ПЕДАГОГІЧНА АКСІОЛОГІЯ У КОНТЕКСТАХ ГУМАНІТАРНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194599Ключові слова:
педагогічна аксіологія, гуманітарна освіта, загальнолюдські цінності, професійні цінності, ціннісні орієнтації, ціннісний шар свідомостіАнотація
У статті розкрито тлумачення педагогічної аксіології у контекстах гуманітарної професійної освіти як сучасного наукового напряму пошуку цивілізаційних орієнтирів професійного розвитку особистості фахівця. З’ясовано в ході характеристики педагогічної аксіології, як науки про цінності, поняття ціннісних орієнтацій, їхньої структури і класифікації, можливі шляхи розвитку аксіосфери особистості в гуманітарній професійній освіті, що з аксіологічної точки зору в межах системної методології освіту розглядають як багаторівневий простір, один із визначальних чинників суспільства, який відіграє активну соціально-ціннісну роль, а в рамках постнекласичної наукової парадигми – наполегливо актуалізує аксіологічні аспекти буття людини (загальнолюдські і професійні цінності та відповідні ціннісні орієнтації й ідеали). Українські вчені (педагоги, психологи, філософи та ін..) особливої уваги надають дослідженню ціннісних парадигм професійної освіти в контекстах євроінтеграції, забезпеченню свободи вибору системному баченню сукупності гуманітарних освітніх цінностей.
Посилання
Andrushchenko, V. P. (2008). Rozdumy pro osvitu: statti, narysy, interv’iu [Reflections on education: articles, essays, interviews]. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
Akhiezer, A. S. (2007). Kak otkryt “zakrytoe obshchestvo” [How to open a “closed society”. Moskva: Magistr [in Russian].
Viaznikova, L. F. (2002). Tcennosti v obrazovanii: vybor puti razvitiia [Values in Education: Choosing the Way of Development]. Retrieved from //http://psyedu.ru/view .php?id=79 [in Russian].
Huberskyi, L. V., Andrushchenko, V. P., & Mykhalchenko, M. I. (2002). Kultura. Ideolohiia. Osobystist: metodoloho-svitohliadnyi analiz [Culture. Ideology. Personality: Methodological and philosophical analysis]. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
Klepko, S. F. (2003). Tsinnosti buttia i tsinnosti osvity [Values of being and the value of education]. Filosofski obrii [Philosophical horizons], 10, 260-271 [in Ukrainian].
Kryzhko, V. V. (2005). Antolohiia aksiolohichnoi paradyhmy osvity [Anthology of the axiological paradigm of education]: navch. posib. Kyiv: Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Lassuell, G. D. (1994). Printcip troinogo vozdeistviia: kliuch k analizu sotcialnykh protcessov [Principle of triple effects: the key to the analysis of social processes]. Sotciologicheskie issledovaniia [Sociological research], 1, 135-143 [in Russian].
Leontev, D. A. (1996). Tcennost kak mezhdistciplinarnoe poniatie: opyt mnogomernoi rekonstruktcii [Value as an interdisciplinary concept: the experience of multidimensional reconstruction]. Voprosy filosofii [Philosophy Issues], 4, 15-26 [in Russian].
Leontev, D. A. (1999). Psikhologiia smysla: priroda, struktura i dinamika smyslovoi realnosti [Psychology of meaning: nature, structure and dynamics of the semantic reality]. Moskva: Smysl [in Russian].
Maslou, A. (1999). Novye rubezhi chelovecheskoi prirody [New frontiers of human nature]. Moskva: Smysl [in Russian].
Ohnev’iuk, V. O. (2003). Osvita v systemi tsinnostei staloho liudskoho rozvytku [Education in the system of values of sustainable human development]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Tkachova, N. O. (2004). Istoriia rozvytku tsinnostei v osviti [History of the development of values in education]: monohrafiia. Kharkiv: KhNU im. V. N. Karazina [in Ukrainian].
Utiuzh, I. (2013a). Pryntsypy postmodernizmu v osviti [Principles of postmodernism in education]. Humanitarnyi visnyk ZDIA [ZDIA Humanitarian Bulletin], 56, 63-72 [in Ukrainian].
Utiuzh, I. (2011). Sotsialno-filosofska interpretatsiia aksiolohichnykh idei ukrainskoi osvity [Socio-philosophical interpretation of the axiological ideas of Ukrainian education]. Humanitarnyi visnyk ZDIA [ZDIA Humanitarian Bulletin], 44, 38-42 [in Ukrainian].
Utiuzh, I. (2013b). Suchasni osvitni paradyhmy: sotsialno-filosofskyi kontekst [Modern educational paradigms: socio-philosophical context]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Shchedrovitckii, P. G. (1998). “Na povorote” [On the turn]. Kurs lektcii. Lektciia 3. Institutcionalnye izmeneniia v sfere obrazovaniia. Retrieved from http://vvww.uscr.citvline.ru/-idcr;ast [in Russian].
Andrushchenko, V., & Peredborska, I. (Red.). (2009). Filosofiia osvity [Philosophy of education]: navch. posib. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Sheler, M. (1994). Izbrannye proizvedeniia [Selected works]. Moskva: Gnozis [in Russian].
Iadov, V. A. (2007). Strategiia sotciologicheskogo issledovaniia. Opisanie, obiasnenie, ponimanie sotcialnoi realnosti [Strategy of sociological research. Description, explanation, understanding of social reality]. Moskva: Omega-L. Retrieved from https://www.isras.ru/publ.html?id=585 [in Russian].