ПЕДАГОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО РОЗВИТКУ ГРАФІЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • R. HORINCHOI
  • S. POLYAKOV

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292623

Ключові слова:

графічна культура, уроки технологій, розвиток графічних навичок, педагогічні підходи, учні, графічна грамотність

Анотація

У статті аналізуються педагогічні умови ефективного формування в учнів графічної культури на уроках технологій. Висвітлено педагогічні підходи, які можуть бути використані для досягнення цієї мети: інструктивний, інтерактивний, конструктивний, ігровий, інтегрований. Виявлено, що педагогічний підхід до розвитку графічної культури на уроках технологій вимагає системного і комплексного підходу з урахуванням послідовних кроків та методів навчання для забезпечення ефективного формування графічних умінь та навичок учнів. Проведено порівняння різних навчальних програм, які спрямовані на розвиток графічної культури на уроках технологій, виділені як позитивні аспекти, які вже присутні в програмах, так і аспекти, які потребують удосконалення. На основі аналізу зроблено висновок про необхідність створення авторської програми або серії уроків з урахуванням зазначених педагогічних аспектів для покращення розвитку графічної культури учнів на уроках технологій. Визначено, що педагогічні підходи до розвитку графічної культури учнів на уроках технологій важливі з точки зору інтелектуального розвитку учнів. Дослідження вказують на те, що інваріантною функцією інтелектуальної діяльності є здатність оперувати образними графічними, художніми, схематичними та знаковими моделями об'єктів. Відомо, що рівень підготовки фахівця визначається наскільки він може працювати з образно-знаковими моделями та наскільки розвинене його просторове мислення.

Посилання

Burak, L. V., Harkushevskyi, V. S., & Tsvilyk, S. D. (2017). Problema nastupnosti khudozhno-hrafichnoi pidhotovky uchniv v umovakh shkilnoho navchannia [The problem of the continuity of artistic and graphic training of students in the conditions of school education]. In Aktualni problemy matematyky, fizyky i tekhnolohichnoi osvity [Actual problems of mathematics, physics and technological education]: zb. nauk. prats (Is. 14, pp. 104-107). Vinnytsia: Vyd-ts Tarnashynskyi O.V. [in Ukrainian].

Drushliak, M. H. (2019). Slovnyk vizualnoi osvity: hrafichna kultura, vizualna kultura [Dictionary of visual education: graphic culture, visual culture]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and mathematical education], 4 (22), 36-44 [in Ukrainian].

Hedzyk, A. M. (2011). Systema pidhotovky maibutnoho vchytelia tekhnolohii do vykladannia kursu kreslennia v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [The system of training a future technology teacher for teaching a drawing course in general educational institutions]. (Extended abstract of D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M., & Sydorenko, V. K. (2010). Kontseptsiia tekhnolohichnoi osvity uchniv zahalnoosvitnikh zakladiv Ukrainy [The concept of technological education of students of secondary schools of Ukraine]. Trudova pidhotovka v zakladakh osvity [Labor training in educational institutions], 6, 3-11 [in Ukrainian].

Khodzytska, I. Yu., Horobets, O. V., Medvid, O. Yu., Pasichna, T. S., & Prykhodko, Yu. M. (2022). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7–9 klasy» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model educational program "Technologies. 7-9 grades" for institutions of general secondary education]: rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16 serpnia № 1001). Kyiv [in Ukrainian].

Litkovets, O. D. (2017). Formuvannia hrafichnykh umin v uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh trudovoho navchannia [The formation of graphic skills in elementary school students during labor training lessons]. (Extended abstract of PhD diss.). Poltava [in Ukrainian].

Machacha, T. S. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7-9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model educational program «Technologies. 7-9th grade» for institutions of general secondary education]: rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 24.07.2023 №883). Kyiv [in Ukrainian].

Motoryna, V. H. (1997). Teoriia i praktyka rozvytku hrafichnoi hramotnosti [Theory and practice of graphic literacy development]. Kharkiv: KhDPU [in Ukrainian].

Nyshchak, I. D. (2015). Inzhenerno-hrafichna kultura vchytelia tekhnolohii yak profesiinyi fenomen [Engineering and graphic culture of technology teacher as a professional phenomenon]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. T.H. Shevchenka [Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University named after T.G. Shevchenko], 124, 186-188 [in Ukrainian].

Trudove navchannia 5–9 klasy [Vocational training grades 5–9]: prohrama zatverdzhena nakazom Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 07.06.2017 № 804.Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [in Ukrainian].

Tutashynskyi, V. I. (2023). Modelna navchalna prohrama «Tekhnolohii. 7-9 klas» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model educational program «Technologies. 7-9th grade» for institutions of general secondary education]: rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrainy (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 24.07.2023 № 883). Kyiv [in Ukrainian].

Verkhola, A. P. (Ed.). (1989). Metodyka vykladannia kreslennia v shkoli [Methodology of teaching drawing at school]: posibnyk dlia vchytelia. Kyiv: Rad. shk. [in Ukrainian].

Voloshchuk, I. (2018). Kontseptualni zasady rozvytku tvorchykh zdibnostei shkoliariv [Conceptual foundations of the development of creative abilities of schoolchildren]. Trudova pidhotovka v zakladakh osvity [Labor training in educational institutions], 3, 4-8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-08

Номер

Розділ

Статті