ІНФОРМАТИЧНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК СТРУКТУРОУТВОРЮЮЧИЙ КОМПОНЕНТ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ЛІСОВОГО ГОСПОДАРСТВА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264260Ключові слова:
інформатично-технологічна компетентність, компоненти, підготовка, фахівці, лісове господарство, лісогосподарська галузь, інформаційні технології, інформація, професійні якостіАнотація
У статті розкрито сутність і компонентний склад інформатично-технологічної компетентності як структуроутворюючого компоненту підготовки фахівців лісового господарства. Встановлено види професійної діяльності фахівців лісового господарства: виробничо-технологічний, організаційно-управлінський, науково-дослідний, проектно-конструкторський. Розкрито специфіку професійної діяльності інженера лісового господарства. На основі аналізу наукових джерел подано визначення понять: «компетентність», «професійна компетентність», «види компетентностей», «інформація», «технологія», «інформатично-технологічна діяльність інженера лісового господарства» «інформатично-технологічна компетентність інженера лісового господарства». Виокремлено у структурі професійної компетентності інженера лісового господарства базові компетентності: спеціальну, проектно-дослідницьку, екологічну, організаційно-комунікативну, індивідуальну, інформатично-технологічну. Розглянуто специфіку умов здійснення виробничих процесів у лісогосподарській галузі. У структурі інформатично-технологічної компетентності виділено мотиваційно-ціннісний, когнітивний, функціонально-діяльнісний та рефлексивний компоненти. Здійснено узгодження компонентів із професійно важливими якостями фахівця.
Посилання
Antonets, A. V. (2007). Do pytannia dotsilnosti kompetentnisnoho pidkhodu u VNZ ahrarnoho profiliu [To the question of the expediency of the competency-based approach in agricultural higher education institutions]. Dydaktyka matematyky: problemy i doslidzhennia [Didactics of mathematics: problems and research], 28, 75-79 [in Ukrainian].
Borozenets, N. (2020). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti studentiv ahrarnykh universytetiv: vykorystannia metodu matematychnoho modeliuvannia [Formation of research competence of students of agricultural universities: use of the method of mathematical modeling]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka. Pedahohichni nauky [Continuous professional education: theory and practice. Pedagogical sciences], 4, 59-65 [in Ukrainian].
Herasymova, I. (2015). Kryterialno-rivneva struktura hotovnosti do vyiavlennia profesiinoi mobilnosti maibutnikh vypusknykiv ahrarnykh VNZ [Criterion-level structure of readiness to identify professional mobility of future graduates of agricultural universities]. In O. M. Dzhedzhula (Ed.), Suchasni osvitni tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv ahrarnoho profiliu [Modern educational technologies in the professional training of agricultural specialists]: kolektyvna monohrafiia (pp. 16-30). Vinnytsia [in Ukrainian].
Hurzhii, A. M., & Ovcharuk, O. V. (2013). Dyskusiini pytannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti : mizhnarodni pidkhody ta ukrainski perspektyvy [Discussion issues of information and communication competence: international approaches and Ukrainian perspectives]. Informatsiini tekhnolohii v osviti [Information technologies in education], 15, 38-43 [in Ukrainian].
Kademiia, M. Yu., & Shakhina, I. Yu. (2011). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii u navchalnomu protsesi [Information and communication technologies in the educational process]. Vinnytsia [in Ukrainian].
Kovalchuk, V., & Orshanskyi, L. (2016). Profesiina pidhotovka na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Professional training based on the competence approach]. Molod i rynok [Youth and the market], 11/12, 6-10 [in Ukrainian].
Lazariev, O. V. (2014). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoho profiliu na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Professional training of future agricultural professionals based on the competence approach]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 1, 209-218 [in Ukrainian].
Lisovska, N. V. (2018). Formuvannia profesiinykh kompetentnostei u studentiv shliakhom vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii [Formation of professional competences among students through the use of innovative technologies] In Vprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu u protsesi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv osvitno-kvalifikatsiinoho rivnia «molodshyi spetsialist» [Implementation of the competence approach in the process of training future specialists of the educational and qualification level "junior specialist"]: materialy mizhvuz. nauk.-prakt. konf. (pp. 101-104). Irpin [in Ukrainian].
Mahazynshchykova, I. P. (2010). Ekolohichna kompetentnist vypusknyka yak meta ekolohizatsii vyshchoi lisotekhnichnoi osvity [Environmental competence of the graduate as a goal of greening higher forestry education]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy [Scientific bulletin of NLTU of Ukraine], 20.12, 337-345 [in Ukrainian].
Vdovenko, I. Ya. (2007). Zmist i metodyka pidhotovky maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv lisovoho hospodarstva [Content and methods of training future skilled forestry workers]. (PhD diss.). Chernihiv [in Ukrainian].