НА ШЛЯХУ ДО НАВЧАННЯ У ЦИФРОВОМУ ПРОСТОРІ: ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ТА ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ У СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264248Ключові слова:
підвищення кваліфікації вчителів та державних службовців, цифровий простір, цифровізація, онлайн-платформа, освітній центр, «тверді» та «м’які» («гнучкі») навички, дистанційне навчанняАнотація
У статті йдеться про особливості цифровізації та її впровадження у процесі підготовки вчителів та державних службовців у контексті сучасної української післядипломної педагогічної освіти, що є однією з актуальних тем і важливих потреб сьогодення.
Основною метою дослідження є узагальнення практичного досвіду українських науковців щодо особливостей підвищення кваліфікації вчителів-предметників та державних службовців, а також пошуку ефективних механізмів роботи з дорослими в цифровому просторі.
Для досягнення поставленої мети вирішено наступні завдання: проаналізовано технічну можливість та доступність роботи в сучасних онлайн- та офлайн-умовах під час підвищення кваліфікації вчителів та державних службовців; визначено етапи запровадження е-платформи освітнього «хабу». Зазначено, що процес підготовки має фокусуватися на розвитку «твердих» і «м’яких» навичок слухачів.
Використано методи дослідження: 1) теоретичні: системний аналіз, абстрагування, узагальнення, порівняння, систематизація та класифікація отриманої інформації та її інтерпретація; 2) емпіричні: метод опитування та анкетування, метод порівняльного аналізу одержаних результатів, експертна оцінка.
Визначено, що сучасне освітнє середовище має складатися з двох компонентів: онлайн-платформи, яка прискорить надання тренінгових послуг, та освітнього «хабу», оснащеного сучасною базою. Це також допоможе поширити освітні послуги закладу вищої освіти не лише онлайн, але й офлайн, зважаючи на застосування сучасних методик. Загалом проєкт сприятиме більш активній співпраці представників територіальних громад України.
Посилання
Aleksieieva, E., & Puzyrevych, K. (2020). Akmeolohichnyi aspekt fakhovoi pidhotovky ta perepidhotovky pedahohichnykh kadriv [Acmeological aspect of professional training and retraining of teachers]. In Osvita maibutnoho: kontseptsii, metody, pidkhody [Education of the future: concepts, methods, approaches]: kolektyvna monohrafiia (pp. 176-184). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Androshchuk, I. P. (2016). Samoosvita pedahohichnykh pratsivnykiv pozashkilnykh navchalnykh zakladiv [Pedagogical workers’ self-education of out-of-school educational institutions]. In Metodychni zasady pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv systemy profesiinoi osvity [Methodical bases of pedagogical workers’ advanced training of professional education system]: zb. materialiv Vseukrainskoi Internet-konferentsii (pp. 301-306). Khmelnytskyi: NMTs PTO PK; FOP Melnyk A. A. [in Ukrainian].
Bieliak, O. (2013). Osoblyvosti rozvytku mediaosvity v Ukraini [Development features of media education in Ukraine]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat [Mountain school of the Ukrainian Carpathians], 8-9, 31-33 [in Ukrainian].
Bodyk, O. P. (2017). Osoblyvosti formuvannia i rozvytku IKT-kompetentnosti vchyteliv suspilno-humanitarnykh dystsyplin u systemi pisliadyplomnoi osvity [Features of formation and development of ICT competence of teachers of social sciences and humanities in the system of postgraduate education]. In Aktualni pytannia, problemy ta perspektyvy rozvytku humanitarnoho znannia u suchasnomu informatsiinomu prostori: natsionalnyi ta internatsionalnyi aspekty [Topical issues, problems and prospects for the development of humanitarian knowledge in the modern information space: national and international aspects]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 97-99). Monreal: SPM «ASF» [in Ukrainian].
Burkovska, H. A., & Kyienko-Romaniuk, L. A. (2021). Infomediina hramotnist vykladacha yak umova krytychnoho myslennia ta mediaekolohichnoi kompetentnosti uchasnykiv osvitnoho protsesu [The teacher’ information media literacy as a condition of critical thinking and participants’ media-environmental competence in the educational process]. In Infomediina hramotnist – nevidiemna skladova navchalnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity [Information literacy is an integral part of the educational process of higher education]: zb. statei (pp. 36-45). Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy, IREX, Tsentr Vilnoi presy [in Ukrainian].
Chaika, V. M., & Shyshak, A. M. (2021). Didzhytalizatsiia pochatkovoi osvity: problemy i perspektyvy [Digitalization of primary education: problems and prospects]. In Pedahohichnyi almanakh [Pedagogical almanac]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 50, pp. 38-47). Kherson: KVNZ «Khersonska akademiia neperervnoi osvity» [in Ukrainian].
Churkina, V. H., & Fedorenko, V. P. (2021). Vprovadzhennia educational technology (EdTech) v upravlinni neperervnoiu osvitnoiu diialnistiu studentiv / uchniv ta pedahohiv [Introduction of innovative forms of education in the system of advanced training of civil servants and officials of local self-government of Poltava region]. In Infomediina hramotnist – nevidiemna skladova navchalnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity [Information literacy is an integral part of the educational process of higher education]: zb. statei (pp. 366-370). Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy, IREX, Tsentr Vilnoi presy [in Ukrainian].
Dovhodko, T., & Korchuk, O. (2020). Didzhytalizatsiia yak sotsiokulturnyi fenomen: filosofsko-osvitnii aspekt [Digitalization as a socio-cultural phenomenon: philosophical and educational aspect]. Molod i rynok [Youth and the market], 6-7, 104-110 [in Ukrainian].
Ivanov, V., & Volosheniuk, O. (Eds.). (2016). Mediahramotnist ta krytychne myslennia na urokakh suspilstvoznavstva [Media literacy and critical thinking in social studies lessons: a guide for teachers]: posibnyk dlia vchytelia. Kyiv: TsVP, AUP [in Ukrainian].
Ivanov, V., Volosheniuk O., & Kulchynska L. (2011). Mediaosvita ta mediahramotnist: korotkyi ohliad [Media education and media literacy: a brief overview]. Kyiv: AUP TsVP [in Ukrainian].
Kartashova, L., Hurzhii, A., & Plish, I. (2020). Formuvannia tsyfrovykh kompetentnostei – osnova didzhytalizatsii osvity Ukrainy [Formation of digital competencies – the basis of digitalization of education in Ukraine]. In Osvita maibutnoho: kontseptsii, metody, pidkhody [Education of the future: concepts, methods, approaches]: kolektyvna monohrafiia (pp. 21-30). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Khrushch, O. (2018). Profesiine navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv: stan i perspektyvy rozvytku [Civil servants’ professional training status and prospects of development]. Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy [A Scientific Journal of the National Academy of the Ukrainian Prosecutor's Office], 4, 74-84. Retrieved from http://www.chasopysnapu.gp.gov.ua/ua/pdf/4-2018/hrusch.pdf [in Ukrainian].
Kliasen, N. (2014). Pisliadyplomna pedahohichna osvita: zarubizhnyi dosvid ta suchasna praktyka [Postgraduate pedagogical education: foreign experience and modern practice]. Nova pedahohichna dumka [A new pedagogical thought], 2, 187-190 [in Ukrainian].
Koropatnyk, M. (2016). Mediaosvita v Ukraini: istoriia i sohodennia [Media education in Ukraine: history and present]. Siverianskyi litopys [Severyansky Chronicle], 3, 159-174 [in Ukrainian].
Myroshnychenko, O. A. (2020). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v maibutnikh pedahohiv zakladiv vyshchoi osvity tsyfrovoi kompetentnosti [Organizational and pedagogical conditions for the future teachers’ formation of higher education institutions of digital competence]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and general educational schools], 2, 68, 72-76 [in Ukrainian].
Ostapiovska, I. (2016). Vplyv informatyzatsii suspilstva na osvitu [The impact of society’s informatization on education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the Nikolaev National University named after V. O. Sukhomlinsky. Pedagogical sciences], 1, 291-294 [in Ukrainian].
Pavlyk, N. (2020). Kontseptualni zasady realizatsii naukovo-metodychnoho instrumentariiu neformalnoi osvity u profesiinii pidhotovtsi [Conceptual bases of scientific and methodical tools realization of non-formal education in professional training]. In Osvita maibutnoho: kontseptsii, metody, pidkhody [Education of the future: concepts, methods, approaches]: kolektyvna monohrafiia (pp. 149-163). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Poplavska, N. M., Dashchenko, N. L., & Medynska, O. Ya. (2021). Kliuchovi osvitni kompetentnosti i kompetentnosti infomediinoi hramotnosti [Key educational competencies and information literacy competencies]. In Infomediina hramotnist – nevidiemna skladova navchalnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity [Information literacy is an integral part of the educational process of higher education]: zb. statei (pp. 83-108). Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy, IREX, Tsentr Vilnoi presy [in Ukrainian].
Prokopenko, A. (2021). Suchasni problemy edukatsii maibutnikh uchyteliv v umovakh didzhytalizatsii osvity v teorii ta praktytsi pedahohichnoi nauky [Modern problems of future teachers’ education in the conditions of digitalization of education in the theory and practice of pedagogical science]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytsky. Pedagogical sciences], 3, 68-73 [in Ukrainian].
Prykhodkina, N. O. (2019). Profesiina pidhotovka pedahohiv do mediaosvity uchniv u Spoluchenykh Shtatakh Ameryky: pohliad amerykanskykh uchenykh [Teachers’ professional training for students’ media education in the United States: American scholars’ view]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 3, 19, 51-57 [in Ukrainian].
Sahach, O. (2020). Kryterialni pokaznyky profesiinoho zrostannia vchytelia u systemi neperervnoi pedahohichnoi osvity [Criteria indicators of a teacher’s professional growth in the system of continuous pedagogical education]. In Osvita maibutnoho: kontseptsii, metody, pidkhody [Education of the future: concepts, methods, approaches]: kolektyvna monohrafiia (pp. 184-193). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Serdiuk, O. I., Horbatiuk, L. M., & Bozhko, B. V. (2019). Vprovadzhennia innovatsiinykh form navchannia v systemu pidvyshchennia kvalifikatsii derzhavnykh sluzhbovtsiv ta posadovykh osib mistsevoho samovriaduvannia Poltavskoi oblasti [Introduction of innovative forms of education in the system of advanced training of civil servants and officials of local self-government of Poltava region]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok [Public administration: improvement and development], 10. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/10_2019/44.pdf [in Ukrainian].
Ustymenko, T. A., & Vodolazska, T. V. (2021). Infomediina hramotnist u proiektuvanni vizualnoho kontentu osvitnoho seredovyshcha [Information media literacy in the design of educational environment visual content]. In Infomediina hramotnist – nevidiemna skladova navchalnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity [Information literacy is an integral part of the educational process of higher education]: zb. statei (pp. 46-54). Kyiv: Akademiia ukrainskoi presy, IREX, Tsentr Vilnoi presy [in Ukrainian].
Viktorova, L. (2020). Neformalne navchannia doroslykh ta osoblyvosti andrahohichnoi pidhotovky [Non-formal adult learning and features of andragogical training]. In Osvita maibutnoho: kontseptsii, metody, pidkhody [Education of the future: concepts, methods, approaches]: kolektyvna monohrafiia (pp. 163-176). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].
Voliarska, O. S., & Pastushok, O. S. (2017). Rozvytok osvity doroslykh v Ukraini: pryntsypy i napriamy [Adult education development in Ukraine: principles and directions]. In Profesiinyi rozvytok fakhivtsiv u systemi osvity doroslykh: istoriia, teoriia, tekhnolohii [Specialists’ professional development in the adult education system: history, theory, technologies]: materialy II Vseukrainskoi nauk.-prakt. Internet-konf. (pp. 36-37). Kyiv [in Ukrainian].
Yermolaieva, H. A., & Lasna, N. H. (2018). Pidvyshchennia kvalifikatsii kvalifikatsii derzhavnykh sluzhbovtsiv v umovakh yevrointehratsii Ukrainy [Civil servants’ advanced training in the context of Ukraine’s European integration]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 11 (2), 983-986 [in Ukrainian].
Yevtushenko, N. (2019). Porivnialnyi analiz system pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh predmetiv u pisliadyplomnii osvity Ukrainy i Respubliky Polshcha [Comparative analysis of in-service training systems for teachers of natural sciences and mathematics in postgraduate education in Ukraine and the Republic of Poland]. Osvitolohiia [Osvitology], 8, 50-56 [in Ukrainian].
Zhernovnykova, O. (2018). Didzhytalizatsiia v osviti [Digitalization in the education]. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka [Psychological and pedagogical problems of higher and secondary education in the context of modern challenges: theory and practice]: materialy III Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf. (pp. 88-90). Kharkiv [in Ukrainian].