РОЗВИТОК ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247027Ключові слова:
емоційний інтелект, компетентності вчителів, навчання географії, методичні прийоми, психолого-педагогічний впливАнотація
У статті висвітлено актуальність проблеми формування і розвитку емоційного інтелекту учителів та учнів, здійснено аналіз поняття «емоційний інтелект», схарактеризовано його ґенезу, визначено основні елементи. Автори аналізують умови розвитку емоційного інтелекту у підлітковому віці, обґрунтовують специфічні можливості застосування дидактичних інструментів з метою розвитку емоційного інтелекту учнів на уроках географії. У роботі представлено методичні прийоми формування емоційного інтелекту та схарактеризовано умови їхнього застосування у процесі навчання географії.
Посилання
Goulman, D. (2019). Emotsiinyi intelekt [Emotional intelligence]. Kharkiv: Vivat [in Ukrainian].
Davydova, Iu. V. (2011). Emotcionalnyi intellekt: sushchnostnye priznaki, struktura i osobenosti proiavleniia v podrostkovom vozraste [Emotional intelligence: essential signs, structure and features of manifestation in adolescence]. (Extended abstract of PhD diss.) Moskva. Renrieved from https://www.dissercat.cm/content/emotsionalnyi-intellekt-sushchnostnye-priznaki-struktura-i-osobennosti-proyavleniya-v-podros [in Russian].
Kontseptsiia Novoi ukrainskoi shkoly [Concept of the New Ukrainian School]. (2016). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].
Korman, M. M. (2012). Rozvytok emotsiinoho intelektu ta emotsiinoi kompetentnosti yak peredumova zapobihannia profesiinoho vyhorannia [Development of emotional intelligence and emotional competence as a prerequisite for preventing professional burnout]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National University of Defense of Ukraine], 4, 175-178 [in Ukrainian].
Lysenko, L. M. (2007). Osoblyvosti rozvytku emotsiinoi pam’iati u starshoklasnykiv [Features of the development of emotional memory of high school students]. (Extended abstract of PhD diss.). Kharkiv [in Ukrainian].
Lysenko, L. M., & Kostina, K. V. (2013). Psykholohichni osoblyvosti emotsiinoho intelektu studentiv [Psychological features of students' emotional intelligence]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia [Bulletin of Kharkiv National Pedagogical University named after G. by S. Skovoroda. Psychology], 46, 160-170. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnpu_ psykhol_2013_46%282%29__20 [in Ukrainian].
Nosenko, E. L. (2004). Emotsiinyi intelekt yak sotsialno znachushcha intehralna vlastyvist [Emotional intelligence as a socially significant integral property]. Psykholohiia i suspilstvo [Psychology and society], 4, 95-109 [in Ukrainian].
Profesiinyi standart za profesiieiu «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity» [Professional standard for the profession "Teacher of general secondary education"]. (2020). Retrieved from https://base.kristti.com.ua/?p=8311 [in Ukrainian].
Rakytianska, L. M. (2019). Henezys ta sutnisnyi zmist kontseptu «emotsiinyi intelekt» [Genesis and the essential meaning of the concept “emotional intelligence”]. Naukovyi chasopys natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Pedagogical sciences: realities and prospects], 66, 170-172 [in Ukrainian].
Rakytianska, L. (2018). Stanovlennia ta rozvytok poniattia “emotsiinyi intelekt”: istoryko-filosofskyi analiz [Formation and development of the concept of "emotional intelligence": historical and philosophical analysis]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka [Continuing Professional Education: Theory and Practice], 3-4 (56-57), 36-42 [in Ukrainian].
Saiuk, V .I. (2007). Diahnostyka profesiy̆noï kompetentnosti vchyteliv heohrafiï u systemi pisliadyplomnoï pedahohichnoï osvity [Diagnosis of professional competence of geography teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Kultura narodov Prychernomoria [Culture of the peoples of the Black Sea region], 115, 1, 104-108 [in Ukrainian].
Shpak, M. M. (2016). Osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu v pidlitkovomu vitsi [Features of the development of emotional intelligence in adolescence]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological sciences], 5 (2), 80-84 [in Ukrainian].
Veritova, O. S. (2017). Problema rozvytku emotsiinoho intelektu maibutnikh pedahohiv vyshchoi shkoly [Problem of developing emotional intelligence of future high school teachers]. In Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of formation of creative personality in higher and general education schools]: zb. nauk. pr. (Is. 56-57, pp. 98-105). Zaporizhzhia [in Ukrainian].
Vishnikina, L. P. (2017). Kompetentnisne navchannia heohrafii v osnovnii shkoli [Competence teaching of geography in primary school]: monohrafiia. Poltava: TOV «ACMI» [in Ukrainian].
Yaroshovets, V. (2006). Istoriia filosofii [History of philosophy]: slovnyk. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].
Zhyhailo, N., & Stasiuk, M. (2016). Rol emotsiinoho intelektu v protsesi profesiinoi osvity [Role of emotional intelligence in the process of vocational education]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of vocational education], 4, 87-97 [in Ukrainian].