ПРОЄКТУВАННЯ І РЕАЛІЗАЦІЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА У КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ А. МАКАРЕНКА

Автор(и)

  • В. СТРЕЛЬНІКОВ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.310079

Ключові слова:

педагогічна спадщина А. Макаренка, принципи, неперервна освіта, проєктування, реалізація, індивідуальна освітня траєкторія, професійний розвиток педагога

Анотація

У статті розглянуто засади проєктування і реалізації індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагога у закладі неперервної освіти, зокрема, показано досвід Полтавської академії неперервної освіти імені М. В. Остроградського із вироблення технологій ефективного управління процесами підвищення кваліфікації педагогів у контексті педагогічної спадщини А. Макаренка.

Теоретично обґрунтовані, на основі ідей А. Макаренка, дев’ять принципів проєктування і реалізації індивідуальної траєкторії педагога в умовах війни: наступності, усвідомлення, науковості, наочності, предметності, розвивального навчання, демократизації підвищення кваліфікації, саморозвитку особистості педагога на курсах підвищення кваліфікації, психологічної підтримки професійного розвитку особистості педагогів на курсах підвищення кваліфікації за індивідуальною освітньою траєкторією.

Посилання

Kalinichenko, I. O., & Bilyk, N. I. (Comps.). (2021). Naukovo-metodychnyy pidkhid do vdoskonalennya pedahohichnoyi maysternosti pedahohichnykh pratsivnykiv u systemi pidvyshchennya kvalifikatsiyi [A scientific and methodological approach to improving the pedagogical skill of pedagogical workers in the system of professional development: electronic]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: POIPPO [in Ukrainian].

Kostyuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyy protses i psykhichnyy rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality]. Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2023). Vykorystannya pedahohichnoyi spadshchyny A. Makarenka u zmisti pidhotovky mahistriv osvitnoyi prohramy «Pozashkilna osvita» [The use of the pedagogical heritage of A. Makarenko in the content of master's training of the educational program «Out-of-school education»]. In M. V. Hrynova (Ed.), Slovo i sprava Antona Makarenka: ukrayinskyy ta yevropeyskyy konteksty [The words and deeds of Anton Makarenko: Ukrainian and European contexts]: materialy XXII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. «Upravlinska maysternist kerivnyka zakladu osvity», «Upravlinnya proyektamy u sferi nauky, osvity, innovatsiy ta informatyzatsiyi», «Upravlinnya innovatsiynoyu diyalnistyu v osviti ta u vyrobnytstvi» [«Management skills of the head of an educational institution», «Management of projects in the field of science, education, innovation and informatization», «Management of innovative activities in education and in production»]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. seminariv (pp. 81-83). Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2022). Vtilennya idey Antona Makarenka u pidhotovku mahistriv sotsialnoyi roboty [Implementation of the ideas of Anton Makarenko in the training of masters of social work]. Scientific Journal of Khortytsia National Academy. Pedahohika, 1 (6), 35-45 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2023). Mistse pedahohichnoyi spadshchyny Antona Makarenka u zmistovi pidhotovky maybutnikh pedahohiv zakladiv pozashkilnoyi osvity [The place of the pedagogical heritage of Anton Makarenko in the content of training of future teachers of out-of-school education institutions]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti [Origins of pedagogical mastery], 31, 124-131 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2020). Pidhotovka maybutnikh vykladachiv vyshchoyi shkoly do proektuvannya dydaktychnykh system [Preparation of future teachers of the higher school for the design of didactic systems]: monohrafiya. Poltava: PUET [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2021). Rozvytok liderstva v kolektyvi za systemoyu Antona Makarenka [Development of leadership in the team according to Anton Makarenko's system]. In Publichne upravlinnya ta administratyvnyy menedzhment: suchasni trendy ta perspektyvy [Public administration and administrative management: modern trends and perspectives]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 112-113). Kharkiv: Vydavnychyy tsentr «Global Scientific Trends» [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V., & Strelnikov, V. Yu. (2020). Pryntsypy pislyadyplomnoyi osvity u pidhotovtsi vchyteliv do upravlinnya profesiynym samovyznachennyam uchniv [Principles of postgraduate education in training teachers to manage students' professional self-determination]. Fizyko-matematychna osvita [Physical and mathematical education], 4 (26), 2, 6-12 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V., Strelnikov, V. Yu., & Strelnikov, M. V. (2020). Suchasni tekhnolohiyi navchannya i metodyky vykladannya dystsyplin [Modern learning technologies and methods of teaching disciplines: navchalno-metodychnyy posibnyk dlya slukhachiv kursiv pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv serednoyi, profesiynoyi (profesiyno-tekhnichnoyi), fakhovoyi peredvyshchoyi ta vyshchoyi osvity. Poltava: ASMI [in Ukrainian].

Losyeva, N., & Strelnikov, V. (2020). Rozvytok hotovnosti pedahohichnykh pratsivnykiv do samovdoskonalennya na osnovi korotkoterminovykh kursiv-treninhiv [Development of the readiness of pedagogical workers for self-improvement based on short-term training courses]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 49-53 [in Ukrainian].

Morhun, V. F. (1992). Kontseptsiya bahatovymirnoho rozvytku osobystosti ta yiyi zastosuvannya [The concept of multidimensional personality development and its application]. Filosofska i sotsiolohichna dumka [Philosophical and sociological thought], 2, 27-40 [in Ukrainian].

Makarenko Anton Semenovych (1888-1939) [Anton Semenovych Makarenko (1888-1939)]. (2003). In L. D. Berezivska (Ed.), Malovidomi pershodzherela ukrayinskoyi pedahohiky (druha polovyna XIX-XX st.) [Little-known primary sources of Ukrainian pedagogy (second half of the 19th-20th centuries)]: khrestomatiya (pp. 364-375). Kyiv: Naukovyy svit [in Ukrainian].

Radul, V. V. (2011). Sotsialna zrilist yak vershyna akmeolohichnoho rozvytku osobystosti [Social maturity as the pinnacle of acmeological personality development]. Ridna shkola [Native school], 3, 15-20 [in Ukrainian].

Shara, S. O., Vorona, L. I., Kalinichenko, I. O., Lebedyk, L. V., & Olifira, L. M. (2020). The formation of the humanistic position of the student in the educational process. Journal of Intellectual Disability. Diagnosis and Treatment, 8, 3, 472-484.

Sihayeva, L. Ye. (2010). Andrahohika – teoriya tsilozhyttyevoho rozvytku osobystosti [Andragogy – the theory of lifelong personality development]. In Pedahohichnyy protses: teoriya i praktyka [Pedagogical process: theory and practice] (Is. 3, p. II, pp. 165-176). Kyiv: EKMO [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2013). Rozvytok zapochatkovanoyi A. S. Makarenkom teoriyi proektuvannya dydaktychnykh system [Development of the theory of designing didactic systems initiated by A. S. Makarenko]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti [Origins of pedagogical skill], 12, 300–305. [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2023). Filosofski zasady zastosuvannya teoriyi i praktyky pedahohichnoho proyektuvannya Antona Makarenka u neperervniy osviti [Philosophical foundations of the application of Anton Makarenko's theory and practice of pedagogical design in continuing education]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti [Origins of pedagogical mastery], 31, 213-218 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., Lebedyk, L. V., Hura, T. V., Sysoieva, S. I., Stankevych, S. V., Shapovalova, E. V., & Avilova, O. Ye. (2021). Leadership and social work in the environmental management system. Ukrainian Journal of Ecology, 11 (2), 349-351.

Strelnikov, V., & Losyeva, N. (2020). Zasady opracowania podstawowego modelu dyscypliny naukowej w systemie dydaktycznym szkolnictwa wyższego na Ukrainie. Paideia, 2, 211-231.

Strelnikov, V. Yu. (2020). Concept of designing advanced postgraduate pedagogical education, development and selfdevelopment of teacher pedagogical skills in the new Ukrainian school. In I. F. Prokopenko, I. M. Trubavina (Eds.), Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School: monograph (pp. 35-43). Prague: OKTAN PRINT s.r.o.

Zyazyun, I. A. (2000). Intelektualno-tvorchyy rozvytok osobystosti v umovakh neperervnoyi osvity [Intellectual and creative personality development in the conditions of continuous education]. In I. A. Zyazyun (Ed.), Neperervna profesiyna osvita: problemy, poshuky, perspektyvy [Continuing professional education: problems, searches, prospects]: monohrafiya (pp. 11-57). Kyiv: VIPOL. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-20

Номер

Розділ

Статті