РОЛЬОВІ ПОЗИЦІЇ ВИКЛАДАЧА ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247115Ключові слова:
особистісна, фахова, навчально-професійна, рольові позиції викладача, особистісно-професійна (метапрофесійна), фахова, навчально-професійна ідентичності майбутнього лікаряАнотація
У статті розкрито вплив рольових позицій «зрілої особистості», «кваліфікованого фахівця», «коуча (ефективного студента)», обраних викладачем-лікарем у взаємодії із студентами-медиками, на формування у них особистісно-професійної (метапрофесійної), фахової та навчально-професійної ідентичності. Показано, що актуалізація викладачем визначених рольових позицій у взаємодії із студентами дає їм можливість самоідентифікуватись як особистостям, майбутнім фахівцям-медикам, ефективним студентам через вікарне опанування конкретних практичних дій. Фасилитаційна підтримка викладачем актуалізації студентами релевантних рольових позицій сприяє самопідтвердженню їхніх відповідних ідентичностей.
Посилання
Andrushko, Ya. (2013). Profesiina identychnist osobystosti yak psykholohichnyi fenomen [Professional identity of a person as a psychological phenomenon]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky [Actual problems of sociology, psychology, pedagogy], 19, 104-110 [in Ukrainian].
Atanov, H. (2007). Teoriia diialnisnoho navchannia [Theory of activity learning]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].
Bekh, I. (2003). Vykhovannia osobystosti: Osobystisno oriientovanyi pidkhid: teoretyko-tekhnolohichni zasady [Education of personality: Personality-oriented approach: theoretical and technological principles] (Book 1). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Butylina, O. (2012). Profesiina marhinalnist studentiv [Professional marginality of students]. Visnyk Lvivskoho universytetu [Bulletin of Lviv University], 6, 81-87 [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O. (2012). Profesiina pedahohichna osvita: osobystisno oriientovanyi pidkhid [Professional pedagogical education: personality-oriented approach]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Iakovenko, Yu., & Korziuk, O. (2020). Novi roli ta funktsii vykladacha vyshchoi shkoly v suchasnykh umovakh [New roles and functions of a high school teacher in modern conditions]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 23, 139-143 [in Ukrainian].
Kudriavtseva, T. (2018). Studentotsentrovane navchannia yak suchasna paradyhma vyshchoi osvity [Student-centered learning as a modern paradigm of higher education]. Retrieved from https://college.nuph.edu.ua/wp-content/uploads/2018/01/Kudriavtseva_pedagog-chyt 2018.pdf [in Ukrainian].
Panfilov, Yu., & Furmanets, B. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: dosvid, problemy, perspektyvy [Competence approach in education: experience, problems, prospects]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and Practice of Social Systems Management], 3, 55-67 [in Ukrainian].
Razumna, A. (2019). Pedahohichni chynnyky formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnoho medychnoho fakhivtsia v umovakh vyshu [Pedagogical factors of formation of professional identity of the future medical specialist in the conditions of higher education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy [Theory and practice of social systems management], 1, 16-28 [in Ukrainian].
Volkova, N., & Stepanova, A. (2018). Fasylitator yak vazhlyva rolova pozytsiia suchasnoho vykladacha vyshu [Facilitator as an important role position of a modern university teacher]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and psychology], 1, 228-234. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2018_1_39. [in Ukrainian].