ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОСТІ ДІТЕЙ В ОНОВЛЕНОМУ БАЗОВОМУ КОМПОНЕНТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (2021)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.28.250329Ключові слова:
креативність, формування креативності, діти дошкільного віку, Базовий компонент дошкільної освіти, компетентністьАнотація
Стаття присвячена дослідженню креативності дітей дошкільного віку. З цією метою проаналізовано та з’ясовано наявність у сучасних нормативно- методичних документах дошкільної освіти України завдання з формування креативної особистості дитини. З’ясовано, що безпосереднього опису та окремих методичних рекомендацій щодо формування цієї базової якості в оновленому Державному стандарті дошкільної освіти та особливостях впровадження немає. Автором виявлено, що в Базовому компоненті дошкільної освіти (2021 р.) показники креативності дошкільника та методичні рекомендації до його формування пронизують практично всі освітні напрями, входять до компонентів сформованості багатьох компетентностей, що реалізує інтегрований характер цього особистісного феномену, а виявлений педагогічний інструментарій має потенціал щодо формування цієї якості. Визначені автором із нормативно-правових документів змістовий та процесуальний компоненти формування креативності у дітей дошкільного віку допоможуть вихователям ЗДО мати чіткий «портрет креативного дошкільника» та ефективно працювати у напрямі виконання цього освітнього завдання.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]. (2012). Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity. Kyiv. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf [in Ukrainian].
Dykhta-Kirff, V. L. (2018). Formuvannia u starshykh doshkilnykiv kreatyvnosti v tsentrakh rozvytku dytyny [Formation of creativity in older preschoolers in child development centers]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Ilin, E. P. (2009). Psikhologiia tvorchestva, kreativnosti, odarennosti [Psychology of creativity, creativity, giftedness]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].
Kopieikina, O. A., & Hurash, L. V. (Comps.). (2006). Knyha Kerivnyka doshkilnoho navchalnoho zakladu [The book of the Head of the preschool educational institution]: dovidkovo-metodychne vydannia. Kharkiv: Torsinh plius [in Ukrainian].
Kosenchuk, O. H., Novyk, I. M., Venhlovska, O. A., & Kuzemko, L. V. (Comps.). (2021). Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity: osoblyvosti vprovadzhennia [State standard of preschool education: features of implementation]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Ranok [in Ukrainian].
Kuzmenko, V. U. (2014). Teoretyko-metodychni zasady problemy rozvytku obdarovanosti na etapi doshkilnoho dytynstva [Theoretical and methodical principles of the development of giftedness at the stage of preschool childhood]. In S. O. Nikitchyna (Red.), Aktualni problemy doshkilnoi osvity: teoriia i praktyka [Actual problems of preschool education: theory and practice]: navch. posib. (pp. 177-200). Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
Maksymenko, S. D., & Yalanska, S. P. (2021). Henetyko-kreatyvnyi pidkhid: diialnisne oposeredkuvannia osobystisnoho rozvytku [Genetic-creative approach: activity mediation of personal development]: monohrafiia. Kyiv: Vyd-vo «Liudmyla» [in Ukrainian].
Nikitchyna, S. O. (Ed.). (2014). Aktualni problemy doshkilnoi osvity: teoriia i praktyka [Actual problems of preschool education: theory and practice]: navch. posib. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
Zimakova, L., & Kramarenko, V. (2020). Suchasna dytiacha knyha yak mystetsko-ihrovyi material formuvannia kreatyvnosti ditei doshkilnoho viku [Modern children's book as an art and game material for the formation of creativity of preschool children]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [The origins of pedagogical skills], 26, 78-83 [in Ukrainian].