НАУКОВО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИВЧЕННЯ ГРАФІЧНИХ КУЛЬТУРИ ТА ДИЗАЙНУ МАЙБУТНІМИ ВЧИТЕЛЯМИ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • V. TYTARENKO
  • T. CHERNIAVSKIY

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2023.32.292685

Ключові слова:

науково-методичні аспекти, графічна культура, графічний дизайн, вчителі технологій, технологічна освіта

Анотація

У статті проаналізовано різноманітність трактувань поняття «культура» в суспільних науках та важливість розуміння цього поняття. Досліджено також поняття «дизайн» і його різні аспекти, включаючи графічний дизайн, зазначено роль графічного дизайну в створенні сучасного предметного середовища та в задоволенні художньо-естетичних потреб, розглянуто роль графічних зображень у різних контекстах, включаючи їх використання для відображення даних та створення технічних креслень і рисунків. Також висвітлено проблему графічної підготовки майбутніх учителів технологій та важливість інтеграції графічної підготовки засобами коучингу, виявлено графічну культуру як ключовий аспект спілкування та використання графічної мови в різних сферах життя. Визначено, що майже 90% інформації сприймається людиною візуально, тим самим, підкреслюючи переваги графічної інформації над текстом. Досліджено зв'язок між графічною та художньою культурою, а також виявлено різні компоненти графічної культури, включаючи мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний і креативний. Підкреслено важливість розвитку графічної культури, оскільки вона є необхідною складовою професійної діяльності майбутніх вчителів технологій. Виокремлено значення формування графічної термінології та навичок серед студентів, а також підкреслено активне використання інформаційних технологій в освітньому процесі. Зазначено, що графічна культура спрямована на підвищення рівня креативності та розвиток здібностей студентів у сфері створення графічних зображень.

Посилання

Boichuk, O. V., & Danylenko, V. Ia. (1972). Kharkivska shkola dyzainu [Kharkiv School of Design]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Dubichynskyi, V. V. (Ed.). (2009). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy [Modern explanatory dictionary of the Ukrainian language]: 100 000 sliv. Kharkiv: VD «Shkola» [in Ukrainian].

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary]. Rivne: Volynski oberehy [in Ukrainian].

Hrytsenko, L., & Poliakov, S. (2023). Vykorystannia interaktyvnykh zasobiv navchannia u proektno-tekhnolohichnii diialnosti uchniv [The use of interactive learning tools in the design and technological activities of students]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of Berdyan State Pedagogical University. Pedagogical sciences], 2, 253-268 [in Ukrainian].

Danylenko, V. Ia. (1996). Osnovy dyzainu [Basics of design]. Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Dzhedzhula, O. M. (2007). Teoriia i metodyka hrafichnoi pidhotovky studentiv inzhenernykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv [Theory and methodology of graphic training of students of engineering specialties of higher educational institutions]. (D diss.). Ternopil [in Ukrainian].

Kulyk, Ye. V. (2017). Dyzainerska kompetentnist – skladova bazovoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv tekhnolohii [Design competence is a component of the basic competence of future technology teachers]. In Ye. V. Kulyk, I. V. Savenko (Comps.), Dyzain-osvita maibutnikh fakhivtsiv: teoriia i praktyka [Design education of future specialists: theory and practice]: materialy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi zaochnoi konferentsii (pp. 183-192). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu. (2000). Natsionalna model dyzainu v Ukraini [National model of design in Ukraine]. In Dyzain 2000 [Design 2000]: tezy dopovidei mizhnarodnoi konferentsii (pp. 7-10). Kherson: KhHTU [in Ukrainian].

Savenko, I. V. (2003). Dyzain yak suchasna haluz praktychnoi diialnosti liudyny [Design as a modern field of practical human activity]. Trudova pidhotovka v zakladakh osvity [Labor training in educational institutions], 1, 38 [in Ukrainian].

Savenko, I. V. (2018). Profilne navchannia starshoklasnykiv osnovam hrafichnoho dyzainu [Profile training of high school students in the basics of graphic design]. Poltava: PNPU imeni V.H Korolenka [in Ukrainian].

Shynkaruk, V. I. (Ed.). (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv: Abrys [in Ukrainian].

Sydorenko, V. K. (1995). Intehratsiia trudovoho navchannia i kreslennia yak zasib rozvytku tekhnichnykh zdibnostei shkoliariv (dydaktychnyi aspekt) [Integration of labor training and drawing as a means of developing technical abilities of schoolchildren (didactic aspect)]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Sydorenko, V. F. (1977). Dyzain yak proektna diialnist [Design as a project activity]. Tekhnichna estetyka [Technical aesthetics], 8, 1-3 [in Ukrainian].

Tsyna, A. Iu. (2011). Osobystisna oriientovana profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii: teoretyko-metodychnyi aspekt [Personal oriented professional training of future technology teachers: theoretical and methodological aspect]: monohrafiia. Poltava: PNPU [in Ukrainian].

Tymenko, V. P. (2006). Dyzain i tekhnolohii v systemi neperervnoi osvity [Design and technologies in the system of continuing education]. In Dyzain-osvita: profilne navchannia starshoklasnykiv [Design education: specialized training of high school students] (pp. 126-127). Kyiv: Shkilnyi svit [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-08

Номер

Розділ

Статті