СТВОРЕННЯ ЗОНИ КОМФОРТУ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.26.227641Ключові слова:
зона комфорту для вчителя, Нова українська школа, обладнання, учительська кімната, здоров’я вчителя, професійне вигорання вчителя, оздоровче середовищеАнотація
Сучасний учитель Нової української школи є постійно зануреним у свою роботу, а відтак забуває про першочергові особистісні потреби. Звідси ми можемо стверджувати, що зона комфорту є надзвичайно важливою, адже виконує безліч функцій, а, насамперед: знижує психологічну і душевну перевтому, допомагає вчителю зняти перенапруження та поновити свої емоційні та фізичні ресурси; запобігає професійному вигоранню. Нами розглянуто учительську кімнату як зону комфорту для вчителя в Новій українській школі. Проаналізовано сучасні вимоги щодо облаштування учительської кімнати як місця праці та відпочинку. Розроблено авторський проект «Обладнання учительської кімнати як зони комфорту вчителя в Новій українській школі» з дотриманням усіх стандартів та рекомендацій. В процесі створення авторського проекту використано прийом «зонування» та «перетікання простору», що сприяє збереженню здоров’я та запобігає професійному вигоранню вчителів Нової української школи.
Посилання
Balakirieva, K. O. (2015). Metodychni rekomendatsii dlia spetsialistiv sotsialnykh sluzhb “Profilaktyka ta podolannia profesiinoho ta emotsiinoho vyhorannia” [Methodical recommendations for specialists of social services "Prevention and overcoming of professional and emotional burnout"]: proekt Prohramy rozvytku OON “Pidtrymka reformy sotsialnoho sektoru v Ukraini”. Kyiv [in Ukrainian].
Boichuk, Yu. D. (Ed.). (2017). Zahalna teoriia zdorov’ia ta zdorov’iazberezhennia [General theory of health and health]: kolektyvna monohrafiia. Kharkiv: Vyd-ts Rozhko S. H. [in Ukrainian].
Crane, M. (1988). Why burn-out doctors get suet more often. Medical Economics, 75(10), 210-212.
Hrynova M. V., & Sahaidak V. R. (2020). Zona profesiinoho komfortu vchytelia [Teacher's professional comfort zone]. In S. V. Pylypenko (Ed.), Biolohichni, medychni ta naukovo-pedahohichni aspekty zdorov’ia liudyny [Biological, medical and scientific-pedagogical aspects of human health]: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 86-87). Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Innovatciia. Sovremennaia uchitelskaia: kak oborudovat kabinet delovogo obshcheniia prepodavatelei [Innovation. Modern teachers 'room: how to equip a classroom for teachers' business communication]. Retrieved from https://n-72.ru/company/news/sovremennaya_uchitelskaya_kak_oborudovat_kabinet_delovogo_obshcheniya_prepodavateley/ [in Ukrainian].
Kozin, E. M., Blinova, N. G., & Litvinova, N. A. (2000). Osnovy individualnogo zdorovia cheloveka: Vvedenie v obshchuiu i prikladnuiu valeologіiu [Fundamentals of Individual Human Health: An Introduction to General and Applied Valeology]: ucheb. pos. dlia stud. vyssh. ucheb. zavedenii. Moskva: VLADOS [in Russian].
Kraina stendiv. Oformlennia uchytelskoi v shkoli stendamy [Country stands. Registration of teachers in the school stands]. Retrieved from https://kraina-stendiv.com.ua/oformlennya-uchitelskoi-v-shkoli/ [in Ukrainian].
Latina, H. O. (2008). Fizioloho-hihiienichni aspekty profesiinoi diialnosti vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Physiological and hygienic aspects of professional activity of teachers of secondary schools]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Meshko, H. M. (2015). Analiz determinant profesiinoho zdorov’ia vchytelia v konteksti zavdan pedahohiky zdorov’ia [Analysis of the determinants of occupational health of teachers in the context of the tasks of health pedagogy]. Pedahohichnyi almanakh [Pedagogical almanac], 25, 106-112 [in Ukrainian].
Morska, L. I. (2011). Profesiine vyhorannia ukrainskoho pedahoha: mif chy realnist? [Professional burnout of a Ukrainian teacher: myth or reality?]. Profesiina osvita. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohika [Professional education. Proceedings. Series: Pedagogy], 2, 54-58 [in Ukrainian].
Nosko, M. O., Shelupets, L. H., Bahinska, O. V., & Samonenko, S. B. (2014). Udoskonalennia diahnostychnoho komponentu v protsesi realizatsii proektu “Shkola spryiannia zdorov’iu” [Improving the diagnostic component in the implementation of the project "School of Health Promotion"]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences], 115, 180-182 [in Ukrainian].
Ronginskaia, T. I. (2002). Sindrom vygoraniia v sotcialnykh professiiakh [Burnout syndrome in social professions]. Psikhologicheskii zhurnal [Psychological journal], 23, 3, 85-95 [in Russian].
Sahaidak, V. R., & Hrynova, M. V. (2020). Oblashtuvannia zony komfortu dlia suchasnoho vchytelia v Novii ukrainskii shkoli [Arrangement of a comfort zone for a modern teacher in the New Ukrainian School]. In V. V. Onipko (Ed.), Bioriznomanittia: teoriia, praktyka, formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti u shkoliariv ta metodychni aspekty vyvchennia u zakladakh osvity [Biodiversity: theory, practice, formation of health competence in schoolchildren and methodological aspects of studying in educational institutions]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. (pp. 75-77). Poltava: Astraia [in Ukrainian].
Sarah, S. Brom, Gabriele, Buruck, Irén, Horváth, Peter, Richter, Michael, P. Leiter (2015). Areas of worklife as predictors of occupational health – A validation study in two German samples. Burnout Research, 2, 2-3, 60-70. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.burn.2015.05.001.
Satorin, I. Zona komforta [Comfort zone]. Retrieved from https://progressman.ru/2011/04/cage/ [in Russian].
Skugarevskaia, M. M. (2002). Sindrom emotcionalnogo vygoraniia [Burnout syndrome]. Meditcinskie novosti [Medical news], 7, 3-9 [in Russian].
Treisi, B. (2014). Vyidi iz zony komforta. Izmeni svoiu zhizn. 21 metod povysheniia lichnoi effektivnosti [Get out of your comfort zone. Change your life. 21 methods to improve personal effectiveness]. Moskva: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].
Vodopianova, N. E. (2009). Psikhodiagnostika stressa [Psychodiagnostics of stress]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Yadama, G., & Drake, B. (1995). Confirmatory factor analysis of the Maslach Burnout Inventory. Social Work Research, 19, 184-192.
Zhara, H. (2014-2015). Interrelation of future teachers’ health and their professional comfort zone: analysis of the problem. European Humanities Studies: State and Society, 4, 136-149.