ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • A. PASICHNICHENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.28.250373

Ключові слова:

креативність, творчість, креативність дитини дошкільного віку, формування креативності, дошкільний вік

Анотація

Стаття містить обґрунтування актуальності проблеми формування креативності у дітей дошкільного віку. Проаналізовано ряд підходів до визначення поняття «креативність», його складників та параметрів оцінки креативності. Вказано, що дошкільний вік є сенситивним періодом для розвитку творчої складової, а креативність визначається як одна із базових якостей особистості дитини дошкільного віку. У статті визначені основні психолого-педагогічні умови формування креативності у дітей дошкільного віку. Зокрема, наголошується на необхідності сприятливої психологічної атмосфери, створенні розвивального середовища, використанні різноманітних засобів та залучення дитини до різних видів діяльності. Зосереджено увагу на тому, що одним із чинників успішного формування креативності у дітей дошкільного віку є дорослий, який повинен пропонувати особистий приклад творчого підходу до нестандартного вирішення проблем та створював умови для її наслідування.

Посилання

Atamanchuk, N. M. (2020). Rozvytok tvorchosti v ditei: psykholohichnyi resurs art-tekhnik [Creativity development in children: a psychological resource of art techniques]. In Rozvytok obdarovanoi osobystosti v osvitnomu prostori: tsinnisnyi vymir [The development of a gifted personality in the educational space: the value dimension]: tezy dop. nauk.-prakt. seminaru (pp. 9-10). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Bila, I. M. (2014). Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of children's creativity]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Bondarenko, N. V. (2019). Meinstrim osvitnoho prohresu v Ukraini – kompetentnist ↔ kreatyvnist [Mainstream educational progress in Ukraine – competence ↔ creativity]. In Science progress in European countries: new concepts and modern solutions. (pp. 91-102). Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/716981/1/BNV_2019%2009%2006_St.pdf [in Ukrainian].

Ghylford, Dzh. (1969) Try storony intellekta. Psykhologhyja myshlenyja [Three sides of intelligence. Psychology of thinking]. Moskva: Progress [in Russian].

Dykhta-Kirff, V. L. (2018). Formuvannia u starshykh doshkilnykiv kreatyvnosti v tsentrakh rozvytku dytyny [Formation of creativity in older preschoolers in child development centers]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Krutii, K. L., Funtikova, O. O. (Comps.). (2010). Doshkilna osvita [Preschool education]: slovnyk-dovidnyk. Zaporizhzhia: TOV «LIPS» LTD [in Ukrainian].

Moliako, V. O. (2008). Psykholohichne doslidzhennia tvorchoho potentsialu osobystosti [Psychological study of the creative potential of the individual]: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Pasichnichenko, A. V. (2017). Navchalna dystsyplina «Psykholohiia dytiachoi tvorchosti» u systemi profesiinoi pidhotovky maibutnoho vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu [Educational discipline "Psychology of children's creativity" in the system of professional training of the future educator of preschool educational institution]. Pedahohika ta psykholohiia [Pedagogy and psychology]. 56, 285-293 [in Ukrainian].

Torrance, E. P. (1988). The Nature of Creativity as Manifest in its Testing. The Nature of Creativity (pp. 32-75). Cambridge: Cambridge Univ. Press.

Voroniuk, I. V. (2003). Psykholohichni osoblyvosti realizatsii tvorchoho potentsialu molodshykh shkoliariv [Psychological features of realization of creative potential of junior schoolchildren]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Zalizniak, A. (2021). Rozvyvalne osvitnie seredovyshche zakladu doshkilnoi osvity [Developmental educational environment of preschool education institution]. In Aktualni problemy doshkilnoi osvity [Current problems of preschool education]: kolektyvna monohrafiia (pp. 140-162). Uman: Vizavi. Retrieved from https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/13946/1/Aktyal_probl_doshk_osvitu.pdf#page=140 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-31

Як цитувати

PASICHNICHENKO, A. (2021). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КРЕАТИВНОСТІ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Витоки педагогічної майстерності, (28), 141–145. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2021.28.250373

Номер

Розділ

Статті