МЕТОДОЛОГІЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.309934Ключові слова:
методологія, гурток, нова українська школа, майбутні учителі, фахова підготовка, методологічні підходи, позашкільна роботаАнотація
У статті автор презентує сукупність методологічних підходів до фахової підготовки майбутніх учителів, котрі зумовлюють формування у них здатності до ефективної організації позашкільної роботи: гуманістично-орієнтований, компетентнісний, цільовий, ресурсно-орієнтований, креативний, комплексний, проєктний, технологічний, структурно-компонентний підходи. Методологія у контексті дослідження проблеми тлумачиться як вчення про логічну організацію підготовки майбутніх учителів до організації позашкільної роботи, найбільш загальні принципи, структуру, методи та засоби пізнання й дослідження цього процесу, котрі визначають основні напрями – методологічні підходи. У ході дослідження з’ясовано, під час реалізації методологічних підходів у підготовці майбутніх учителів до організації позашкільної роботи велике значення мають розмаїття традиційний та інноваційних форм та методів навчальної діяльності студентів. Серед них: тренінги, індивідуальне наставництво, проблемно-орієнтовані семінари, самостійна творча робота, спеціалізовані курси з практикою, екскурсії, імітаційні ігри, науково-дослідницькі проєкти, майстер-класи, конкурси, воркшопи, онлайн-воркшопи та інші форми, а також різноманітні методи організації позакласної діяльності. Сформульовано загальні вимоги реалізації методології підготовки майбутніх вчителів до організації позашкільної роботи.
Посилання
Havryshchak, H., Struhanets, B., & Mamus, H. (2023). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do hurtkovoi roboty u suchasnykh umovakh [Preparation of future technology teachers for group work in modern conditions]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Pedagogy], 1 (2), 144-152 [in Ukrainian].
Hrynova, M. V., & Kononets, N. V. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi [Competency approach in professional training]: elektronnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty zdobuvachiv naukovoho stupenia «doktor filosofii» spetsialnosti 011 Osvitni, pedahohichni nauky. Poltava [in Ukrainian].
Kononets, N. V. (2016). Dydaktychni osnovy resursno-oriientovanoho navchannia dystsyplin kompiuternoho tsyklu studentiv ahrarnykh koledzhiv [Didactic bases of resource-based learning computer sciences cycle students of agrarian colleges]. (D diss.). Poltava [in Ukrainian].
Kononets, N. V. (2021). Tsyfrovizatsiia osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Digitization of the educational process in higher education]: elektronnyi posibnyk dlia samostiinoi roboty mahistriv osvitnoi prohramy «Pedahohika vyshchoi shkoly» haluzi znan 01 osvita/pedahohika spetsialnosti 011 osvitni, pedahohichni nauky. Poltava: PUET [in Ukrainian].
Kononets, N. V., Baliuk, V. O., Kiiashko, S. H., & Soroka, S. I. (2024). Pedahohika partnerstva: napriamy realizatsii u fakhovomu koledzhi [Pedagogy of partnership: directions of implementation in a vocational college]. In Resursno-oriientovane navchannia v «3D»: dostupnist, dialoh, dynamika [Resource-oriented learning in "3D": accessibility, dialogue, dynamics]: zbirnyk tez dopovidei IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 71-73). Poltava: FKUEP PDAU [in Ukrainian].
Kononets, N., Ilchenko, O., & Mokliak, V. (2020). Future teachers resource-based learning system: experience of higher education institutions in Poltava city, Ukraine. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 21, 3, 14, 199-220 [in English].
Murovana, N. M. (2009). Tsilovyi pidkhid yak osnova kontseptsii pedahohichnoho kerivnytstva rozvytkom profesiinoi kompetentnosti vchyteliv v instytutakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Targeted approach as the basis of the concept of pedagogical guidance in the development of professional competence of teachers in institutes of postgraduate pedagogical education]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Pedahohichni nauky [Origins of pedagogical skills. Pedagogical sciences], 6, 242-246 [in Ukrainian].
Oliinyk, V. V. (1998). Metodolohichni zasady tsilovoho upravlinnia osvitoiu [Methodological principles of targeted management of education]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 4, 111-118 [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2022). Tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia novoi ukrainskoi shkoly: 2022 (Bezpechne seredovyshche dlia uchniv ta vchyteliv: vyklyky ta praktychni rishennia) [Digital competence of the modern teacher of the new Ukrainian school: 2022. (Safe environment for students and teachers: challenges and practical solutions)]: zb. materialiv Vseukr. nauk.-prakt.s eminaru. Kyiv: Instytut tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Sushchenko, T. I. (1996). Pozashkilna pedahohika [Extracurricular pedagogy]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: ISDO [in Ukrainian].
Sheremetieva, S. H. (2010). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do pedahohichnoi diialnosti u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Preparation of future technology teachers for pedagogical activities in extracurricular educational institutions]. In O. V. Bykovska (Ed.), Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. M. P. Drahomanova [Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov]: zb. nauk. pr. (Is. 24, pp. 186-189). Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova [in Ukrainian].
Sheremetieva, S. H. (2017). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do pedahohichnoi diialnosti u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Preparation of future technology teachers for pedagogical activities in extracurricular educational institutions]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Yeremeieva, V. M. (2014). Humanistychno-oriientovanyi pidkhid u protsesi navchannia maibutnikh uchyteliv yak chynnyk yikh profesiinoho zrostannia [A humanistic-oriented approach in the process of training future teachers as a factor in their professional growth]. Andrahohichnyi visnyk [Andragogic Herald], 5, 145-151 [in Ukrainian].