ПЕДАГОГІЧНЕ ПРОЄКТУВАННЯ ЗМІСТУ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292617Ключові слова:
педагогічне проєктування, зміст технологічної освіти, наукова проблема, інноваційна педагогічна діяльність, технологічні компетенції, освітні інновації, педагогічна наукаАнотація
У статті викладено результати дослідження ключових аспектів педагогічного проєктування як методологічної основи для формування змісту технологічної освіти; акцентується увага на аналізі принципів педагогічного проєктування з урахуванням специфіки технологічної освіти. Висвітлюються важливі аспекти розробки педагогічних стратегій та методик, спрямованих на результативний розвиток технологічної грамотності серед здобувачів вищої освіти. Підкреслюється актуальність дослідження у контексті сучасних викликів технологічної освіти, таких як глобалізація, ринкові реформи та стрімкі зміни в технологічних процесах.
Визначено, що педагогічне проєктування в галузі технологічної освіти є важливим інструментом адаптації освітнього процесу до поточних вимог, сприяє впровадженню новаторських методів навчання, сучасних технологій, що покращує ефективність та індивідуалізацію навчання, зокрема: адаптація принципів педагогічного проєктування до освітнього сектору сприяє оптимізації навчального процесу та забезпечує системний підхід до розробки освітніх програм; вимагає постійного вдосконалення та адаптації до суспільних і технологічних змін. Застосування системи оцінки та зворотного зв'язку в контексті педагогічного проєктування є важливими компонентами, які сприяють постійному вдосконаленню навчання та підвищенню ефективності освітнього процесу. Завдяки їм педагоги та здобувачі вищої освіти можуть аналізувати свої досягнення, виявляти сильні та слабкі сторони, інтегрувати технічні знання з педагогічними методами, а також розвивати критичне мислення.
Посилання
Briukhanova, N. O. (2010). Osnovy pedahohichnoho proektuvannia v inzhenerno-pedahohichnii osviti [Basics of pedagogical design in engineering and pedagogical education]: monohrafiia. Kharkiv: NTMT [in Ukrainian].
Dokuchaieva, V. V. (2005). Proektuvannia innovatsiinykh pedahohichnykh system u suchasnomu osvitnomu prostori [Designing innovative pedagogical systems in the modern educational space]: monohrafiia. Luhansk [in Ukrainian].
Dzhedzhula, O. (2017). Suchasni pidkhody do proektuvannia zmistu profesiinoi pidhotovky inzheneriv-mekhanikiv u suchasnykh osvitnikh universytetskykh seredovyshchakh [Modern approaches to designing the content of professional training of mechanical engineers in modern educational university environments]. Pedahohika bezpeky [Security pedagogy], 1, 21-27 [in Ukrainian].
Hrytsenko, L. (2020). Metodychni aspekty formuvannia proiektno-tekhnolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Methodical aspects of the formation of project-technological competence of future teachers of labor education and technology]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences], 3 (44), 106-115 [in Ukrainian].
Konovalchuk, I. I. (2006). Proektuvannia innovatsiinykh pedahohichnykh tekhnolohii [Design of innovative pedagogical technologies]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zhytomyr State University. Pedagogical sciences], 28, 74-76 [in Ukrainian].
Machacha, T. S. (2013). Formuvannia predmetnoi proektno-tekhnolohichnoi kompetentnosti u protsesi navchannia tekhnolohii [Formation of subject design and technological competence in the process of learning technologies]. In Anotovani rezultaty naukovo-doslidnoi roboty Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy za 2012 rik [Annotated results of research work of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine for 2012]: naukove vydannia (c. 300-301). Kyiv: Instytut pedahohiky [in Ukrainian].
Plakhotniuk, N. P. (2009). Pedahohichne proektuvannia yak sposib realizatsii innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti [Pedagogical design as a way of implementing innovative pedagogical activity]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zhytomyr State University. Pedagogical sciences], 44, 141-145 [in Ukrainian].
Podobedova, T. Yu. (2004). Teoriia ta praktyka pedahohichnoho proektuvannia [Theory and practice of pedagogical design]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohika ta psykholohiia [Problems of modern pedagogical education. Pedagogy and psychology], 6, 2, 81-87 [in Ukrainian].
Potapchuk, O. (2019). Osoblyvosti proektnoi diialnosti studentiv v navchalnomu protsesi zakladiv vyshchoi osvity [Peculiarities of project activities of students in the educational process of institutions of higher education]. Molod i rynok [Youth and the market], 2 (169), 59-63 [in Ukrainian].
Savelieva, S. S. (2012). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia v osvitnomu protsesi VNZ [Pedagogical conditions for the formation of the teacher's professional competence in the educational process of universities]: monohrafiia. Ternopil [in Ukrainian].
Slabko, V. M., & Strelnyk, O. O. (2018). Pedahohichne proiektuvannia ta modeliuvannia u strukturi neperervnoi osvity [Pedagogical design and modeling in the structure of continuous education]. In N. H. Nychkalo, & V. M. Clabko (Eds.), Neperervna osvita u sotsiokulturnykh vymirakh [Continuous education in sociocultural dimensions]: kolektyvna monohrafiia (pp. 128-147). Kyiv: Helvetyka [in Ukrainian].
Slobodianyk, O. Analiz poniattia «proiekt», «proiektna tekhnolohiia», «pedahohichne proiektuvannia» u doslidzhenniakh zarubizhnykh ta vitchyznianykh naukovtsiv [Analysis of the concept of "project", "project technology", "pedagogical design" in the research of foreign and domestic scientists]. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/32308793.pdf [in Ukrainian].
Yahupov, V. V., & Svystun, V. I. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoi osvity [A competent approach to the training of specialists in the higher education system]. Naukovi zapysky NaUKMA. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsialna robota [Scientific notes of NaUKMA. Pedagogical, psychological sciences and social work], 71, 3-8 [in Ukrainian].