ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ЗАТРЕБУВАНИХ НА РИНКУ ПРАЦІ В МОВАХ ВОЄННОГО ТА ПОВОЄННОГО ЧАСУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317982Ключові слова:
майбутній психолог, підготовка, освітній процес, фахові компетентності, результати навчання, психологічна підтримка, психічне здоров'яАнотація
Умови воєнного часу ставлять нові вимоги щодо підготовки психологів, які мають володіти інструментарієм роботи у складних життєвих ситуаціях. Професійна підготовка фахівців допомагаючих професій в освітньому закладі не повинна обмежуватися вивченням традиційного психологічного інструментарію, звичними підходами щодо методів роботи з різними категоріями осіб. Метою статті є здійснення логіко-психологічного аналізу проблеми підготовки майбутніх психологів затребуваних на ринку праці в умовах воєнного та повоєнного часу, розкриття результатів опитування здобувачів вищої освіти щодо важливих насьогодні компетентностей психологів, визначення рекомендацій з підготовки фахівців, які здійснюватимуть ефективну діяльність у кризових ситуаціях, з соціально-психологічної реабілітації, підтримки психічного здоров’я населення, розвитку життєстійкості, тощо. Серед рекомендацій: під час організації освітнього процесу варто здійснювати акцент на формуванні знань і навичок, які сприятимуть роботі психолога працювати у складних/кризових умовах; вмінь надавати першу психологічну допомогу в екстремальних ситуаціях, розуміння загальних принципів роботи з гострою реакцією на стрес, здійснювати соціальну, психологічну реабілітацію військовослужбовців та членів їх родин; володіти методичним інструментарієм з відновлення психічного здоров’я різних категорій осіб.
Посилання
Bieschke, K. J., & Mintz, L. B. (2012). Counseling psychology model training values statement addressing diversity: History, current use, and future directions. Training and Education in Professional Psychology, 6(4), 196-203. DOI: https://doi.org/10.1037/a0030810
Danyliuk, I. V., & Lytvyn, S. V. (2024). Intehratsiia natsionalnykh ta osvitnikh tradytsii z yevropeiskymy standartamy pidhotovky [Integration of national and educational traditions with European training standards]. In Profesiina pidhotovka psykholohiv v Ukraini: stratehichni zavdannia [Professional training of psychologists in Ukraine: strategic tasks]: zb. materialiv Vseukr. kruhloho stolu (pp. 8-12). Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740900/1/2024_04_23_NAPS_Tes_new.pdf [in Ukrainian].
Didenko, O. H., & Yalanska, S. P. (2024). Natsionalno-patriotychne vykhovannia molodi v zakladakh osvity Ukrainy: psykholohichni aspekty [National-patriotic education of youth in educational institutions of Ukraine: psychological aspects]. In Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia [Scientific notes of Vernadsky TNU. Series: Psychology] (Vol. 35 (74), No 4, pp. 102-107). Kyiv: Tavriiskyi nats. un-t imeni V. I. Vernadskoho. Retrieved from https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2024/18.pdf [in Ukrainian].
Erickson Cornish, J. A., Riva, M. T., & Smith, R. D. (2015). Responding to the conscience clause: A complex and crucial issue in the education and training of health service psychologists. Training and Education in Professional Psychology, 9(4), 271-274. DOI: https://doi.org/10.1037/tep0000098
Matviienko, O. V., & Zatvorniuk, O. M. (2014). Profesiina pidhotovka maibutnikh psykholohiv yak psykholoho-pedahohichna problema [Professional training of future psychologists as a psychological and pedagogical problem]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Psykholohichni nauky [Scientific Bulletin of Kherson State University. Series Psychological Sciences], 1 (1), 215-220. Retrieved from file:///C:/Users/Admin/Downloads/nvkhp_2014_1(1)__41.pdf [in Ukrainian].
Panok, V. H. (2024). Problemy profesiinoi pidhotovky psykholohiv [Problems of professional training of psychologists]. In Profesiina pidhotovka psykholohiv v Ukraini: stratehichni zavdannia [Professional training of psychologists in Ukraine: strategic tasks]: zb. materialiv Vseukr. kruhloho stolu (pp. 5-7). Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740900/1/2024_04_23_NAPS_Tes_new.pdf [in Ukrainian].