МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД РЕАЛІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ НА ПРИКЛАДІ КРАЇН ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264259Ключові слова:
інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами, модернізація спеціальної освіти, моделі організації навчання дітей з ООПАнотація
У статті розглядається міжнародний досвід правового регулювання інклюзивної освіти та практика її реалізації в передових країнах Європи, таких як Бельгія, Іспанія, Італія, Німеччина. Визначальними тенденціями розвитку системи освіти провідних Європейських країн є поглиблення духовної й загальнокультурної складника, посилення гуманістичної спрямованості освітнього процесу. У статті висвітлюються основні етапи історичного розвитку впровадження інклюзії, посилення уваги до дітей з особливими освітніми потребами, активізація процесів інтеграції їх в соціум, що характерно для деяких європейських країн періоду 70-80х років ХХ століття. З розвитком наукових уявлень про особливі освітні потреби, інклюзивна освіта поступово удосконалюється. Важливою та невід’ємною частиною європейського освітнього простору стає спільне навчання та виховання, однак здійснюється воно в різних країнах по різному. Зокрема Іспанія, Італія, Греція та Португалія майже повністю відмовилися від закладів спеціальної освіти. Незважаючи на різні типи та рівні навчальних закладів, система загальної середньої освіти Західної Європи є однією з ключових елементів сучасної європейської моделі соціального устрою. Для пострадянських країн дана система є наглядним прикладом для розв’язання педагогічних та соціальних проблем, які виникають на тлі впровадження інклюзії в освітній процес.
Посилання
Arendaruk, A. O. (2015). Osoblyvosti modernizatsii systemy spetsialnoi osvity v krainakh Zakhidnoi Yevropy ta SShA. [Modernization of the special education system in the countries of Western Europe and the USA]. Retrieved from http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16345/Arendaruk.pdf [in Ukrainian].
Fert, O., & Baranovych, Yu. (2019). Osoblyvosti inkliuzyvnoho osvitnoho protsesu v Ukraini ta Ispanii [Features of inclusive education in Ukraine and Spain].
Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia pedahohichna [Bulletin of Lviv University. Pedagogical series], 34, 229-242 [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A. (2007). Dosvid realizatsii inkliuzyvnoi osvity v krainakh Yevropy. Pedahohichni osnovy intehruvannia shkoliariv z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku v zahalnoosvitni navchalni zaklady [Experience of implementation of inclusive education in European countries. Pedagogical bases of integration of schoolchildren with special psychophysical development in general educational institutions]: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Meijer, Cor, Soriano, Victoria, Watkins, Amanda. (2003). Speciális oktatás Európában. Tematikus publikáció.
Poroshenko, M. A. (2019). Inkliuzyvna osvita [Inclusive education]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: TOV «Ahenstvo Ukraina» [in Ukrainian].
Piatakova, T. S. (2012). Formuvannia inkliuzyvnoi kompetentnosti vchyteliv v universytetakh Shveitsarii [Formation of inclusive competence of teachers in Swiss universities]: metodychni rekomendatsii. Kyiv [in Ukrainian].
Sydoriv, L. M., & Sydoriv, S. M. (2020). Teoriia ta metodyka inkliuzyvnoho navchannia [Theory and methodology of inclusive education]: navchalnyi kurykulum z inkliuzyvnoi osvity. Ivano-Frankivsk: Vyd. Kushnir H.M. [in Ukrainian].
Verbenets, A. A. (2016). Mizhnarodnyi dosvid zaprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity [International Experience of Implementing Inclusive Education]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 51 (104), 90-98 [in Ukrainian].
Zamashkina, O. D. (2014). Inkliuzyvna osvita: metodychnyi suprovid zabezpechennia pedahohamy-humanitariiamy [Inclusive education: methodological support provided by humanities teachers]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Izmail: Vydavnytstvo Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu [in Ukrainian].