CИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247119Ключові слова:
професійно-комунікативна компетентність, уміння ділового спілкування, фахівці медичної галузі, система вправАнотація
Розкрито важливий аспект професійної діяльності майбутніх фахівців медичної галузі – комунікацію, що є інструментом діагностики та вирішення морфолого-анатомічних, психологічних, терапевтичних, вузькоспеціальних завдань, у процесі якої фахівець послуговується термінологічною та професіонально орієнтованою комунікацією (комунікація лікаря з пацієнтом та його родиною, із медичними працівниками). Розглянуто суть поняття «вправа». Акцентовано увагу на методичній ефективності репрезентованої системи вправ для формування професійно-комунікативної компетентності іноземних студентів медичних спеціальностей ЗВО на заняттях з української мови за професійним спрямуванням, дидактичний матеріал яких відповідає навчальній меті та виховним завданням. Зазначено, що кожна вправа має чітку структуру: 1) мета – формування умінь ділового спілкування в майбутніх фахівців медичної галузі (побудова аргументації, засвоєння прийомів та правил аргументованого дискурсу, ефективне ведення раціональних дискусій, чітке формулювання відповіді на запитання, ефективна взаємодія, колективне прийняття рішень, генерування ідей, моделювання професійної діяльності для пошуку найбільш конструктивних її моделей); 2) завдання, що спрямовані на продукування власних мовних і мовленнєвих зразків; 3) рекомендації та схеми до виконання завдання; 3) матеріали, що відтворюють предметний та соціальний контексти професійної діяльності, сприяють розвитку різних видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо).
Посилання
Bim, I. L. (1985). Podkhod k probleme uprazhnenii s pozitcii ierarkhii tcelei i zadach [Approaching the exercise problem from the perspective of a hierarchy of goals and objectives]. Inostrannye iazyki v shkole [Foreign languages at school], 5, 36-48 [in Russian].
Busel, V. T. (Comp.). (2009). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv: Irpin: Perun [in Ukrainian].
Girich, Z. I. (2016). Teoriia i metodika formirovaniia kommunikativnoi kompetentcii inostrannykh tiurkoiazychnykh studentov inzhenernogo profilia v protcesse obucheniia russkomu iazyku [Theory and methodology for the formation of the communicative competence of foreign Turkic-speaking engineering students in the process of teaching the Russian language]. (D diss.). Kherson [in Russian].
Doronenko, V. H. (2018). Doslidzhennia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh likariv [Research of communicative competence of future doctors]. Medychna osvita [Medical education], 4, 41-47 [in Ukrainian].
Haliiash, N. B., Bilkevych, N. A., & Petrenko, N. V. (2019). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti yak fundamentalnoi skladovoi profesii likaria [Formation of communicative competence as a fundamental component of the medical profession]. Medychna osvita [Medical education], 2, 67-74 [in Ukrainian].
Iakovleva, N. V. (1994). Psikhologicheskaia kompetentnost vracha i ee formirovanie v protcesse obucheniia v medvuze [Psychological competence of a doctor and its formation in the process of training at a medical university]. Meditcinskie i sotcialno-gigienicheskie aspekty rabotosposobnosti i zdorovia naseleniia [Medical and socio-hygienic aspects of working capacity and health of the population], 25-27 [in Russian].
Krysko, V. G. (2013). Psikhologiia i pedagogika [Psychology and pedagogy]: uchebnik dlia bakalavrov. Moskva: Iurait [in Russian].
Kurliand, Z. N. (Ed.). (2012). Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methods of vocational education]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Nikolaiev, V. V. (2020). Struktura intraprofesiinoho spilkuvannia likariv: problemy ta perspektyvy vyvchennia [The structure of intraprofessional communication of doctors: problems and prospects of study]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 26, 2, 63-68 [in Ukrainian].
Ordu, K. (2020). Avtorskyi spetskurs «Osnovy formuvannia informatsiino-komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh simeinykh likariv» [Author's special course "Fundamentals of formation of information and communicative competence of future family doctors"]. In Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of the humanities]: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh uchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka (Is. 34, v. 4, pp. 246-251). Drohobych [in Ukrainian].
Ostraus, Yu. M. (2020). Pedahohichni umovy formuvannia profesiino-komunikatyvnoi kultury maibutnikh simeinykh likariv [Pedagogical conditions for the formation of professional and communicative culture of future family doctors]. (PhD diss.). Vinnytsia [in Ukrainian].
Poliakova, O. V., & Zholudova, A. N. (2016). Pedagogika [Pedagogy]: uchebnoe posobie dlia ordinatorov RiazGMU 1-go goda obucheniia. Riazan: RIO RiazGMU [in Russian].
Tamozhska, I. V. (2014). Formuvannia vmin dilovoho spilkuvannia maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnoho profiliu u protsesi vyvchennia sotsialno-humanitarnykh dystsyplin [Formation of business communication skills of future technical specialists in the process of studying social and humanitarian disciplines]. (Extended abstract of PhD diss). Kharkiv [in Ukrainian].
Tsurkan, M. (2020). Metodolohichni pidkhody do navchannia ukrainsko movy yak inozemnoi v zakladakh vyshchoi medychnoi osvity [Methodological approaches to teaching Ukrainian as a foreign language in institutions of higher medical education]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 1 (28), 106-117 [in Ukrainian].
Volkova, N. P. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia [Professional and pedagogical communication]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].