МИСТЕЦЬКО-ТВОРЧА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ДОШКІЛЬНИКІВ: ПСИХОЛОГІЧНІ ПЕРЕДУМОВИ І ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317668Ключові слова:
мистецько-творча компетентність, творчий потенціал, дитина дошкільного віку, мистецтво, арт-терапія, малювання, музика, ліпленняАнотація
Стаття містить обґрунтування актуальності проблеми формування мистецько-творчої компетентності у дошкільників. Проаналізовано підходи до визначення поняття «мистецько-творча компетентність». Визначено психологічні передумови формування мистецько-творчої компетентності. Зазначено, що дошкільний вік є сенситивним для розвитку творчого потенціалу, а вікові зміни в пізнавальному, емоційному, соціальному, моторному розвитку створюють оптимальні умови для формування мистецько-творчої компетентності. Наголошено на значущості арт-терапії як ефективного інструменту, який батьки та вихователі можуть використовувати для підтримки емоційного та творчого розвитку дітей.
Посилання
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity v Ukraini [The basic component of preschool education in Ukraine]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovijkomponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].
Bila, I. M. (2014). Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of children's creativity]. Kyiv: Feniks. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9940/1/Psykholohiia%20dytiachoi%20tvorchosti.pdf [in Ukrainian].
Bila, I. M. (2011). Fenomen dytiachoi tvorchosti [The phenomenon of children's creativity]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 1, 7. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/706990/1/2011%21%209.pdf [in Ukrainian].
Machynska, N., & Bas, O. Rol obrazotvorchoho mystetstva u vsebichnomu rozvytku dytyny-doshkilnyka [The role of fine arts in the comprehensive development of a preschool child]. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/embed/01002xc3-1b60.doc.html [in Ukrainian].
Palchykova, O. M., & Mazanenko, O. M. (2018). Do pytannia diahnostyky ta rozvytku muzychnykh zdibnostei [On the issue of diagnosing and developing musical abilities]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina [Bulletin of the V. N. Karazin Kharkiv National University], 599, 265-268 [in Ukrainian].
Panchenko, Ye. (2024). Formuvannia mystetsko-tvorchoi kompetentnosti v ditei doshkilnoho viku zasobamy art-tekhnolohii [Formation of artistic and creative competence in preschool children using art technologies]. In O. O. Maksymova, & M. A. Fedorova (Eds.), Innovatsiini protsesy v doshkilnii osviti: teoriia, praktyka, perspektyvy [Innovative processes in preschool education: theory, practice, prospects]: zb. naukovykh prats (pp. 197-200). Zhytomyr: FOP Levkovets [in Ukrainian].
Pasichnichenko, A. V. (2021). Formuvannia kreatyvnosti u ditei doshkilnoho viku [Formation of creativity in preschool children]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 78, 17-21 [in Ukrainian].
Polovina, O. (2021). Dytyna u sviti mystetstva Vprovadzhuiemo Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (nova redaktsiia) [A Child in the World of Art Introducing the Basic Component of Preschool Education (new edition)]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 2, 3-8 [in Ukrainian].
Polovina, O. Yak sformuvaty mystetsko-tvorchu kompetentnist u ditei? [How to develop artistic and creative competence in children?]. Retrieved from https://www.pedrada.com.ua/article/2951-yaksformuvatimistetsko-tvorchukompetentnst-u-dtey [in Ukrainian].
Shevchuk, A. (2021). Mystetska osvita ditei. Tradytsii ta innovatsii v onovlenomu BKDO [Art education of children. Traditions and innovations in the updated BKDE]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 4, 20-23 [in Ukrainian].
Shulha, L. (2021). Diialnisnyi pidkhid do formuvannia mystetsko-tvorchoi kompetentnosti dytyny doshkilnoho viku [An activity-based approach to the formation of artistic and creative competence in a preschool child]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 37, 3, 304-309 [in Ukrainian].