ЦИВІЛІЗАЦІЙНЕ ЗНАЧЕННЯ ГУМАНІСТИЧНИХ ІДЕЙ ЦІЛІСНОЇ ОСВІТИ У РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У РАННІЙ НОВИЙ ЧАС

Автор(и)

  • R. BASENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270640

Ключові слова:

цілісна освіта, ранній Новий час, гуманізм, національна ідентичність, національна ментальність, цивілізаційний поступ, учителі-гуманісти, європейське Відродження, світоглядні системи

Анотація

У статті розглянуто вплив західноєвропейських ідей цілісної освіти особистості на розвиток українського освітнього простору у ранній Новий час. Звернено увагу на значення гуманістичних ідей світського Ренесансу, протестантської Реформації та Католицької Реформи для формування українського соціокультурного простору, зокрема у вимірі етнічних змін та ментальних трансформацій українського суспільства. Доведено, що ключовою траєкторією впливу західноєвропейських гуманістичних ідей була освітньо-педагогічна діяльність, заснування шкіл та колегіумів гуманістичного зразка. Підкреслено, що активна інтеграція в українському освітньо-культурному просторі гуманістичних ідей дозволила не лише долучитися до передового європейського досвіду гуманістичної школи, але й мала вагомий позитивний вплив на розвиток української національної ідентичності.

Посилання

Basenko, R. (2022). Istorychni ta sotsiokulturni peredumovy formuvannia osvitnikh system u rannii Novyi chas [Historical and socio-cultural prerequisites for the formation of educational systems in the early modern times]. In Mizhdystsyplinarni doslidzhennia: humanitarni ta pryrodnychi nauky [Interdisciplinary studies: humanities and natural sciences]: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 34-38). Odesa: Molodyi vchenyi [in Ukrainian].

Basenko, R. O. (2018). Renesansnyi dosvid osvity i vykhovannia v yevropeiskii molodizhnii politytsi ordenu yezuitiv XVI–XVII stolit [The Renaissance experience of education and upbringing in the European youth policy of the Jesuit order of the XVI-XVII centuries]. (PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].

Hod, B. V. (2005). Ideia vsebichnoho y harmoniinoho vykhovannia osobystosti v epokhu yevropeiskoho Vidrodzhennia [The idea of comprehensive and harmonious personality education in the era of the European Renaissance]. (D diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

Isaievych, Ya. (1995). Osvitnii rukh v Ukraini XVI st.: skhidna tradytsiia i zakhidni vplyvy [Educational movement in Ukraine of the 16th century.: Eastern tradition and Western influences]. Kyivska starovyna [Kyiv antiquity], 1 (310), 2-9 [in Ukrainian].

Kalakura, Ya., Rafalskyi, O., & Yurii, M. (2017). Mentalnyi vymir ukrainskoi tsyvilizatsii [The mental dimension of Ukrainian civilization]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].

Papazova, A. V. (2011). Znachennia ta naslidky vprovadzhennia osvitno-vykhovnoi systemy Tovarystva Isusa u skhidnoslovianskomu rehioni v ostannii tretyni XVI – pershii polovyni XVII st. [The significance and consequences of the introduction of the educational system of the Society of Jesus in the East Slavic region in the last third of the 16th – the first half of the 17th century.]. Skhid [East], 5 (112), 107-112 [in Ukrainian].

Yakovenko, N. (2017). U poshukakh novoho neba. Zhyttia i teksty Yoanykiia Haliatovskoho [In search of a new sky. Life and texts of Yoanikiy Galyatovskyi]. Kyiv: Laurus: Krytyka [in Ukrainian].

Yakovenko, N. M. (2001). Reforma «hretskoi» tserkvy: uniia, onovlennia pravoslavia [Reform of the “Greek” church: union, renewal of Orthodoxy]. In Ya. D. Isaievych (Ed.), Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture] (Vol. 2: Ukrainska kultura XIII – pershoi polovyny XVII stolit, pp. 505-530). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Zahorovskyi, V. (2006). Dukhovnyi zapovit [Spiritual testament]. In V. Shevchuk, V. Yaremenko (Comps.), Slovo mnohotsinne [The word is multi-valued]: (Book 1: Khrestomatiia ukrainskoi literatury, stvorenoi riznymy movamy v epokhu Renesansu (druha polovyna XV – XVI stolittia) ta v epokhu Baroko (druha polovyna XVI – XVIII stolittia), p. 222). Kyiv: Akonit [in Ukrainian].

Zema, V. (2021). Kyivska mytropoliia pered vyklykamy Renesansu ta Reformatsii [Kyiv Metropolitanate before the challenges of the Renaissance and Reformation]. Kyiv: Krytyka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28

Як цитувати

BASENKO, R. (2022). ЦИВІЛІЗАЦІЙНЕ ЗНАЧЕННЯ ГУМАНІСТИЧНИХ ІДЕЙ ЦІЛІСНОЇ ОСВІТИ У РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У РАННІЙ НОВИЙ ЧАС. Витоки педагогічної майстерності, (30), 36–43. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270640

Номер

Розділ

Статті