukrainian].

Mednick, S. A. (1962). The associative basic of the creative process. Psychological review, 69, 2, 220-232.

Natsionalna doktryna rozvytku osvity Ukrainy u XXI stolitti [National doctrine of development of education of Ukraine in the XXI century]. (2001). Pedahohichna hazeta [Pedagogical newspaper], 7 (85) [in Ukrainian].

Ovcharov, S. M. (2017). Rozvytok kreatyvnosti vchyteliv informatyky v systemi neperervnoi profesiinoi osvity [Development of creativity of teachers of informatics in the system of continuous professional education]. In V. V. Vladukyna, H. A. Hylev, N. A. Hyrenko, … L. H. Yusupova. Nauka y ynnovatsyy v sovremennom myre: obrazovanye, vospytanye, fyzycheskoe vospytanye y sport [Science and innovations in the modern world: education, upbringing, physical education and sport] (Bok. 2, pp. 8-22). Odessa [in Ukrainian].

Pavlenko, V. V. (2016). Sub’iekt-sub’iektna vzaiemodiia u navchalno-vykhovnomu protsesi Polshchi [Subject-subject interaction in the educational process of Poland]. In M. Chepil (Ed.), Liudynoznavchi studii: zb. nauk. prats Drohobytskoho derzh. ped. un-tu imeni Ivana Franka. Seriia “Pedahohika” [Human Studies: Coll. Sciences. works of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University] (Is. 2/34, pp. 184-196). Drohobych [in Ukrainian].

Pavlenko, V. V. (2015). Kreatyvnist uchytelia yak chynnyk rozvytku pedahohichnoi tvorchosti [Teacher creativity as a factor in the development of pedagogical creativity]. In V. Ye. Lytnova, N. Ye. Kolesnyk, T. V. Naumchuk (Eds.), Formuvannia dydaktychnoi kompetentnosti pedahohiv doshkilnoi ta pochatkovoi osvity [Formation of didactic competence of teachers of preschool and primary education]: zb. nauk.-metod. prats (pp. 145-150). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Prymush, R. B. (2014). Upravlinnia kreatyvnistiu derzhavnykh sluzhbovtsiv [[Public servants' creativity management]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Public administration: improvement and development], 5. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2014_5_4 [in Ukrainian].

Semeniuk, M. Yu. (2015). Teoretychni zasady problemy rozvytku kreatyvnosti obdarovanykh studentiv [Theoretical foundations of the problem of development of creativity of gifted students]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti [Education and development of gifted personality], 7, 27-30 [in Ukrainian].

Sternberg, R. (1976). Model struktury intellekta Gilforda: struktura bez fundamenta [Guilford's intelligence structure model: a structure without foundation]. In D. B. Bogoiavlenskaia (Ed.), Osnovnye sovremennye kontceptcii tvorchestva i odarennosti [Basic modern concepts of creativity and giftedness] (pp. 111-127). Moskva: Molodaia gvardiia [in Russian].

Taylor, C. W., & Sternberg, R. J. (1988). Various Approaches to and Definitions of creativity. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Tomakov, V. I. (2006). Model spetcialista v kontekste professionalnykh kompetentcii i kachestv lichnosti [Specialist model in the context of professional competencies and personality traits]. Vestnik Voronezhskogo gos. tekhn. un-ta [Vestnik Voronezhskogo gos. tekhn. un-ta], 2, 10, 98-102 [in Russian].

Torrance, E. P. (1974). The Torrance Test of creative thinking: Technical-norm manual.

##submission.downloads##

Як цитувати

BURCHAK, S. (2019). ГЕНЕЗА ПРОБЛЕМИ КРЕАТИВНОСТІ В ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІЙ НАУЦІ. Витоки педагогічної майстерності, (24), 14–19. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194591

Номер

Розділ

Статті