ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДО МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ЗАСОБАМИ МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.29.264294Ключові слова:
морально-етичне виховання, соціалізація, етичні переживання, творчо-ігрова діяльність, інтеграція мистецтвАнотація
Обґрунтовано значення морально-етичного виховання дошкільників в сучасних українських реаліях. Здійснено теоретичне узагальнення закономірностей морально-етичного розвитку дитини, обумовленості цього процесу рівнем її соціалізації, ступенем залучення до нього емоційної сфери. Досліджено дидактичний потенціал мистецтв як могутнього засобу впливу на емоційно-вольову, а через неї – на морально-етичну сферу дитини. Висвітлено роль фольклору у засвоєнні морально-поведінкових культурних норм і цінностей.
Доведено, що ефективність морально-етичного розвитку дошкільників потребує від вихователів сучасного ЗДО професійної готовності до його здійснення. Розглянуто шляхи формування такої готовності в освітньому процесі ЗВО, важливе місце серед яких посідає активне використання різних видів дитячої діяльності творчого характеру (ігор, технічного і художнього моделювання, музичної творчості), насичення освітнього простору практико-орієнтованими ситуаціями, наближеними до реального життя.
Посилання
Demchenko, O., Davydova, M., & Larina, I. (2021). Stvorennia sytuatsii uspikhu dlia ditei z proiavamy obdarovanosti v umovakh teatralnoi diialnosti [Creating a situation of success for children with talents in the conditions of theatrical activities]. In Akademichni studii. Pedahohika [Academic studies. Pedagogy]: zb. nauk. pr. (No 3, pat. 2, pp. 22-30). Lutsk: KZVO «Lutskyi pedahohichnyi koledzh» [in Ukrainian].
Fedorova, M. (2019). Osoblyvosti rozvytku ihrovoi kompetentnosti dytyny u konteksti nastupnosti mizh doshkilnoiu osvitoiu i pochatkovoiu shkoloiu [Features of the development of children's play competence in the context of continuity between preschool education and primary school]. In V. Ye. Lytnova, N. Ye. Kolesnyk, & T. V. Zaviazun (Eds.), Systema pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u konteksti stanovlennia Novoi ukrainskoi shkoly [The system of training future specialists in the context of the formation of the New Ukrainian School]: monohrafiia (pp. 300-314). Zhytomyr: Vyd-ts O. O. Yevenok [in Ukrainian].
Hrom, O. (2020). Ihrovi tekhnolohii yak zasib formuvannia hotovnosti maibutnikh marketolohiv do komandnoi vzaiemodii u protsesi fakhovoi pidhotovky [Game technologies as a means of forming the readiness of future marketers for teamwork in the process of professional training]. Visnyk Universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and psychology. Pedagogical sciences], 1 (19), 151-156 [in Ukrainian].
Larina, I. O., & Dolia, Yu. V. (2019). Formuvannia muzychno-estetychnoho smaku u ditei doshkilnoho viku zasobom vzaiemodii muzyky i zhyvopysu [Formation of musical and aesthetic taste in preschool children by means of interaction of music and painting]. In Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Pedagogical education: theory and practice]: zb. nauk. prats (Is. 27, pat. 2, pp. 318-323). Kam’ianets-Podilskyi: Kam’ianets-Podilskyi nats. un-t imeni Ivana Ohiienka [in Ukrainian].
Manokhina, I. (2014). Rozvytok tvorchoi diialnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv shliakhom innovatsiinoi tekhnolohizatsii osvitnoho prostoru [Development of creative activity of future social educators through innovative technologicalization of educational space]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Alfred Nobel University of Dnepropetrovsk. Pedagogy and psychology. Pedagogical sciences], 2 (8), 62-68 [in Ukrainian].
Savchenko, O. Literaturno-khudozhnia spadshchyna Vasylia Sukhomlynskoho – dzherelo emotsiinoho rozvytku molodshykh shkoliariv [Vasyl Sukhomlynsky's literary and artistic heritage is a source of emotional development of junior schoolchildren]. Retrieved from file:///C:/Users/dell/Downloads/alla_babiar,+%D0%A1%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE+%D0%9E+7-14.pdf [in Ukrainian].
Shut, M. M. (2010). Orhanizatsiia dytiachykh sviat [Organization of children's holidays]. Kyiv: Shk. Svit [in Ukrainian].
Tkachuk, S., & Rakovets, S. (2018). Ukrainskyi muzychnyi folklor yak zasib vykhovannia kultury povedinky molodshykh shkoliariv [Ukrainian musical folklore as a means of educating the culture of behavior of junior schoolchildren]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 4, 2, 110-112 [in Ukrainian].
Zameliuk, M., & Milishchuk, S. (2018). Art-pedahohika yak zasib rozvytku tvorchoi uiavy u ditei doshkilnoho viku [Art pedagogy as a means of developing creative imagination in preschool children]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 12.1 (64.1), 50-53 [in Ukrainian].