ПИТАННЯ ДИТИНСТВА, ВИХОВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ДИТИНИ В ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ А. МАКАРЕНКА

Автор(и)

  • О. ІОНОВА
  • С. ЛУПАРЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.310006

Ключові слова:

дитина, дитинство, виховання, розвиток, колектив, А. Макаренко

Анотація

Розкриваються педагогічні ідеї А. Макаренка стосовно дитинства, виховання та розвитку дитини. Схарактеризовано особливості здійснення виховної роботи з дітьми в Україні протягом 1920-1930 рр., зокрема: підпорядкованість виховання ідейно-політичному курсу влади; поширення ідеї виховного впливу колективу на особистість та особистості на колектив, колективної організації праці; спрямованість на патріотичне, моральне, політичне, правове, розумове, трудове, фізичне, естетичне виховання дітей. Основними завданнями виховання А. Макаренко визначав: виховання здорової дитини, формування її вміння працювати, моральної культури, забезпечення дітям здорового і життєрадісного дитинства. Розкрито основні ідеї А. Макаренка щодо дитинства, виховання та розвитку дітей, а саме: турбота про дитяче здоров’я (урахування вікових особливостей дітей, належне забезпечення медико-гігієнічних умов, залучення учнів у трудову діяльність, фізичну культуру і спорт), запобігання асоціальним явищам (паління, алкоголізм, ненормативна лексика), розвиток фізичного, психічно-морального й соціального здоров’я вихованців, формування їх статевої культури. Безперечними факторами успішності розв’язання проблеми формування здорової дитини є позитивний вплив вихователя на процеси розвитку вихованців, правильно організоване сімейне виховання, узгоджена взаємодія батьків і педагогів.

Посилання

Boiko, A., & Demyanenko, N. (1998). Pedahohichna spadshchyna A. Makarenka v konteksti zahalnopedahohichnoi pidhotovky vchytelia [A. Makarenko’s pedagogical heritage in the context of comprehensive teacher training]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1, 162-168 [in Ukrainian].

Dobrov, P., Gridina, I., & Kasyanova, N. (2011). Borotba z dytiachoiu bezprytulnistiu v pershi pisliavoienni roky (na prykladi Donbasu) [The fight against child homelessness in the first post-war years (on the example of Donbass)]. Donetsk: Donbas [in Ukrainian].

Ionova, O., & Iermakova, T. (2012). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia starshoklasnykiv u vitchyznianii pedahohitsi (druha polovyna XX stolittia) [Formation of high school students’ healthy lifestyle in national pedagogy (second half of the 20th century)]. In Formuvannia zdorovia osobystosti v umovakh navchalnoho zakladu [Formation of personal health in the conditions of an educational institution] (pp. 23-37). Kharkiv: KhDADM [in Ukrainian].

Khromova, O., & Kravchenko, T. (1998). Kontseptsiia rodynnoho vykhovannia A. Makarenka i suchasnist [A. Makarenko’s concept of family education and modernity]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1, 58-65 [in Ukrainian].

Lystuvannia z Verbivskym ta Rohozianskym dytiachymy sanatoriiamy [Correspondence with Verbivka and Rogozyanka children’s sanatoriums]. (1933-1934). Fond R 1493 «Kharkivskyi oblasnyi komitet Vseukrainskoho tovarystva «Druzi ditei», m. Kharkiv» (Op. 1, Spr. 233, 40 ark.), Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti, Kharkiv, Ukraina [Fund R 1493 “Kharkiv Regional Committee of the Ukrainian Society “Friends of Children”, Kharkiv” (Descr.1, File 233, 40 p.), State Archive of the Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine]. [in Ukrainian].

Makarenko, A. (1953а). Tvory [Works] (Vol. 2). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Makarenko, A. (1953б). Tvory [Works] (Vol. 4). Kyiv: Radianska shkola [in Ukrainian].

Marochko, V. (2009). Anton Semenovych Makarenko [Anton Semenovych Makarenko]. In Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education] (Vol. 6). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Materialy shchodo diialnosti Bohodukhivskoi silskohospodarskoi shkoly [Materials on the activities of the Bogoduhiv Agricultural School]. (1925-1926). Fond R 858 «Kharkivska Okruzhna Inspektura Narodnoi Osvity» (Op. 2, Spr. 19, 32 ark.), Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti, Kharkiv, Ukraina [Fund R 858 “Kharkiv District Inspectorate of Public Education” (Descr. 2, File 19, 32 p.), State Archive of the Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine]. [in Ukrainian].

Materialy pro reorhanizatsiiu narodnoi osvity ta kulturno-prosvitnytsku robotu v kraini ta na Kharkivshchyni [Materials on the reorganization of public education and cultural and educational work in the country and Kharkiv region]. (1918-1919). Fond R 820 «Inspektura narodnoi osvity Kharkivskoho hubernskoho vykonavchoho komitetu rad robitnychykh, selianskykh ta chervonoarmiiskykh deputativ, m. Kharkiv» (Op. 1, Spr. 1а, 123 ark.), Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti, Kharkiv, Ukraina [Fund R 820 “Inspectorate of Public Education of the Kharkiv Provincial Executive Committee of the Councils of Workers’, Peasants’ and Red Army’s Deputies, Kharkiv” (Descr. 1, File 1a, 123 p.), State Archive of the Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine]. [in Ukrainian].

Muzyka, O. (2008). Pedahohichna spadshchyna A.S. Makarenka i suchasni pidkhody do rozvytku zdibnostei [A. S. Makarenko’s pedagogical heritage and modern approaches to the development of abilities]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 3/4, 15-26 [in Ukrainian].

Protokoly zasidan Komisii z komplektuvannia doshkilnykh zakladiv ta shkil. Plany obstezhen, plan antyrizdvianoi kampanii. Tezy dopovidi «Sviatkuvannia 150-richnoho yuvileiu H. Kvitky-Osnovianenka» [Protocols of the meetings of the Committees on staffing of preschool institutions and schools. Survey plans, anti-Christmas campaign plan. Abstracts of the report “Celebration of the 150th anniversary of H. Kvitka-Osnovyanenko”]. (1928-1929). Fond R 858 «Kharkivska Okruzhna Inspektura Narodnoi Osvity» (Оп. 1, Спр. 26, 168 арк.), Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti, Kharkiv, Ukraina [Fund R 858 “Kharkiv District Inspectorate of Public Education” (Descr. 1, File 26, 168 p.), State Archive of the Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine]. [in Ukrainian].

Smetanskyi, M. (2002). Problema vykhovannia osobystosti u kolektyvi v teoretychnii spadshchyni A.S. Makarenka ta V.O. Sukhomlynskoho [The problem of personality education in a team in the theoretical heritage of A. S. Makarenko and V. O. Sukhomlynskyi]. Ridna shkola [Native school], 8/9, 16-18 [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. (2002). Periodyzatsiia pedahohichnoi dumky v Ukraini: kroky do novoho vymiru [Periodization of pedagogical thought in Ukraine: steps to a new dimension]. Pedahohichna hazeta [Pedagogical newspaper], 10/11, 3-4 [in Ukrainian].

Zvity pro diialnist Kharkivskoho okrvykonkomu ta stan okruhu [Reports on the activities of the Kharkiv District Executive Committee and the district state]. (1924). Fond R 203 «Kharkivskyi hubernskyi vykonavchyi komitet rad robitnychykh, selianskykh ta chervonoarmiiskykh deputativ, m. Kharkiv» (Op. 1, Spr. 1566, 142 ark.), Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti, Kharkiv, Ukraina [Fund R 203 “Kharkiv Provincial Executive Committee of the Councils of Workers’, Peasants’ and Red Army’s Deputies, Kharkiv” (Descr. 1, File 1566, 142 p.), State Archive of the Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine]. [in Ukrainian].

Zvity pro pedahohichnu robotu u dytiachykh budynkakh [Reports on pedagogical work in orphanages]. (1920-1921). Fond R 103 «Viddil narodnoi osvity Kharkivskoho povitovoho vykonavchoho komitetu rad robitnychykh, selianskykh ta chervonoarmiiskykh deputativ, m. Kharkiv» (Op. 1, Spr. 150, 133 ark.), Derzhavnyi arkhiv Kharkivskoi oblasti, Kharkiv, Ukraina [Fund R 103 “Department of Public Education of the Kharkiv District Executive Committee of the Councils of Workers’, Peasants’ and Red Army’s Deputies, Kharkiv” (Descr. 1, File 150, 133 p.), State Archive of the Kharkiv Region, Kharkiv, Ukraine]. [in Ukrainian].

Ziaziun, I., Kryvonos, I., & Tarasevych, N. (1998). Humanistychna sutnist maisternosti A. Makarenka-vykhovatelia [Humanistic essence of mastery of A. Makarenko as an educator]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 1, 18-43 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-20

Номер

Розділ

Статті