НАВЧАЛЬНА МОТИВАЦІЯ УЧНІВ ДО ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ У СЕРЕДНІЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ ТА ЛІЦЕЇ БІОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247058Ключові слова:
навчальна мотивація, методика вивчення мотивації, діагностика, анкетування, опитування, заклади середньої освіти, біологіяАнотація
У статті розглянуто питання навчальної мотивації, зокрема мотивації до навчання біології у загальноосвітньому та профільному закладах середньої освіти. За методикою О. Окунєвої, Л. Васильєвої виявлено рівень розвитку мотивації навчання, тип мотивації і показник мотивації, як показник досягнення успіху та уникнення невдач, проаналізовано фактори впливу на навчання учнів. Доведено, що навчання у профільному закладі середньої освіти ефективніше спрямовує учнів на досягнення поставленої мети в навчанні, допомагає зорієнтуватися під час вибору майбутньої професії. В результаті опитування визначені організаційні форми навчання та типи завдань, які слід використовувати у навчальному процесі з метою підсилення навчальної мотивації старшокласників.
Посилання
Bozhovich, L. I. (2001). Problemy formirovaniya lichnosti [Problems of personality formation]. Moskva; Voronezh: MPSI Publ.: MODEK Publ [in Russian].
Derbenova, A. H. (2012). Use pro motyvatsiiu [It's all about motivation]. Kharkiv: Osnova Publ. group [in Ukrainian].
Ibrahimova I. M. (Comp.). (2019). Struktura ankety, typy ta vydy zapytan. Vyvchennia potreb u navchanni ta rozvytku [Questionnaire structure, types and kinds of questions. Study of learning and development needs: a guide]: posibnyk. Kyiv: Proekt «Dostupna ta yakisna pravova dopomoha v Ukraini» [in Ukrainian].
Karandii, V. (2018). Ne mozhna makove zerniatko vymiriaty liniikoiu z santymetrovoiu podilkoiu. Pro pershi rezultaty ZNO ta plany na maibutnie [You can not measure a poppy seed with a ruler with a centimeter division. About the first results of the external evaluation and plans for the future]. Retrieved from https://zn.ua/ukr/EDUCATION/vadim-karandiy-ne-mozhna-makove-zernyatko-vimiryati-liniykoyu-z-santimetrovoyu-podilkoyu-281335_.html [in Ukrainian].
Leontiev, V. G. (2002). Psihologicheskie mekhanizmy motivacii uchebnoj deyatelinosti [Psychological mechanisms of motivation of educational activity]. Novosibirsk: Novosibirskij poligrafkombinat Publ [in Russian].
Makovetska, A. S., & Tsurul, O. A. (2015). Formuvannia motyvatsii do vyvchennia biolohii v uchniv osnovnoi shkoly [Formation of motivation to study biology in primary school students]. In Pedahohika: tradytsii ta innovatsii [Pedahohika: tradytsii ta innovatsii]: materialy II mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 55-58). Kharkiv: Helvetyka [in Ukrainian].
Moroz, I. V. (Ed.). (2006). Zahalna metodyka navchannia biolohii [General Biology Pedagogy]: navchalnyi posibnyk dlia stud. vyshchykh navch. zakladiv. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Motyvatsiia do navchannia. Anketa dlia starshoklasnykiv [Motivation to learn. Questionnaire for high school students]. (2020). Retrieved from https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfdMMloq_l0cINhehDM4d8yV7_IxoKFTxuhH6cYLwhhoCFITw/viewform?usp=sf_link [in Ukrainian].
Okuneva, YU. O., & Vasil'eva, L. A. (2007). Metodika izucheniya motivacii ucheniya starsheklassnikov [Methods of studying the motivation of high school students]. Internet Education Federation Training Center. Retrieved from http://fio.novgorod.ru/projects/project2007/diagnost.htm [in Russian].