ВИХОВНА МОДЕЛЬ «ІДЕАЛЬНОЇ ПРАВИТЕЛЬКИ» ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВІДРОДЖЕННЯ У ТВОРІ ВІЛЬЯМА НЬЮМЕНА «МОЯ ЛЕДІ ПРИНЦЕСА»
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.25.223226Ключові слова:
виховання «ідеального правителя», гідність, гуманізм, імагологія, «Моя леді принцеса», Реформація, чеснотиАнотація
Стаття присвячена узагальненню в сучасних історико-педагогічних і політичних контекстах англомовного віршованого портрету Марії Тюдор (1516 – 1558), складеному в 1525 році. Детальний аналіз раніше не опублікованої навіть у англійській джерелознавчій літературі рукописної поеми Вільяма Ньюмена «Моя леді принцеса» не лише демонструє нам іншу королеву, аніж її змальовують переважна більшість вітчизняних і зарубіжних істориків, а ще й чітко окреслює підготовленість королеви до несіння державної служби. Вихована в ренесансному дусі, в творі англійського гуманіста-мислителя крон-принцеса слугувала своєрідним еталоном освіченого монарха – «ідеальної правительки». Цю модель можна розглядати як, з одного боку, перевірений часом етико-педагогічний конструкт доби європейського Відродження, а з іншого – як вияв специфічної світоглядної рефлексії представників філософсько-педагогічної думки XIV – XVI століть.
Посилання
Basovskaia, N. (2009). Maryia Tiudor – Krovavyi Symvol [Mary Tudor – a bloody symbol]. Retrieved from https://echo.msk.ru/programs/vsetak/564776-echo/ [in Russian].
Doran, S., & Freeman, T. (2011). Mary Tudor: Old and new perspectives. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Edwards, A. S. (2011). A Poem on Princess Mary Tudor, 1525. Nottingham Medieval Studies, 55, 285-294. Retrieved from doi:10.1484/j.nms.1.102427
Erokhyn, V. (2016). Stanovlenye Natsyy. Relyhyozno-Polytycheskaia Ystoryia Anhlyy XVI — Pervoi Polovyny XVII V. V Sovremennoi Brytanskoi Ystorycheskoi Nauke. [Formation of a nation. Religious and political history of England in the 16th – first half of the 17th century. in modern British historical science]. Moskva; Sankt-Peterbyrg: Tsentr Humanytarnykh Ynytsyatyv [in Russian].
Hamrick, S. (2017). «Of rose and pomegarnet the redolent pryncesse»: Fashioning Princess Mary in 1525. Renaissance and Reformation, 40(2), 35-62. Retrieved from DOI:10.33137/rr.v40i2.28501
Hod, B., & Hod, N. (2017). Velychna Postat Yevropeiskoi Pedahohiky Ispanskyi Nastavnyk I Humanist Kh. L. Vives (1492-1540 Roky) [The majestic figure of European pedagogy: the Spanish mentor and humanist H.L. Vives (1492-1540)]. Vytoky Pedahohichnoi Maisternosti [], 20, 57-62 [in Ukrainian].
Levin, C., & Barrett-Graves, D. (2010). High and mighty queens of early modern England: Realities and representations. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Murphy, B. (2010). Bastard prince: Henry VIII's lost son. Stroud, Gloucestershire: The History Press.
Pollnitz, A. (2017). Princely education in early modern Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
Rudenko, O. (1984). Kontrreformatsyia V Anhlyy Pry Maryy Tiudor [Counter-Reformation in England under Mary Tudor]. In Iu. M. Saprykin (Ed.), Anhlyia V Epokhu Absoliutyzma [England in the era of absolutism] (pp. 69-103). Moskva: Yzdatelstvo Moskovskoho Unyversyteta [in Russian].
Saprykyn, Y. (1985). Ot Chosera Do Shekspyra Etycheskye Y Polytycheskye Ydey V Anhlyy [From Chaucer to Shakespeare: Ethical and Political Ideas in England]. Moskva: Yzdatelstvo Moskovskoho Unyversyteta [in Russian].
Sharpe, K. (2017). Selling the Tudor monarchy: Authority and image in sixteenth-century England. Place of publication not identified: Yale University Press.
Walker, G. (2012). Writing under tyranny: English literature and the Henrician Reformation. Oxford: Oxford University Press.
Whitelock, A. (2016). Mary Tudor: Princess, Bastard, Queen. NY, NY: Penguin Books.