МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ: ВИКЛИКИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317624Ключові слова:
наукове дослідження, академічна доброчесність, методологія наукових досліджень, інтелектуальна власність, цифровізаціяАнотація
У статті розкрито проблему методології наукових досліджень та академічної доброчесності в умовах цифровізації. Доведено, що методологія визначає способи здобуття наукових знань, забезпечує всебічність отримання інформації, уточнення, збагачення, систематизацію термінів і понять, створює систему наукової інформації. Встановлено збільшення відсотку студентів, які на постійній основі використовують списування та некоректні запозичення в умовах цифровізації. Визначені основні фактори, що впливають на прояви академічної нечесності у середовищі студентів, зокрема: нове середовище навчання (онлайн навчання); відсутність систематичної роботи з формування академічної культури; низький рівень умінь самостійної роботи у студентів у нових умовах.
Констатовано, що академічна доброчесність передбачає дотримання високих стандартів інтелектуальної чесності і моральної прозорості в усіх аспектах академічної діяльності, таких як викладання, дослідження, публікації та інше. Конкретизовано основні аспекти академічної доброчесності, що включають в себе: правдивість і інтелектуальна чесність; уникнення плагіату; дотримання авторських прав; незалежність і об’єктивність; етичне давання авторських прав. Окреслено досвід зарубіжних країн (Польщі, Франції, Швеції) щодо реалізації академічної доброчесності в аспекті визначення їх особливостей та успішних практик. Схарактеризовано ідею змінити ставлення до академічної доброчесності, що в подальшому дає можливість уникнути академічних порушень.
Посилання
Alieksieieva, S. (2021). Dydaktyka v umovakh informatyzatsii osvity [Didactics in the context of informatisation of education]. Akademichni studii. Pedahohika [Academic studies. Pedagogy], 4, 1, 25-30. DOI https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2021.4.1.4 Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/73041[in Ukrainian].
Alieksieieva, S. (2014) Naukovi teorii rozvytku profesiinoi kariery v suchasnykh kontseptsiiakh profesiinoi pedahohiky [Scientific theories of professional career development in modern concepts of professional pedagogy]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems], 38, 10-104. Retrieved from https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/2932 [in Ukrainian].
Alieksieieva, S. (2023). Tsyfrova kompetentnist: stratehichni oriientyry ta uspishni praktyky [Digital competence: strategic guidelines and successful practices]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. Pedahohika [Perspectives and innovations of science. Pedagogy], 10 (28), 45-55. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-10(28)-45-55. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735896[in Ukrainian].
Hlavcheva, Yu. (Comp.). (2022). Akademichna dobrochesnist: vyklyky suchasnosti zbirnyk naukovykh ese uchasnykiv dystantsiinoho etapu naukovoho stazhuvannia dlia osvitian. [Academic Integrity: Challenges of the Present]: zbirnyk naukovykh ese uchasnykiv dystantsiinoho etapu naukovoho stazhuvannia dlia osvitian. Polsko-ukrainska fundatsiia ADD. Varshava [in Ukrainian].
Hrebeniuk, T. (2021). Akademichna dobrochesnist [Academic integrity]. Zaporizhzhia: ZDMU [in Ukrainian].
Nalyvaiko, O., Zhernovnykova, O. A., Nalyvaiko, N. A., & Molotok, V. (2022). Akademichna dobrochesnist v umovakh vymushenoho dystantsiinoho navchannia [Academic integrity in the context of forced distance learning]. Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational e-environment of a modern university], 13, 89-103. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.137 [in Ukrainian].
Nalyvaiko, O., Kalistova, O., & Poliakov, D. (2020). Dotrymannia akademichnoi dobrochesnosti navchalnykh dosiahnen zdobuvachiv osvity v protsesi dystantsiinoho navchannia [Maintaining academic integrity of students' academic achievements in the process of distance learning]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 4 (31), 143-162. Retrieved from https://od.kubg.edu.ua. [in Ukrainian].
Topuzov, O., & Alieksieieva, S. (2024). Mozhlyvosti vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu protsesi zakladiv serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu [Possibilities of using artificial intelligence in the educational process of secondary education institutions under martial law]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 5-12. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740422 [in Ukrainian].