ІДЕЯ ВПЛИВУ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА СОЦІАЛЬНУ САМОВИЗНАЧЕНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ В ПЕДАГОГІЧНИХ ПОГЛЯДАХ І ДІЯЛЬНОСТІ А. МАКАРЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.25.223218Ключові слова:
А. Макаренко, підлітки, освітнє середовище, організаційно-педагогічні умовиАнотація
У контексті завдання сучасної школи – створення організаційно-педагогічних умов освітнього середовища, яке забезпечує ефективну соціальну самовизначеність кожного підлітка, урахування його особливостей, нахилів, життєвих планів – розглянуто педагогічні надбання А. Макаренка, актуальні для сучасності. Метою розвідки визначено виокремлення та переосмислення шляхів і засобів реалізації видатним педагогам ідеї впливу освітнього середовища створеного ним закладу (колонії) на соціальну самовизначеність особистості кожного вихованця та здійснення головних життєвих потреб (освітніх, побутових, виробничих). З’ясовано ставлення українських і зарубіжних учених до значущих надбань А. Макаренка як педагога та організатора освіти.
Посилання
Bilovskyi, O. A. (2007). Pedahohichna tvorchist A. S. Makarenka v svitli osvitnikh problem XXI stolittia [Pedagogical creativity of AS Makarenko in the light of educational problems of the XXI century]. Visnyk NTUU «KPI»: Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika [Bulletin of NTUU "KPI": Philosophy. Psychology. Pedagogy], 2, 41-44 [in Ukrainian].
Bowen, J. (1962). Soviet Education. A. Makarenko and the Years of Experiment. Madison: The University of Wisconsin Press.
Gritcenko, L. I. (2004). Pedagogicheskie idei A. S. Makarenko za rubezhom [Pedagogical ideas of A. S. Makarenko abroad]. Pedagogika [Pedagogy], 7, 83 [in Russian].
Dichek, N. (2013). A. S. Makarenko i problema «moralno defektyvnoho dytynstva» v rannoradianskyi period [Makarenko and the problem of "morally defective childhood" in the early Soviet period]. Ridna shkola [Native school], 1-2, 15-22 [in Ukrainian].
Hillig, G. (Ed.). (1968). Makarenko in Deutschland. Braunschweig.
Khillig, G. Na putiakh k nastoiashchemu Makarenko [On the way to the real Makarenko]. Retrieved from http://zt1.narod.ru/hillig-3.htm [in Russian].
Lawrence, F. (1953). Makarenko – Pioneer of Communist Education. The Modern Quartely, 8, 4, 234-239.
Makarenko, A. S. (1983a). Glavnomu inspektoru okhrany detstva Glavsotcvosa NKP USSR [Chief Inspector of Child Protection Glavsotsvos NKP USSR]. In Pedagogicheskie sochineniia [Pedagogical essays] (Vol. 1, pp. 33). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Makarenko, A. S. (1983b). Koloniia im. M. Gorkogo [Their colony. M. Gorky]. In Pedagogicheskie sochineniia [Pedagogical essays] (Vol. 1, pp. 16-17). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Makarenko, A. S. (1983c). Opyt obrazovatelnoi raboty v Poltavskoi trudovoi kolonii im. M. Gorkogo [Experience of educational work in the Poltava labor colony named after M. Gorky]. In Pedagogicheskie sochineniia [Pedagogical essays] (Vol. 1, pp. 18-24). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Makarenko, A. S. (1983d). Otchetnaia vedomost o sostoianii Poltavskoi trudovoi kolonii im. M. Gorkogo za 1923 g. [Report sheet on the state of the Poltava labor colony. M. Gorky in 1923]. In Pedagogicheskie sochineniia [Pedagogical essays] (Vol. 1, pp. 29-31). Moskva: Pedagogika [in Russian].
Morozov, V. (2005). Sochetanie kollektivnogo i individualnogo v vospitatelnoi metodike A. S. Makarenko [The combination of collective and individual in educational methods A.S. Makarenko]. Vospitanie shkolnikov [Education of schoolchildren], 7, 52-59 [in Russian].
Neustroiev, O. M. (2012). Filosofski osnovy pedahohichnoi spadshchyny A. S. Makarenka v konteksti dvokh kontseptsii svitovoi istorii pedahohiky [Philosophical foundations of AS Makarenko's pedagogical heritage in the context of two concepts of world history of pedagogy]. Suchasni naukomistki tekhnolohii [Modern knowledge-intensive technologies], 6, 24-27 [in Ukrainian].
Perepiska A. S. Makarenko s A. M. Gorkim [Correspondence of AS Makarenko with AM Gorky]. (1999). Moskva: ID Shalvy Amonashvili [in Russian].
Ruttenauer, I. (1965). A. S. Makarenko. Ein Erzieher und Schriftsteller in der Sowjetgesellschaft. Freiburg (Basel); Wien.
Rybalka, V. (2005). Teoriia rozvytku osobystosti u kolektyvi: Za spadshchynoiu A. Makarenka [Theory of personality development in the team: On the legacy of A. Makarenko]. Psykholoh [Psychologist], 28, 31-35 [in Russian].
Smetanskyi, M. V. (2001). Problema vykhovannia osobystosti v kolektyvi v teoretychnii spadshchyni A. S. Makarenka ta V. O. Sukhomlynskoho [The problem of personality education in the team in the theoretical heritage of A.S. Makarenko and V.O. Sukhomlinsky]. Ridna shkola [Native school], 5, 5-7 [in Ukrainian].
Sunkel, W. (1965). Zurrt Problem des Erziehungsziels bei Makarenko. Paedagogische Rundschau, 7, 475-486.
Tkachenko, K. (2014). Pidhotovka vykhovantsiv do zhyttia v komuni im. F. E. Dzerzhynskoho v pedahohichnii spadshchyni A. S. Makarenka [Preparing students for life in the commune. F. E. Dzerzhinsky in the pedagogical heritage of A. S. Makarenko]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 4 (38), 293-299 [in Ukrainian].
Weitz, S. (1992). Zum Beispiel Makarenko. Marburg.
Yakymenko, S. (2013). A. S. Makarenko pro kolektyv ta yoho vplyv na vykhovannia osobystosti [A. S. Makarenko about the team and its impact on the education of the individual]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 11, 352-355 [in Ukrainian].
https://studopedia.su/16_180804_teorIya-I-praktika-kolektivu-a-makarenka.html