ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264274Ключові слова:
цифрова дидактика, формувальне оцінювання, змішане навчання, професійна підготовка, академічна самостійність, вчителі фізичної культуриАнотація
Розкрито сутність та емпірично узагальнено дидактичний потенціал формувального оцінювання як інструменту професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в умовах змішаного навчання. Наголошується, що формувальне оцінювання є інтерактивним та неформальним оцінюванням рівня навчальних досягнень студентів за певними дескрипторами. Ключовими характеристиками такого оцінювання є те, що воно орієнтоване на здобувача освіти, проводиться під час навчального процесу, забезпечує зворотний зв’язок для діагностики, моніторингу і корегування процесів викладання та учіння з метою досягнення студентами запланованих результатів навчання. Метою використання формувального оцінювання у професійній освіті є формування наукової та рефлексивної активності та самостійності здобувачів, попередження та усунення прогалин у засвоєнні ними знань, умінь і навичок. Завдяки технологічності та ресусозбагаченості в змішаних курсах формувальне оцінювання надає автоматизований та неупереджений зворотний зв’язок, необхідний для покращення викладання і навчання, що дозволяє розглядати формувальне оцінювання як невід’ємний складник змішаного навчання, що дозволяє забезпечити якісну професійну підготовку майбутніх учителів. Визначено дидактичний потенціал формувального оцінювання у процесі професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури в умовах змішаного навчання: конструктивний та автоматизований зворотній зв’язок (як для викладача, так і для здобувача освіти); своєчасний і точний опис сильних і слабких позицій студента, а також пропозиції щодо подальшої діяльність, що підтримує розвиток студента; диференціація та адаптація процесу навчання до потреб здобувачів освіти, розвиток у них рефлексивно-оцінних навичок самоконтролю, самооцінювання та взаємооцінювання; формування академічної самостійності, здатності до усвідомленого навчального вибору та шляхів професійного вдосконалення; формування комунікативних компетенцій та навичок міжособистісного спілкування.
Посилання
Allal, L., & Lopez, L. M. (2005) Formative Assessment Of Learning: A Review Of Publications In French. OECD, 241-264. Retrieved from https://www.oecd.org/education/ceri/35337948.pdf
Bazhmina, Е. (2021). Formuvalne otsiniuvannia: tsili, umovy, pryntsypy ta struktura [Formative Assessment: Objectives, Conditions, Principles And Structure]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin Of The Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Pedagogical Sciences] (4), 130-137. Retrieved from https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4048 [in Ukrainian].
Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5 (1), 7-74. Retrieved from https://doi.org/10.1080/0969595980050102.
Bloom, B. S. (1969). Some theoretical issues relating to education evaluation. In RW Tyler, (Ed.), Educational Evaluation: New Role, New Means (pp. 26-50). Chicago, IL: University of Chicago Press.
Danysko, O. V., & Semenovska, L. A. (2018). Geneza ta suchasnyi zmist poniattia zmishanoho navchannia v zarubizhnii pedahohichnii teorii i praktytsi [Genesis and modern content of blended learning concept in foreign pedagogical theory and practice]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 65 (3), 1-11 [in Ukrainian].
Clark, I. (2010). Formative assessment: There is nothing so practical as a good theory. Australian Journal of Education, 54 (3), 341-352.
Formative Assessment: Improving Learning in Secondary Classrooms (2005). OECD Policy Brief. Retrieved from https://www.oecd.org/education/ceri/35661078.pdf
Henseruk, H. R., & Martyniuk, S. V. (2020). Tsyfrovi tekhnolohii formuvalnoho otsiniuvannia. [Digital Technologies Of Formative Assessment]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 30 (2), 155-158. Retrieved from https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/30-2.31 [in Ukrainian].
Hill, R., Wong, J., & Thal, R. (2019). Formative assessment and its impact on student success, Nurse Educator, 44 (4). Retrieved from https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000530
Ismail, M., Ahmad, A., & Mohammad, J. et al. (2019). Using Kahoot! As a formative assessment tool in medical education: a phenomenological study. BMC Med Educ, 9, 230. Retrieved from https://doi.org/10.1186/s12909-019-1658-z
Lokshyna, O. (2009). Innovatsii v otsiniuvanni navchalnykh dosiahnen uchniv u krainakh Yevropeiskoho soiuzu [Innovation in the assessment of pupils' learning achievements in the European Union]. Studies in Comparative Education, 2. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/7084/2/2009_2_11.pdf [in Ukrainian].
McLaughlin, T., & Yan, Z. (2017). Diverse delivery methods and strong psychological benefits: A review of online formative assessment. Journal of Computer Assisted Learning, 33, 562-574. Retrieved from https://doi.org/10.1111/jcal.12200
Morze, N. V., Barna, O. V., & Vember, V. P. (2013). Formuvalne otsiniuvannia: vid teorii do praktyky [Formative assessment: from theory to practice]. Informatyka ta informatsiini tekhnolohii v navchalnykh zakladakh [Informatics and information technology in educational institutions], 6, 45-57 [in Ukrainian].
Nicol, N., & Macfarlane-Dick, D. (2006) Formative Assessment and self regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31 (2), 199-218.
Prashanti, E., & Ramnarayan, K. (2019). Ten maxims of formative assessment. Advances in Physiology Education, 43 (2), 99-102. Retrieved from https://doi.org/10.1152/advan.00173.2018.
Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. In RW Tyler, RM Gagne, M Scriven, (Eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation (pp. 39-83). Chicago, IL: Rand McNally.
Shapovalova, O. N., & Efremova, N. F. (2019). Didakticheskij potencial formirujushhego ocenivanija metapredmetnyh rezul'tatov shkol'nikov: rossijskij i zarubezhnyj opyt [The didactic potential of formative assessment of eta-disciplinary results of schoolchildren: Russian and foreign experience. World of Science]. Mir nauki. Pedagogika i psihologija Pedagogy and psychology], 6 (7), 1-12. Retrieved from https://mir-тauki.com/PDF/94PDMN619.pdf [in Russian].
Van der Vleuten, C., Sluijsmans, D., & Brinke, D. J. (2017). Competence-based Vocational and Professional Education, Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects, 23, 607-630. Retrieved from https://doi.org/10.1007/978-3-319-41713-4_28
Zelenska, L. D., & Mykhailenko, M. O. (2022). Pedahohichnyi instrumentarii orhanizatsii formuvalnoho otsiniuvannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Pedagogical Instrumentarium Of Organization Forming Evaluation In. Institutions Of General]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [The Science Notes. Pedagogical Sciences], 203, 11-18. Retrieved from https://doi.org/0.36550/2415-7988-2022-1-203-11-18 [in Ukrainian].
Zemlyаnskaya, E. N. (2015). Novye formy ocenivanija obrazovatel'nyh rezul'tatov studentov [New assessment forms of educational outcomes of students]. Psihologicheskaja nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education], 7 (4), 103-114. Retrieved from https://doi.org/10.17759/psyedu.2015070410 [in Russian].