УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНОЮ АДАПТАЦІЄЮ ВЧИТЕЛІВ У СИСТЕМІ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.26.227638Ключові слова:
професійна адаптація, управління професійною адаптацією, загальноосвітній заклад, функції професійної адаптації, модель управління адаптацією, учитель, загальнодержавна система управлінняАнотація
У статті на основі аналізу науково-педагогічної літератури обґрунтовано основні педагогічні умови професійної адаптації учителів в умовах реформи і модернізації загальноосвітньої школи та у процесі їх навчання упродовж життя, виробленні загальнодержавної системи управління професійною адаптацією вчителя, яка допоможе йому сформувати якості, необхідні для професійного становлення в нових умовах функціонування освітньої галузі. З’ясовано основні функції управління професійною адаптацією учителів у системі середньої освіти. Розроблено модель управління цим процесом.
Посилання
Achkan, V. (2018). Profesiina adaptatsiia yak skladova formuvannia hotovnosti maibutnikh vchyteliv matematyky do innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [Professional adaptation as a component of forming the readiness of future mathematics teachers for innovative pedagogical activities]. In Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity [Current issues of natural and mathematical education]: zb. nauk. pr. (No 1, pp. 133-140). Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka [in Ukrainian].
Bodnar, O. (2019). Upravlinnia adaptatsiieiu molodoho pedahoha u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Management of adaptation of a young teacher in a secondary school]. In V. V. Sychenka, K. M. Romanenko (Eds.), Pisliadyplomna osvita Dnipropetrovshchyny: istoriia ta vyklyky sohodennia [Postgraduate education in Dnipropetrovsk region: history and challenges of today]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnarodnoiu uchastiu (17 hrud. 2019 roku, m. Dnipro) (pp. 31-34). Dnipro [in Ukrainian].
Holota, N. (2018). Profesiinyi rozvytok suchasnykh vchyteliv v umovakh suspilnykh transformatsii [Professional development of modern teachers in the conditions of social transformations]. In Upravlinnia sotsialno-ekonomichnymy transformatsiiamy u suchasnomu misti [Management of socio-economic transformations in the modern city]: tezy nauk.–prakt. internet-konf., (27 liutoho 2018 r.) (pp. 25-29). Kyiv: KUBH [in Ukrainian].
Hrynova, V. Profesiina adaptatsiia vchyteliv-pochatkivtsiv do roboty v shkolakh Yaponii [Professional adaptation of beginning teachers to work in Japanese schools]. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/339103441_PROFESIJNA_ADAPTACIA_VCITELIV-POCATKIVCIV_DO_ROBOTI_V_SKOLAH_APONII [in Ukrainian].
Dem’ianchuk, O. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia hnostychnykh umin molodykh pedahohiv u protsesi profesiinoi diialnosti [Pedagogical conditions of formation of gnostic skills of young teachers in the process of professional activity]. In O. V. Pastovenskoho (Ed.), Rozvytok profesiinoi kompetentnosti pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity rehionu [Development of professional competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education of the region]: zb. materialiv konf. (pp. 46-61). Zhytomyr [in Ukrainian].
Kilova, H. (2012). Metodolohichni aspekty problemy upravlinnia profesiinoiu adaptatsiieiu v zahalnoosvitnomu navchalnomu zakladi [Methodological aspects of the problem of vocational adaptation management in a secondary school]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu [Theory and methods of education management], 8. Retrieved from http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_8/7.pdf [in Ukrainian].
Lysenko, L. (2011). Do problemy udoskonalennia profesiinoi pidhotovky vchytelia fizychnoi kultury [On the problem of improving the professional training of physical education teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova [Scientific journal of NPU named after MP Dragomanov], 10, 492-495 [in Ukrainian].
Luchenko, O. (2015). Stanovlennia i rozvytok systemy profesiinoi adaptatsii vchyteliv-pochatkivtsiv yak chastyny pidhotovky na robochomu mistsi v Yaponii [Formation and development of the system of professional adaptation of beginning teachers as part of on-the-job training in Japan]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(34), 69 [in Ukrainian].
Mishchenko, V. Osoblyvosti profesiinoi adaptatsii molodykh spetsialistiv [Peculiarities of professional adaptation of young specialists]. In Innovatsiini tekhnolohii rozvytku osobystisno-profesiinoi kompetentnosti pedahohiv v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Innovative technologies for the development of personal and professional competence of teachers in postgraduate education]: zb. nauk. pr. Sumy: KZ SOIPPO. Retrieved from https://sites.google.com/view/professional-education-kaf/diialnist- [in Ukrainian].
Shalivska, Yu. (2020). Problema profesiinoi adaptatsii molodykh pedahohiv u naukovykh doslidzhenniakh [The problem of professional adaptation of young teachers in scientific research]. Innovatyka u vykhovanni [Innovation in education], 11, 2. Retrieved from 225-Tekst%20statti-1117-1-10-20200603.pdf [in Ukrainian].