ВІРШОТЕРАПІЯ У КОНТЕКСТІ ЕСТЕТОТЕРАПЕВТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО

Автор(и)

  • Н. НОЧОВНА
  • О. КУХАРЧУК
  • О. ШКУРУПІЙ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.310070

Ключові слова:

віршотерапія, естетотерапія, арт-терапія, нейроестетика, майбутні педагоги закладів дошкільної освіти, естетотерапевтична підготовка, активне слухання, співтворення, творче самовираження

Анотація

Стаття присвячена вивченню віршотерапії у контексті естеторапевтичної підготовки майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти. На основі аналізу сутності естетотерапії та арт-терапії, ознаки яких поєднує в собі віршотерапія, а також вивчення зарубіжних досліджень із застосування поетичної терапії, презентовано авторське визначення феномену «віршотерапія» як методу гармонізації психоемоційного стану, психосоціального відновлення  особистості засобами поетичних творів під час залучення особистості до активного слухання та співтворення. Проаналізовано різні підходи до трактування змісту підготовки вихователів ЗДО і розкрито форми ефективного використання віршотерапії в контексті естетотерапевтичної підготовки майбутніх педагогів закладів дошкільної освіти.

Посилання

Allen, John D., Carter, Karen, & Pearson, Mark. (2019). Frangible Emotion Becomes Tangible Expression: Poetry as Therapy with Adolescents. Australian Counselling Research Journal, 13(1), 14-19. Retrieved from https://www.acrjournal.com.au

Croom, A. M. (2014). The practice of poetry and the psychology of well-being. Journal of Poetry Therapy, 28 (1), 21-41. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2015.980133

Cysarz, D., Bonin, D. von, Lackner, H., Heusser, P., Moser, M., & Bettermann, H. (2004). Oscillations of heart rate and respiration synchronize during poetry recitation. Published Online:01 AUG 2004. DOI: https://doi.org/10.1152/ajpheart.01131.2003 Routledge. Retrieved from https: //www.taylorfrancis. com/books/9781317606994

Fedii, O. (2007). Estetoterapiia [Aesthetic therapy]: navch. posib. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Filimonova, T. (2009). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv DNZ do patriotychnoho vykhovannia ditei starshoho doshkilnoho viku [Preparation of future preschool teachers for patriotic upbringing of older preschool children]. (Extended abstract of PhD diss.). Kropyvnytskyi [in Ukrainian].

Havryliuk, S. M. (2016). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv do pedahohichnoi tvorchosti [Theoretical and methodological principles of professional training of future teachers of preschool educational institutions for pedagogical creativity]. (Extended abstract of D diss.). Uman [in Ukrainian].

Hynes, A., & Hynes-Berry, M. (2011). Biblio/poetry therapy: The interactive process:Ahandbook. Saint Cloud, M : North Star Press.

Kalinina, L. A. (2009). Vykorystannia lialkoterapii yak napriamu art-terapii u korektsiinii roboti z ditmy, yaki maiut problemy u rozvytku [The use of puppet therapy as a direction of art therapy in corrective work with children who have developmental problems]. Naukovi pratsi. Pedahohika [Scientific works. Pedagogy], 95, 105, 25-30 [in Ukrainian].

Karpenko, Z., & Hulias, I. (2021). Poetychna psykhoterapiia yak zasib fasylitatsii dukhovnoi transformatsii osobystosti [Poetic psychotherapy as a means of facilitating the spiritual transformation of the individual]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 12: Psykholohichni nauky [Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 12: Psychological Sciences], 13 (58), 35-47 [in Ukrainian].

Leedy, J. J., & Reiter, S. (2016). Poetry therapy. International Psychotherapy Institute. Retrieved from https://freepsychotherapybooks.org/product/907-Poetry_Therapy.

Lisovska, T. (2016). Problema profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z doshkilnoi osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh [The problem of professional training of future specialists in preschool education in higher educational institutions]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Pedagogical sciences], 2, 101-108 [in Ukrainian].

Mazza, N. (2016). Poetry therapy: Theory and practice. (2nd ed.). London.

Osadchenko, I. (2005). Teoriia ta praktyka muzychno-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh zakladiv u pedahohichnykh universytetakh [Theory and practice of music-pedagogical training of future teachers of preschool institutions in pedagogical universities]. (Extended abstract of PhD diss.). Lutsk [in Ukrainian].

Serhiienko, I. (2022). Z dosvidu provedennia hrupy pidtrymky iz zastosuvanniam artterapevtychnykh metodiv [From the experience of holding a support group using art therapy methods]. Prostir art-terapii [Space of art therapy], 1 (31), 16-25 [in Ukrainian].

Soroka, O. V. (2016). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do vykorystannia art-terapevtychnykh tekhnolohii [Theoretical and methodical principles of training future primary school teachers for the use of art therapy technologies]. (D diss.). Ternopil [in Ukrainian].

Tanko, T. (2004). Teoriia ta praktyka muzychno-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh zakladiv u pedahohichnykh universytetakh [Theory and practice of music-pedagogical training of future teachers of preschool institutions in pedagogical universities]. (Extended abstract of D diss.). Kharkiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-20

Номер

Розділ

Статті