ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВЯ’ЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК НАПРЯМ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247053Ключові слова:
здоров’язбережувальні компетентності, ключові компетентності, освітній процес, освіта сталого розвитку, державні стандарти, цілісний підхід, освітня галузьАнотація
У статті розкрито актуальність проблематики формування здоров’язбережувальної компетентності як необхідної умови для здорового та безпечного життя, що має сприяти досягненню глобальних цілей сталого розвитку суспільства. Проаналізовано нормативно-правові документи в галузі освіти, які спрямовують освітній процес на необхідність цілісного підходу до формування здоров’язбережувальної компетентності, засвідчують потребу в новому розумінні педагогами ролі здоров’я, що дасть можливість кожному громадянину жити повноцінним сталим життям. Зазначається, що сформована здоров’язбережувальна компетентність випускника освітнього закладу збагачує комплексний розвиток його особистості на засадах сталого розвитку суспільства.
Посилання
Analiz derzhavnykh strateghichnykh dokumentiv shhodo vrakhuvannja adaptovanykh dlja Ukrajiny Cilej Stalogho Rozvytku do 2030 roku [Analysis of state strategic documents to take into account the Sustainable Development Goals for 2030 adapted for Ukraine]. (2017). Analytical report. Kyiv: Institute for Socio-Economic Research [in Ukrainian].
Bibik, N. (2019). Superechnosti procesu zaprovadzhennja kompetentnisnogho pidkhodu v osvitnju praktyku [Contradictions in the process of introducing a competency-based approach to educational practice]. In Kompetentnisno oriientovane navchannia: vyklyky ta perspektyvy [Competence-oriented learning: challenges and prospects]: tezy dop. I Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 8-11). Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. (2019). Pro vnesennia zmin do Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy № 688 vid 24.07.2019 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688- 2019-p/%20paran5 [in Ukrainian].
Dudko, S. H. (2013). Zdorov’iazberezhuvalni kompetentnosti uchniv pochatkovykh klasiv ta shliakhy yikh formuvannia [Health-preserving competencies of primary school students and ways of their formation]. Naukovyi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Scientific journal of NPU named after M. P. Dragomanova. Creative personality of the teacher: problems of theory and practice], 232 (32), 203-207 [in Ukrainian].
Dudko, S. H. (2012). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii yak skladova osvity dlia staloho rozvytku [Health technologies as a component of education for sustainable development]. In Tekhnolohii intehratsii zmistu osvity [Technologies for integrating the content of education]: zb. nauk. prats za materialamy mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Intehratsiia zmistu osvity na zasadakh osvity dlia staloho rozvytku» (Is. 4, pp. 135-142). Poltava: POIPPO [in Ukrainian].
Ilchenko, V. R. (2011). Modernizatsiia zmistu zahalnoi serednoi osvity Ukrainy na zasadakh osvity dlia staloho rozvytku: nacherk eksperymentalnoho doslidzhennia [Modernization of the content of general secondary education of Ukraine on the basis of education for sustainable development: an outline of an experimental study]. Postmetodyka [Postmethodology], 5, 16-17 [in Ukrainian].
Khmelevska, O. M. (2018). Osvita dlia staloho rozvytku: zmist ta instytutsii [Education for sustainable development: content and institutions]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika [Demography and social economy], 1, 29-42 [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2015). Pedahohichni zasady osvity dlia staloho rozvytku v Ukrainskii shkoli [Pedagogical principles of education for sustainable development in the Ukrainian school]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian pedagogical journal], 1, 171-182 [in Ukrainian].
Pro Natsionalnu stratehiiu rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli [On the National Strategy for Building a Safe and Healthy Educational Environment in the New Ukrainian School]. (2020). Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25 travnia 2020 roku № 195/2020. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua› [in Ukrainian].
Rybalko, L. M. (2019). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii yak pedahohichna i sotsialna problema [Health technologies as a pedagogical and social problem]. In L. M. Rybalko (Ed.), Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi [Health-preserving technologies in the educational environment]: kolektyvna monohrafiia (pp. 8-29). Ternopil: Osadtsi V. M. [in Ukrainian].
Tsili Staloho Rozvytku: Ukraina [Sustainable Development Goals: Ukraine]. (2017). Natsionalna dopovid. Ministerstvo ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy. Retrieved from https://issuu.com › docs › sdgs_nationalreportua_web [in Ukrainian]..