ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ І ЗДІЙСНЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • E. DOROSHENKO
  • V. TSINA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270652

Ключові слова:

позашкілля, інклюзія, освіта, діти, особливі потреби, організація

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз психолого-педагогічних особливостей організації і здійснення інклюзивної позашкільної освіти дітей із особливими потребами. Аналізується етимологія поняття «інклюзія», понятійний конструкт «інклюзивна освіта». Представлено шляхи надання можливості дітям з особливими потребами бути повноцінним учасником освітнього процесу в позашкіллі. Визначені вимоги до педагогів позашкільних закладів освіти, працюючих із дітьми з особливими потребами. Визнано необхідність Відзначено, що розвиток системи інклюзивної позашкільної освіти потребує коригування та зміни в організації підготовки педагогів, використовуючи більш гнучкі підходи для задоволення потреб дітей із особливими потребами.

Посилання

Aktiver votre rtssource numer ique. Retrieved from http://grand-robert.lerobert.com/

Alokhina, S. Inkliuzyvna osvita v Ukraini: zdobutky, problemy ta perspektyvy: reziume analitychnoho zvitu za rezultatamy kompleksnoho doslidzhennia [Inclusive education in Ukraine: achievements, problems and prospects: summary of an analytical report based on the results of a comprehensive study]. Retrieved from http://www.twirpx.com/file/974948) [in Ukrainian].

Aronova, R. S. (2017). Pidhotovka maibutnikh pedahohiv u zakladi vyshchoi osvity do roboty z ditmy z osoblyvymy potrebamy [Training of future teachers in a higher education institution to work with children with special needs]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnikh shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools], 56-57, 521-529 [in Ukrainian].

Balakhonova, O. V. (2016). Problemy inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Problems of inclusive education in Ukraine]. In H. V. Davydenko (Ed.), Inkliuzyvna osvita: dosvid i perspektyvy [Inclusive education: experience and perspectives]: monohrafiia (s. 65-66). Vinnytsia [in Ukrainian].

Demchenko, I. (2016). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Theoretical and methodical principles of training future primary school teachers for professional activities in the conditions of inclusive education]. (Extended abstract of PhD diss.). Uman [in Ukrainian].

Khafizullina, I. N. (2008). Formirovanie inkliuzivnoi kompetentnosti budushchikh uchitelei v protces se professionalnoi podgotovki [Formation of inclusive competence of future teachers in the process of professional training]. (Extended abstract of PhD diss.). Astrakhan [in Russian].

Kolupaieva, A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]: monohrafiia. Kyiv: Sammit-Knyha [in Ukrainian].

Lalak, N. V., Hrab, L. M., & Leshko, Kh. Yu. (2019). Osoblyvosti psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z obmezhenymy mozhlyvostiamy v umovakh inkliuzii [Peculiarities of psychological and pedagogical support of children with disabilities in conditions of inclusion]. Psykholohiia: teoriia i praktyka [Psychology: theory and practice], 1 (3), 100-107 [in Ukrainian].

Myronova, S. P. (2016). Realii ta perspektyvy zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity fakhivtsiamy [Realities and prospects of providing inclusive education by specialists]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanov. Correctional pedagogy and special psychology], 32, 2, 5-10 [in Ukrainian].

Oxford English Dictionary. Retrieved from http://www.oed.com/

Rukovodiashchie printcipy politiki v oblasti inkliuzivnogo obrazovaniia [Policy Guiding Principles for Inclusive Education]. (2009). IuNESKO. Parizh. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849r.pdf [in Russian].

Salamanskaia deklaratciia i ramki deistvii po obrazovaniiu litc s osobymi potrebnostiami, priniatye Vsemirnoi konferentciei po obrazovaniiu litc s osobymi potrebnostiami: dostup i kachestvo [Salaman Declaration and Framework for Action on Special Needs Education adopted by the World Conference on Special Needs Education: Access and Quality], Salamanka, Ispaniia, 7-10 iiunia 1994 goda. Retrieved from http://www.un.org/russian/documen/declarat/salamanka.pdf [in Russian].

Slovnyk ukrainskoi movy [Dictionary of the Ukrainian language]. Retrieved from https://slovnyk.ua/index.php) [in Ukrainian].

Sofii, N. Z., & Naida, Yu. M. (2007). Kontseptualni aspekty inkliuzyvnoi osvity / Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia [Conceptual aspects of inclusive education / Inclusive school: peculiarities of organization and management]: navch.-metod. posib. Kyiv. Retrieved from http://www.ussf.kiev.ua/iearticles/72/ [in Ukrainian].

Vygotskii, L. S. (2003). Osnovy defektologii [Fundamentals of defectology]: uchebnik dlia vuzov. Sankt-Peterburg: Lan [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-28

Як цитувати

DOROSHENKO, E., & TSINA, V. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ І ЗДІЙСНЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ. Витоки педагогічної майстерності, (30), 89–96. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270652

Номер

Розділ

Статті