ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ ДО РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247105Ключові слова:
педагогічні умови, майбутні учителі трудового навчання й технологій, розвиток професійної кар’єриАнотація
У статті обґрунтовано важливість підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій до розвитку професійної кар’єри як підґрунтя для визначення студентами ще на етапі навчання у закладі вищої освіти своїх індивідуальних професійних уподобань, опанування інструментами пошуку свого місяця у професійному житті, адаптації на робочому місці, подальшого професійного й кар’єрного розвитку тощо. Здійснено студіювання підходів учених до аналізу специфіки підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій, що дало змогу визначити основний перелік педагогічних умов розвитку їх професійної кар’єри з урахуванням специфіки майбутньої професійної діяльності. За допомогою методу експертних оцінок проведено опитування науково-педагогічних працівників Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, метою якого було експертне оцінювання визначеного автором статті переліку оптимальних педагогічних умов підготовки майбутніх учителів трудового навчання та технологій до розвитку професійної кар’єри. Виокремлено низку педагогічних умов підготовки майбутніх учителів трудового навчання й технологій до розвитку професійної кар’єри за блоками: організаційно-методичний (наявність відповідних служб, зацікавлених в ефективному плануванні студентами майбутньої професійної кар’єри; здійснення цілеспрямованої підготовки студентів з питань розвитку кар’єри; залучення до професійної діяльності на етапі навчання у закладі освіти; мотиваційно-цільовий (формування мотивації до професійно-особистісного саморозвитку; формування відповідної системи ціннісних і кар’єрних орієнтацій; змістовий (введення кар’єрно-професійного контексту у зміст навчання; ознайомлення з вимогами ринкового середовища щодо здійснення професійної діяльності та умов кар’єрного розвитку.
Посилання
Andrushchenko, V. P. (Ed.). (2015). Osvita yak kliuchovyi chynnyk suchasnykh tsyvilizatsiinykh protsesiv. Osvitnia polityka: filosofiia, teoriia, praktyka [Education as a key factor of modern civilization processes. Educational policy: philosophy, theory, practice]: [monohrafiia]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Bobrytska, V. I. (2015). Tsinnisno-motyvatsiini aspekty profesiinoi adaptatsii fakhivtsiv z vyshchoiu osvitoiu [Value-motivational aspects of professional adaptation of specialists with higher education]. Problemy osvity [Problems of education], 84, 64-68 [in Ukrainian].
Bratanych, A. A. (2019). Metodychni osnovy osobystisno oriientovanoi informatychnoi pidhotovky pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii u pedahohichnomu universyteti [Methodical bases of personality-oriented informatics training of future teachers of technologies in pedagogical university]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Honcharova, N. O. (2015). Kar’ierne proektuvannia yak faktor profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Career design as a factor in the professional training of future teachers]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 2 (8), 1, 258-271 [in Ukrainian].
Kanivets, T. M. (2013). Formuvannia psykholohichnoi hotovnosti studentiv do zdiisnennia maibutnoi profesiinoi kar’iery [Formation of psychological readiness of students for future professional career]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Kilderov, D. E. (2018). Teoretychni i metodychni zasady zabezpechennia yakosti pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii na osnovi intehrovanoho navchannia [Theoretical and methodological principles of ensuring the quality of training of future teachers of technology on the basis of integrated learning]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Kotienieva, Yu. M. (2016). Formuvannia uiavlen pro profesiinu kar’ieru u studentiv pedahohichnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of ideas about professional career in students of pedagogical college in the process of professional training]. (PhD diss.). Starobilsk [in Russian].
Lozovetska, V. T. (2015). Profesiina kar’iera osobystosti v suchasnykh umovakh [Professional career in modern conditions]: monohrafiia. Kyiv [in Ukrainian].
Nagornaia, A. G. (2011). Formirovanie gotovnosti k planirovaniiu professionalnoi karery u studentov vuza [Formation of readiness for planning a professional career among university students]. (Extended abstract of PhD diss.). Sankt-Peterburg [in Russian].
Necheporenko, M. A. (2019). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov do profesiino-osobystisnoho samorozvytku [Formation of readiness of future teachers of foreign languages for professional and personal self-development]. (Extended abstract of PhD diss.). Ternopil [in Ukrainian].
Olefirenko, T. (2019a). Psykholoho-pedahohichnyi analiz fenomenu profesiinoi kar’iery vchytelia [Psychological and pedagogical analysis of the phenomenon of a teacher's professional career]. In Professional Education: Methodology, Theory and Technologies: zb. nauk. prats DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad imeni Hryhoriia Skovorody» (Is. 10, pp. 207-222). Pereiaslav-Khmelnytskyi: SKD [in Ukrainian].
Olefirenko, T. O. (2019b). Pryntsypy pidhotovky maibutnikh uchyteliv do pobudovy profesiinoi kar’iery [Principles of training future teachers to build a professional career]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of the Taras Shevchenko National University "Chernihiv Collegium"], 4 (160), 24-29 [in Ukrainian].
Pichugova, N. P. (2009). Analiticheskaia deiatelnost subektov obrazovaniia kak sredstvo upravleniia kachestvom professionalnoi podgotovki budushchikh uchitelei v pedagogicheskom kolledzhe [Analytical activity of educational subjects as a means of managing the quality of professional training of future teachers in a pedagogical college]. (Extended abstract of PhD diss.). Magnitogorsk [in Russian].
Pryhodii, M. A. (2011). Suchasni aspekty pidhotovky vchyteliv tekhnolohii [Modern aspects of technology teacher training]: [monohrafiia]. Chernihiv: ChNPU imeni T. H. Shevchenka [in Ukrainian].
Tenetilova, V. S. (2011). Biznes-orientirovannaia podgotovka budushchikh pedagogov v innovatcionnom obrazovatelnom prostranstve vuza [Business-oriented training of future teachers in the innovative educational space of the university]. (Extended abstract of PhD diss.). Orel [in Russian].