САМООСВІТА ВИКЛАДАЧА ЯК ЗАПОРУКА ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.27.247124Ключові слова:
заклад вищої освіти, викладач, педагогічна майстерність, самоосвітня діяльність, самоосвітня компетентність, принципи самоосвіти, освітнє середовище, дистанційна освітаАнотація
У статті стисло схарактеризовані психолого-педагогічні, суспільно-економічні та науково-технологічні передумови підвищення професійної майстерності викладача сучасного закладу вищої освіти. Автор торкається проблем формування педагогічної майстерності викладача вищої школи у контексті сьогодення, аналізує динаміку вимог до нього впродовж останніх років, зокрема, впродовж періоду локдауну, пов’язаного з пандемією COVID-19.
Застосовано низку дослідницьких методів: аналіз та систематизація наукових джерел, що розкривають цілі і засоби вдосконалення педагогічної майстерності викладача, зокрема, з огляду на проблеми викладання в умовах пандемії COVID-19 та пов’язаних із нею карантинних засобів; термінологічний аналіз, необхідний для уточнення та диференціації ключових дефініцій дослідження; теоретичне моделювання процесів підвищення професійної майстерності науково-педагогічного працівника засобами його самоосвіти; емпіричні спостереження – для вивчення актуальних проблем викладання.
Посилання
Bezliudna, N., & Dudnyk, N. (2015). Samoosvita v protsesi profesiinoi diialnosti maibutnoho pedahoha [Self-education in the process of professional activity of the future teacher]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training], 12, 119-124 [in Ukrainian].
Voronova, I. I., & Buhai, O. A. (2018). Vprovadzhennia osnovnykh pryntsypiv samoosvity [Introduction of basic principles of self-education]. In Osoblyvosti formuvannia kompetentnostei vykladachiv cherez yikh samoosvitu [Features of formation of teachers' competencies through their self-education]: zb. prats (pp. 4-13). Dnipro: Dniprovskyi miskyi bazovyi tekhnikum zvariuvannia ta elektroniky imeni Ye.O. Patona [in Ukrainian].
Dystantsiina osvita v umovakh karantynu: dumky vykladachiv [Distance education in quarantine: the views of teachers]. Sait Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu [Website of Cherkasy State Technological University]. Retrieved from https://chdtu.edu.ua/info/zmi-pro-nas/item/14831-dystantsiina-osvita-v-umovakh-karantynu-dumky-studentiv-ta-vykladachiv [in Ukrainian].
Makhynia, T. (2013). Osoblyvosti samoosvity vykladachiv VNZ v umovakh informatyzatsii navchalnoho protsesu [Features of self-education of university teachers in the conditions of informatization of educational process]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu [Theory and methods of education management], 1 (10). Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ttmuo_2013_10_21 [in Ukrainian].
Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 [in Ukrainian].
Rezvan, O. O., & Kir’ianova, O. V. (2020). Samoosvitnia kompetentnist yak rezultat svidomoho pidvyshchennia kvalifikatsii vykladacha vyshchoi shkoly [Self-educational competence as a result of conscious professional development of a higher school teacher]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 27, 149-152 [in Ukrainian].
Samaruk, N. (2019). Struktura ta pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Structure and pedagogical conditions of formation of self-educational competence of future specialists]. Molod i rynok [Youth and the market], 9 (176), 75-81 [in Ukrainian].
Shramko, Ya. Robota universytetu v umovakh karantynu [The work of the university in quarantine]. Sait Kryvorizkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Website of Kryvyi Rih State Pedagogical University]. Retrieved from https://kdpu.edu.ua/blogs/2020/03/29/robota-universytetu-v-umovah-karantynu/ [in Ukrainian].