РОЗКРИТТЯ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ ФЕНОМЕНОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ЯК ЛЮДИНОМІРНИЙ ШЛЯХ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • V. FEDORETS

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194886

Ключові слова:

здоров’язбережувальна компетентність вчителя фізичної культури, післядипломна освіта, педагогіка здоров’я, методологія, методика, смисл, аксіологія, здоров’я, професіоналізація, професійна освіта

Анотація

У статті на основі розкриття аксіологічно-смилової феноменології здоров’я презентується розробка антропологічно-ціннісно та технологічно орієнтованих концептів і методологічних стратегій, спрямованих на вдосконалення методології і методики розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителя фізичної культури в умовах післядипломної освіти. Феномен здоров’я розглядається як кінцева мета і цільова причина розробки та реалізації здоров’язбережувальної компетентності. Відповідно, на основі вказаних проблемно-цільових візій та установок, здоров’я структурується та специфікується (конкретизується), репрезентуючись у форматі суми «компетентнісно-орієнтованих концептів». Серед вказаних концептів актуальними, методологічно значущими і системоорганізуючими є «Здоров’я-цінність» і «Здоров’я-смисл». Завдяки розробці концептів «Здоров’я-цінність» і «Здоров’я-смисл» ціннісно-смислова феноменологія здоров’я трансформується в зміст і структуру здоров’язбережувальної компетентності і таким чином визначає феноменологічно-ціннісні та людиномірні шляхи і стратегії її реалізації.

Посилання

Antonovsky, A. (1996). The salutodenic model as a theory to guide health promotion. Health promotion international, 11, 11-18.

Aristotel. (1984). Sochineniya [Works] (Vol. 4, pp. 53-294). Moskva: Mysl [in Russian].

Asmolov, A. G. (1990). Psikhologiya lichnosti [Psychology of Personality]. Moskva: Izd-vo MGU [in Russian].

Bariakhtar, O. F. (2018). Model strukturnikh komponentov lichnostnykh smyslov [Model of structural components of personal meanings]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of the Kemerovo State University], 2, 85-91 [in Russian].

Binsvanger, L. (1999). Bytie-v-mire [Being-in-the-world]. Moskva; Sankt-Peterburg: KSP+: Yuventa [in Russian].

Binswanger, L. (1942). Grundformen und Erkenntnis Menschlichen Daseins. Zürich: Max Niehans Verlag.

Brilenok, N. B. (2018). Zdorovyj obraz zhizni: socialno-filosofskij analiz [Healthy Lifestyle: A Socio-Philosophical Analysis]. (Extended abstract of PhD diss.). Saratov: Saratovskij nacionalnyj issledovatelskij gosudarstvennyj universitet imeni N. G. Chernyshevskogo [in Russian].

Chudnovskiy, V. E. (2014). Zhiznennoye prostranstvo lichnosti kak psikhologicheskiy fenomen [The living space of a person as a psychological phenomenon]. Psikhologiya smysla zhizni: metodologicheskiye. teoreticheskiye i prikladne problemy [Psychology of the meaning of life: methodological, theoretical and applied problems] (pp. 3-33). Grodno: Grodnen. gos. un-t im. Ya. Kupaly [in Russian].

Chukhina, L. A. (1994). Chelovek i ego tsennostnyy mir v fenomenologicheskoy filosofii Maksa Shelera [Man and his value world in the phenomenological philosophy of Max Scheler]. In M. Sheler, Izbrannyye proizvedeniya [Selected works] (pp. 377-398). Moskva: Gnosis [in Russian].

Esatova, E. R. (2013). Іstorichnі peredumovi zarodzhennya ta rozvitku deontologії [Historical change of mind and development of deontology]. Vіsnik Chernіgіvskogo natsіonalnogo pedagogіchnogo unіversitetu. Pedagogіchnі nauki [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 108.1. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_48 [in Ukrainian].

Fedorets, V. M. (2017). Kontseptualizatsiia antropolohichnoi modeli zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti vchytelia fizychnoi kultury [Conceptualizing the anthropological model of health-saving competence of a physical education teacher]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky [Bulletin of postgraduate education. Series: Pedagogical Sciences], 5 (34), 137-178 [in Ukrainian].

Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla [Man in Search of Meaning: Compilation]. Moskva: Progress [in Russian].

Gusserl, E. (2009). Idei k chistoy fenomenologii i fenomenologicheskoy filosofii [Ideas for pure phenomenology and phenomenological philosophy]. Moskva: Akadem. Proyekt [in Russian].

Gusserl, E. (1994). Filosofiya kak strogaya nauka. Logicheskiye issledovaniya. T. 1: Prolegomeny k chistoy logike [Logical research. T. 1: Prolegomens to pure logic]. Novocherkassk: SAGUNA [in Russian].

Hjelle, L. A. & Ziegler, D. J. (1976). Personality Theories: Basicas sumptions, research, and application. New York: McGraw-Hill.

Hrynova, M. V., & Diachenko-Bohun, M. M. (2017). Problema zdorovia vchytelia ta uchniv u zdoroviazberezhuvalnomu navchanni [The problem of health of the teachers and students in health-saving education]. In M. V. Hrynova (Ed.), Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Metodyka navchannia pryrodnychykh dystsyplin u serednii ta vyshchii shkoli” (XXIV Karyshynski chytannia) (pp. 95-97). Poltava [in Ukrainian].

Jeger, V. (1997). Pajdejya. Vospitanie antichnogo greka [Paideia. Education of the ancient Greek] (Vol. 2). Moskva: Greko-latin. kabinet Yu. A. Shichalina [in Russian].

Kant, I. (1965). Sochineniya [Works] (Vol. 4, pp. 211-310). Moskva: Mysl [in Russian].

Leontyev, A. N. (2005). Deyatelnost. Soznaniye. Lichnost [Activity. Consciousness. Personality]. Moskva: Smysl: Akademiya [in Russian].

Leontyev, D. A. (2007). Psikhologiya smysla: priroda. stroyeniye i dinamika smyslovoy realnosti [Psychology of meaning: nature, structure and dynamics of semantic reality]. Moskva: Smysl [in Russian].

Lukianchenko, M. (2010). Zdorovia liudyny cherez pryzmu modeli saliutohenezu: teoriia ta praktyka [Human health through the lens of salutogenesis: theory and practice]. Molod i rynok [Youth and the market], 2 (71), 49-52 [in Ukrainian].

Marsel, G. O. (1995). Tragicheskaya mudrost filosofii : izbrannye raboty [The tragic wisdom of philosophy: Selected works]. Moskva: Izdatelstvo gumanitarnoj literatury [in Russian].

Marchuk, A., & Marchuk, O. (2014). Fenomen zdorovia ta pryntsypy doskonalosti v antropolohii skhidnoi patrystyky [The phenomenon of health and the principles of excellence in the anthropology of Oriental patristics]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Filosofiia [Scientific Bulletin of Chernivtsi University. Philosophy], 726-727, 227-232 [in Ukrainian].

Matveyev, P. E. (2004). Moralnyye tsennosti [Moral values]. Vladimir: VGU [in Russian].

Medvedev, N. V. (2016). Kategoriya schastia v moralnoy filosofii Aristotelya [The category of happiness in the moral philosophy of Aristotle]. Manuskript [Manuscript], 6 (68), 2, 125-131 [in Russian].

Niyazbayeva, N. N. (2014). Ekzistentsialnyye tsennosti obrazovaniya [Existential Values of Education]: monografiya. Moskva: Pero [in Russian].

Rodzhers, K. R. (2013). Humanystycheskaia psykholohyia: Teoryia y praktyka [Humanistic Psychology: Theory and Practice]. Moskva: Yzd-vo Moskovskoho psykholoho-sotsyalnoho ynstytuta [in Russian].

Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80's. New York: Charles E. Merrill Publishing Company.

Turpetko, A. S. (2012). O fenomenologicheskom metode v aksiologii [On the phenomenological method in axiology]. Uchenyye zapiski Tavricheskogo natsionalnogo universiteta im. V. I. Vernadskogo. Seriya: Filosofiya. Kulturologiya. Politologiya. Sotsiologiya [Scientific notes of Taurida National University. V.I. Vernadsky. Series: Philosophy. Culturology. Political science. Sociologists], 24 (65), 4, 100-111 [in Russian].

Sigerist, H. E. (2003). Medical care for all the people. American journal of public health, 93 (1), 57-59.

Sharok, V. V. (2009). Ekzistentsialnyye tsennosti kak faktor prepyatstvuyushchiy riskovannomu povedeniyu [Existential values as a preventing risky behavior factor]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta [Bulletin of St. Petersburg University], 12, 2, 1, 65-71 [in Russian].

Shedrina, A. G. (1989). Ontogenez i teoriya zdorovya: metodologicheskie aspekty [Ontogenesis and Theory of Health: methodological Aspects]. Novosibirsk [in Russian].

Sheler, M. (1994a). Formalizm v etike i materialnaia etika tcennostei [Formalism in the ethics and the material ethics of values]. In M. Sheler, Izbrannye proizvedeniia [Featured Works] (pp. 259-333). Moskva: Gnosis [in Russian].

Sheler, M. (1994b). Ordo amoris [Ordo amoris]. In O. P. Zubetc (Comp.), Traktaty o liubvi [Treatises on love] (pp. 77-100). Moskva [in Russian].

Shokhin, V. K. (2006). Filosofiya tsennostey i rannyaya aksiologicheskaya mysl [Philosophy of Values and Early Axiological Thought]. Moskva: Izd-vo RUDN [in Russian].

Vasilyuk, F. E. (1984). Psikhologiya perezhivaniya: analіz preodoleniya kriticheskikh situatsіy [Psychology of experience: an analysis of overcoming critical situations]. Moskva: Izd-vo Mosk. un-ta [in Russian].

Yung, K. G. (1991). Arkhetip i simvol [Archetype and symbol]. Moskva: Renessans [in Russian].

Zotkin, N. V. (1998). Psikhologicheskaya kontseptsіya smysla [The psychological concept of meaning]. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Samara State University], 1. Retrieved from http://www.scorcher.ru/art/life/art77.htm [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

FEDORETS, V. (2019). РОЗКРИТТЯ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ ФЕНОМЕНОЛОГІЇ ЗДОРОВ’Я ЯК ЛЮДИНОМІРНИЙ ШЛЯХ УДОСКОНАЛЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ. Витоки педагогічної майстерності, (24), 205–214. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2019.24.194886

Номер

Розділ

Статті