ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ МОЛОДІ У КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247003Ключові слова:
молодь, громадянськість, освітнє середовище, громадянська позиція студента, євроінтеграційні процесиАнотація
У статті на основі методологічних вимог наукових підходів (особистісно-соціального, який гармонізує інтереси людини, суспільства та його інституцій; культурологічного, що допомагає розробити зміст громадянської освіти української молоді у відповідності до конкретних історичних завдань, актуальних на певних етапах розвитку української держави, демократичних і державотворчих процесів сьогодення, формування громадянського суспільства на основі потреб національного відродження, забезпечення толерантності між представниками різних етносів, мультикультурності; діяльнісного, згідно з яким у молоді формуються навички соціальної активності, перевіряються на практиці громадянсько-патріотичні цінності; аксіологічного, що забезпечує розуміння цілісного, багаторівневого, ієрархічного, взаємозалежного і взаємозумовленого процесу громадянської освіти в постійному розвиткові системи загальнолюдських особистісних і соціальних цінностей; компетентнісного, який інтегрує громадянсько-правові знання, вміння, навички і досвід громадянсько-політичної діяльності з національно-патріотичними цінностями й установками на свідоме дотримання законності та правопорядку в країні), результатів аналізу дослідних матеріалів із проблеми громадянського виховання української молоді у закладах вищої освіти з’ясовано місце (як аспекту політичної свідомості і правової культури особистості) і роль (як регулятора патріотичних почуттів, духовно-моральних цінностей і громадянсько-політичної діяльності молодої людини) громадянської позиції особистості у контексті сучасних євроінтеграційних змін вимог до компетентності, толерантності, мультикультурності, посилення явищ мобільності й інтегрованості освітніх програм. Чинниками формування і розвитку громадянської позиції молодої людини в освітньому середовищі визначено: обставини побудови і захисту громадянського суспільства в країні, вплив сім’ї, засобів масової інформації, виховну діяльність закладів вищої освіти, власну активність молоді, а її результатом – сформовані якості відповідальності, правосвідомості, громадянської компетентності. Зроблено висновок про те, що процес формування активної громадянської позиції молоді складається з вагомих компонентів. З психологічної точки зору виховання громадянина та становлення його активної громадянської позиції – це цілісне вдосконалення внутрішнього світу людини; з аксіологічної – увагу акцентовано на тому, щоб розкрити зміст духовних цінностей, визначити їхню роль і місце в житті та діяльності сучасної молодої людини, виділити можливі шляхи їх практичного використання; з педагогічної вирішення – цих питань необхідно здійснювати так, щоб пропоновані молоді знання, вміння і навички громадянського змісту були глибоко сприйняті нею, знайшли відповідне розуміння, отримали особистісне схвалення та закріплення на рівні почуттів, мотивів, ціннісних орієнтацій, понять, поглядів, переконань.
Посилання
Boryshevskyi, M. Y. (2007). Hromadianska spriamovanist yak mira sotsialnoi vidpovidalnosti osobystosti [Civil orientation as a measure of social responsibility of the personality]. In Pedahohichna i psykholohichna nauky v Ukraini [Pedagogical and psychological sciences in Ukraine] (Vol. 3, pp. 93-102). Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Bukhun, A. H. (2015). Dosvid hromadianskoi osvity viiskovosluzhbovtsiv v armiiakh peredovykh krain svitu [Experience of civil education of servicemen in the armies of advanced countries of the world]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 16, 3-12 [in Ukrainian].
Bukhun, A. H. (2016). Hromadianska kompetentnist maibutnikh ofitseriv: doprofesiinyi etap rozvytku ta systema kompetentnostei [Civil competence of future officers: pre-professional stage of development and system of competencies]. In Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly [Pedagogy of higher and secondary school]: zb. nauk. prats (Is. 3 (49), pp. 209-220). Kryvyi Rih: VTs KDPU; Ais Prynt [in Ukrainian].
Bukhun, A. (2021). Hromadianska osvita ukrainskoi molodi: normatyvni zasady ta neperervnist rozvytku [Civil education of Ukrainian youth: normative principles and continuity of development]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools], 74, 1, 66-75 [in Ukrainian].
Bukhun, A., & Kravchenko, L. (2021). Neperervna hromadianska osvita yak tekhnolohiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia maibutnikh viiskovosluzhbovtsiv [Continuing civil education as a technology of national and patriotic upbringing of future servicemen]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern pedagogue], 1 (196), 72-77 [in Ukrainian].
Butenko, V. (2012). Hromadianske vykhovannia studentiv yak priorytetnyi napriam diialnosti vyshchoho tekhnichnoho navchalnoho zakladu [Civil upbringing of students as a prior direction of activity of higher technical education institution]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 9, 18-26 [in Ukrainian].
Hurii, M. O. (2008). Hromadianske vykhovannia starshoklasnykiv u Velykii Brytanii [Civil education of high school pupils in Great Britain]. (Extended abstract of PhD diss.). Drohobych [in Ukrainian].
Khomych, L. O. (2007). Vzaiemozviazok protsesiv sotsializatsii i vykhovannia osobystosti [The relationship of the processes of socialization and upbringing of the personality]. In Pedahohichna i psykholohichna nauky v Ukraini [Pedagogical and psychological sciences in Ukraine] (Vol. 5, pp. 350-356). Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Kuziakina, M. L. (2011). Problemy hromadianskoho vykhovannia shkoliariv u systemi serednoi osvity Nimechchyny [Problems of civil education of schoolchildren in the system of secondary education in Germany]. (Extended abstract of PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].
Sukhomlynska, O. V. (2006). Dukhovno-moralne vykhovannia ditei ta molodi v koordynatakh pedahohichnoi nauky i praktyky [Spiritual and moral upbringing of children and youth in the coordinates of pedagogical science and practice]. Shliakh osvity [The way of education], 1, 2-7 [in Ukrainian].
Vasylenko, I. V. (2009). Vykhovannia hromadianskosti studentiv zasobamy samovriaduvannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Kanady [Upbringing of students’ citizenship with means of self-government in higher educational institutions of Canada]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Ziabreva, S. E. (2010). Vykhovannia hromadianskosti studentiv profesiino-tekhnichnykh koledzhiv u pozanavchalnii diialnosti [Upbringing of citizenship of students of vocational and technical colleges in extracurricular activities]. (Extended abstract of PhD diss.). Luhansk, [in Ukrainian].
Zorii, Ya. B. (2005). Viiskovo-patriotychna pidhotovka maibutnikh ofitseriv zapasu v umovakh navchalnoho protsesu vyshchoho navchalnoho zakladu [Military and patriotic training of future reserve officers in the conditions of the educational process of a higher educational institution]. (Extended abstract of PhD diss.). Vinnytsia [in Ukrainian].