ОРГАНІЗАЦІЯ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

  • А. КОБОБЕЛ
  • О. ІЛЬЧЕНКО
  • В. МОКЛЯК

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.310010

Ключові слова:

заклади позашкільної освіти, організація дозвіллєвої діяльності, діти з особливими освітніми потребами, ментальне здоров'я, військовий стан

Анотація

У статті розглянуті теоретичні та практичні аспекти організації дозвіллєвої діяльності дітей з особливими освітніми потребами в закладах позашкільної освіти. Наголошено, що одним із сучасних трендів гуманітарної політики є створення безбар’єрного простору в Україні. Привабливість позашкільної освіти зумовлена малокомплектністю груп, територіальною та соціально-економічною доступністю освітніх послуг. Зазначена важливість ігрових програм, що направлена на розвиток особистості дитини. З’ясовано, що дієвим засобом стабілізації ментального здоров’я дітей є рухова активність. Показано, що суперечливою є практика застосування онлайн технологій в організації навчального процесу. Підкреслена необхідність обладнання закладів позашкільної освіти комфортними укриттями, застосування інноваційних та ефективних методів роботи з дітьми, зокрема методів рольової гармонізації та золотої середини. Наголошено на необхідності підготовки майбутніх педагогів для галузі позашкільної освіти у закладах вищої освіти, збільшення кількості годин педагогічної практики для студентів, підвищення кваліфікації педагогів та керівників закладів позашкільної освіти в закладах післядипломної освіти, налагодження партнерської взаємодії фахівців інституцій сфери освіти та охорони здоров’я тощо.

Посилання

Boiarska-Khomenko, A. (2023). Orhanizatsiia diialnosti ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v zakladakh pozashkilnoi osvity [Organization of activities of children with special educational needs in out-of-school education institutions]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia [Theory and methods of teaching and upbringing], 54, 18-30 [in Ukrainian].

Doroshenko, Ye., & Tsyna, V. (2022). Osoblyvosti orhanizatsii i zdiisnennia inkliuzyvnoi pozashkilnoi osvity ditei z osoblyvymy potrebamy [Peculiarities of the organization and implementation of inclusive out-of-school education for children with special needs]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 30, 89-96 [in Ukrainian].

Hevko, H. (2022). Litni tvorchi maidanchyky (litnie dozvillia ditei v realiiakh voiennoho chasu) [Summer creative playgrounds (summer leisure for children in the realities of wartime)]. Osvitnii factor [Educational Factor], 237-239 [in Ukrainian].

Honcharuk, O. (2019). Model systemy pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do orhanizatsii dozvillievoi diialnosti uchniv [Model of the system of training future primary school teachers for the organization of students' leisure activities]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 9 (93), 165-177 [in Ukrainian].

Ivanov, K., & Otravenko, O. (2023). Vplyv rukhovoi aktyvnosti na psykhichne zdorovia ditei z osoblyvymy potrebamy pid chas voiennoho stanu [The influence of motor activity on the mental health of children with special needs during martial law]. InterConf, 149, 155-161 [in Ukrainian].

Kobobel, A. (2022). Kvest-tekhnolohiia yak innovatsiina forma orhanizatsii dozvillievoi diialnosti ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Quest technology as an innovative form of organizing leisure activities for children with special educational needs]. Ukrainian professional education, 11, 157-168 [in Ukrainian].

Kostina, V. (2023). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi haluzi do orhanizatsii dozvillia ditei ta molodi v umovakh voiennoho stanu [Development of professional competence of future specialists in the social sector for the organization of children's and youth's leisure time in the conditions of martial law]. In Psykholoho-pedahohichni koordynaty rozvytku osobystosti [Psychological and pedagogical coordinates of personality development]: zbirnyk nauk. materialiv IV Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 132-136). Poltava [in Ukrainian].

Lytovchenko, O. (2022). Diialnist zakladiv pozashkilnoi osvity Ukrainy v umovakh viiny: vazhlyvi vektory [Activities of extra-curricular educational institutions of Ukraine in the conditions of war: important vectors]. Osvitnii factor [Educational Factor], 129-130 [in Ukrainian].

Plan zakhodiv z realizatsii Natsionalnoi stratehii iz stvorennia bezbar’iernoho prostoru v Ukraini na period do 2030 roku [Action plan for the implementation of the National Strategy for the creation of a barrier-free space in Ukraine for the period up to 2030]. Natsionalne ahentstvo Ukrainy z pytan derzhavnoi sluzhby vid 28.04.2023. Retrieved from https://nads.gov.ua/news/ukhvaleno-plan-zakhodiv-z-realizatsii-natsionalnoi-stratehii-iz-stvorennia-bezbariernoho-prostoru-v-ukraini [in Ukrainian].

Pro pozashkilnu osvitu [On extracurricular education]: Zakon Ukrainy vid 22.05.2021r. № 1841-III. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14/ed20000622#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Natsionalnoi stratehii iz stvorennia bezbar’iernoho prostoru v Ukraini na period do 2030 roku [On the approval of the National Strategy for the creation of a barrier-free space in Ukraine for the period until 2030]: rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv № 366-r vid 14.04. 2021r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Roiz, S. (2023). Mentalne zdorov’ia ditei pid chas viiny: porady batkam ta opikunam [Children's Mental Health in Wartime: Advice for Parents and Carers] [in Ukrainian].

Shevchenko, T. (2022). Problemy kulturno-dozvillievoi praktyky v umovakh viiny [Problems of cultural and leisure practice in the conditions of war]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 7 (107), 54-57 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-20

Номер

Розділ

Статті