ОПРАЦЮВАННЯ ОБРАЗІВ-СИМВОЛІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • А. БОНДАРЕНКО
  • Ю. БОНДАРЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317661

Ключові слова:

образ-символ, символізація, узагальнення, абстрактне, конкретне, «відсторонення», художня деталь, хронотоп, ідейно-тематичний зміст

Анотація

Автори статті розгортають власні методико-літературознавчі пропозиції щодо вирішення важливої дидактичної проблеми – комплексного вивчення образів-символів, виходячи із хронотопної структури художніх джерел, їх ідейно-тематичного навантаження, словесного оформлення символічних утворень. Провідна думка статті полягає в тому, що осмислення образів-символів, їх змісту та художнього значення має випливати з усього системного аналізу літературного джерела й бути його частиною. Образи-символи слід розглядати як своєрідні «уламки» (Ґадамер, 2001) художньої структури тексту, у якій вони займають органічне місце, а тому можуть бути пояснені тільки як її частина.

Викладені судження ілюструються значною кількістю літературного матеріалу, уключеного до шкільних програм. Це твори Т. Шевченка («Кавказ»), П. Куліша («Чорна рада»), І. Франка («Зів’яле листя», «Сойчине крило», «Легенда про вічне життя»), М. Коцюбинського («Intermezzo»), В. Стефаника («Камінний хрест») та ін. На прикладі деяких із цих творів продемонстровано, що образи-символи виконують об’єднувальну та узагальнювальну роль в організації художнього тексту, забезпечують вираження провідних думок автора. Виходячи із цього, пропонується вивчати образи-символи на заключному етапі аналізу літературного твору, коли учні засвоїли всю систему значень, закладених у текст, специфіку їх образного вираження з допомогою багатьох інших засобів, використаних письменником. У результаті опрацювання символів стає ніби кульмінаційним моментом в осягненні школярами літературного джерела, вони постають квінтесенцією художньої картини, яку учні намагаються опанувати. Для цього учасників навчального процесу слід націлювати на авторське розуміння ключових світоглядних феноменів, якими є образи космосу (природи), Бога, людини, суспільства й нації.

Посилання

Demydiuk, L. (2006). Symvol yak zasib orhanizatsii khudozhnoho tekstu (za romanom I. Pavliuka “Mezozoi”) [Symbol as a means of organizing a literary text (based on I. Pavliuk's novel “Mesozoic”)]. Slovo i Chas [Word and Time], 7, 49-55 [in Ukrainian].

Dreier, Y. (2011). Symvol i teoriia zhyttiesvitu: “Transtsendentsiia zhyttiesvitu i podolannia yikh za poserednytstva znakiv i symvoliv” [Symbol and the theory of life-world: “Transcendence of the Life World and Overcoming It through the Mediation of Signs and Symbols”]. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh [Sociology: Theory, Methods, Marketing], 3, 3-25 [in Ukrainian].

Gadamer, H.-G. (2001). Aktualnist prekrasnoho. Mystetstvo yak hra, symvol i sviato [The relevance of the beautiful. Art as game, symbol and celebration]. In. Hermenevtyka i poetyka [Hermeneutics and poetics] (pp. 51-99). Kyiv: “Iunivers” [in Ukrainian].

Ivashchenko, A. (2018). Osoblyvosti literaturnoho sposterezhennia v protsesi formuvannia v uchniv umin analizuvaty obrazy-symvoly [Peculiarities of literary observation in the process of forming students' skills to analyze images-symbols]. In. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific Notes of Mykola Gogol Nizhyn State University. Psychological and pedagogical sciences] (Vol. 4, pp. 81-84). Nizhyn: NDU im. M. Hoholia [in Ukrainian].

Kononenko, V. (2010). Smyslovi konotatsii u strukturi tekstu [Semantic connotations in the structure of the text]. Movoznavstvo [Linguistics], 2-3, 146-155 [in Ukrainian].

Kosenko, N. (2005). Rozvytok v uchniv zdatnosti do zistavlennia khudozhnikh obraziv [Development of pupils' ability to compare artistic images]. Vsesvitnia literatura v serednikh navchalnykh zakladakh Ukrainy [World Literature in Secondary Schools of Ukraine], 10, 34-35 [in Ukrainian].

Kryvokin, L. V. (2007). Analiz khudozhnoho obrazu v protsesi vyvchennia literaturnoho tvoru [Analysis of the artistic image in the process of studying a literary work]. Zarubizhna literatura v shkoli [Foreign literature in school], 15/16, 17-22 [in Ukrainian].

Selivanova, O. O. (2011). Linhvistychna entsyklopediia [Linguistic encyclopedia]. Poltava: Dovkillia-K [in Ukrainian].

Zahaiska, D. L. (2016). Spividnoshennia symvolu ta metafory, alehorii, obrazu, znaku yak zasobiv khudozhnoi vyraznosti [The relationship between symbol and metaphor, allegory, image, sign as means of artistic expression]. Teoriia mystetstva [Theory of Art], 5, 17-23 [in Ukrainian].

Zelenska, Ya. Yu. (2009). Problema vyvchennia poniattia pro obraz-symvol u shkilnomu kursi ukrainskoi literatury [The problem of studying the concept of image-symbol in the school course of Ukrainian literature]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of Zaporizhzhia National University], 2, 81-84 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-18

Як цитувати

БОНДАРЕНКО, А., & БОНДАРЕНКО, Ю. (2024). ОПРАЦЮВАННЯ ОБРАЗІВ-СИМВОЛІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. Витоки педагогічної майстерності, (34), 18–24. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317661

Номер

Розділ

Статті