КОМПЕНСАЦІЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ У ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ І ПЕРСПЕКТИВИ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ

Автор(и)

  • С. АЛЄКСЄЄВА
  • М. ДЯЧЕНКО-БОГУН
  • Т. ШКУРА
  • В. РОКОТЯНСЬКА
  • Л. ГОМЛЯ

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317630

Ключові слова:

освітні втрати, компенсації освітніх втрат, умови невизначеності, дистанційне навчання, змішане навчання

Анотація

Розкрито проблему компенсації освітніх втрат у педагогічних закладах вищої освіти. Окреслено, що повномасштабне вторгнення військ рф на територію України змінило перебіг усіх управлінських процесів у сфері вищої освіти, де керівники закладів вищої освіти мали вжити всіх необхідних заходів для забезпечення захисту учасників освітнього процесу. Констатовано, що проблема компенсації освітніх втрат здобувачів освіти в умовах війни перетворюється на глобальну проблему для нашого суспільства, яка потребує якнайшвидшого наукового осмислення та пошуку найбільш оптимальних шляхів і способів її розв’язання. Освітні втрати можуть спричинити значний негативний вплив як на розвиток особистості, так і на добробут цілих суспільств у майбутньому; поглиблюють нерівності в освіті через збільшення вже наявних навчальних розривів; можуть призвести до серйозних економічних наслідків у майбутньому, зокрема до зниження валового внутрішнього продукту; мають кумулятивний ефект, тобто тенденцію до накопичення й поглиблення, у разі відсутності вчасних і ефективних заходів із їх виявлення та подолання.

Визначено, що для вироблення дієвої стратегії, спрямованої на забезпечення якомога швидшого й водночас ефективного подолання освітніх втрат в Україні, критично важливою є розроблення відповідної стратегії. Конкретизовано, що важливим підґрунтям для ефективного вирішення проблеми освітніх втрат в Україні є узагальнення досвіду організації освітнього процесу в країнах ЄС в умовах переходу до дистанційного та змішаного навчання (зумовленого непередбачуваними глобальними впливами, пов’язаними із пандемією Covid-19); аналіз специфіки успішної організації освітнього процесу в умовах дистанційного та змішаного навчання; пошук шляхів подолання наявних в Україні негативних впливів на функціонування та результативність вітчизняної системи освіти.

Посилання

Alieksieieva, S. V. (2023). Metodolohichni ta dydaktychni zasady kompensatsii osvitnikh vtrat zdobuvachiv povnoi zahalnoi serednoi osvity [Methodological and didactic principles of compensation for educational losses of students of complete general secondary education]. In Alieksieieva S. V., Aristova N. O., Malykhin O. V., Topuzov O. M. Diahnostyka ta kompensatsiia osvitnikh vtrat u zahalnii serednii osviti Ukrainy [Diagnosis and compensation of educational losses in the general secondary education of Ukraine]: metodychni rekomendatsii (pp. 19-25). Kyiv: Pedahohichna dumka. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-736-7-2023-190 [in Ukrainian].

Alieksieieva, S. (2024). Novatsii ta perspektyvy v osvitnikh praktykakh: neformalna osvita [Innovations and prospects in educational practices: non-formal education]. Problemy suchasnoho pidruchnyka [Problems of the modern textbook], 1, 6-12. DОІ: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-6-12 [in Ukrainian].

Bychko, H., & Tereshchenko, V. (2023). Navchalni vtraty: sutnist, prychyny, naslidky ta shliakhy podolannia [Learning Losses: Essence, Causes, Consequences and Ways to Overcome]. Kyiv: Ukrainskyi tsentr otsiniuvannia yakosti osvity. Retrieved from https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/04/Learning-losses_Ukraine.pdf [in Ukrainian].

Doslidzhennia yakosti orhanizatsii osvitnoho protsesu v umovakh viiny u 2022/2023 navchalnomu rotsi [Study of the quality of the organization of the educational process in the conditions of war in the 2022/2023 academic year]. (2023). DSIaO. Retrieved from https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/yakist-osvity-v-umovah-viyny-web 3.pdf [in Ukrainian].

Malykhin, O. V., Aristova, N. O., & Alieksieieva, S. V. (2023). Indyvidualizatsiia navchannia yak zasib kompensatsii osvitnikh vtrat uchniv zakladiv zahalnoi serednoi osvity v umovakh voiennoho stanu ta povoiennyi chas [Individualisation of learning as a means of compensating for educational losses of students of general secondary education institutions under martial law and in the post-war period]: metodychni rekomendatsii. Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. DОІ: https://doi.org/10.32405/978-966-644-720-6-2023-59 [in Ukrainian].

Naumenko, S. (2023). Problema osvitnikh vtrat zdobuvachiv zahalnoi serednoi osvity ta zarubizhnyi dosvid yii rozviazannia [The problem of educational losses of general secondary education students and foreign experience in solving it]. In O. I. Lokshyna (Ed.), Pedahohichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita – 2023: horyzonty innovatsii [Pedagogical comparative studies and international education - 2023: horizons of innovation]: materialy VII Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konferentsii (pp. 186-190). Kyiv; Drohobych: TzOV «Trek-LTD». DOI: https://doi.org/10.32405/978–617–692–804–1 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Rekomendatsii slukhan u Komiteti na temu «Osvitni vtraty y osvitni rozryvy na rivni zahalnoi serednoi osvity: vymiriuvannia ta mekhanizmy podolannia» [On the approval of the Recommendations of the hearings in the Committee on the topic "Educational losses and educational gaps at the level of general secondary education: measurement and mechanisms of overcoming"]: rishennia Komitetu Verkhovnoi Rady z pytan osvity, nauky ta innovatsii. Retrieved from https://kno.rada.gov.ua/uploads/documents/38605.pdf [in Ukrainian].

Topuzov, O., Holovko, M., & Lokshyna, O. (2023). Osvitni vtraty v period voiennoho stanu: problemy diahnostyky ta kompensatsii [Educational losses during martial law: problems of diagnosis and compensation]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 5-13. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13 [in Ukrainian].

Topuzov, O., & Lokshyna, O. (Eds.). (2022). Osvita v realiiakh viiny: oriientyry mizhnarodnoi spilnoty: ohliadove vydannia [Education in the realities of war: guidelines of the international community: a review publication]. Kyiv: Pedahohichna dumka. DOI: https://doi.org/10.32405/978-966-644-614-8-2022-55 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-18

Як цитувати

АЛЄКСЄЄВА, С., ДЯЧЕНКО-БОГУН, М., ШКУРА, Т., РОКОТЯНСЬКА, В., & ГОМЛЯ, Л. (2024). КОМПЕНСАЦІЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ У ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ І ПЕРСПЕКТИВИ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ. Витоки педагогічної майстерності, (34), 9–13. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317630

Номер

Розділ

Статті