ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНІ НАВЧАЛЬНІ СИТУАЦІЇ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ПЕРЕДУМОВА УСПІШНОЇ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА

Автор(и)

  • Р. ДРУЖЕНЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317983

Ключові слова:

методика викладання української мови, виробнича практика, майбутні вчителі-філологи, ситуаційна методика навчання, професійно орієнтована навчальна ситуація

Анотація

Наукову працю присвячено проблемі використання професійно орієнтованих навчальних ситуацій на заняттях із методики викладання української мови в закладах середньої освіти, що служить  основою для формування методичної компетентності майбутнього вчителя-філолога. На переконання автора, однією з пріоритетних умов залучення ситуаційної методики  є підготовка до виробничої практики: систематичне залучення професійно орієнтованих ситуаційних вправ на занятті наближає до реальних умов викладання шкільного курсу української мови і забезпечує успішне  проходження педпрактики в майбутньому. Реалізація системи професійно орієнтованих навчальних ситуацій на заняттях із методики викладання української мови в Київському університеті імені Бориса Грінченка показала високий рівень формування методичної компетентності, а також підготовки студентів до виробничої практики.

Посилання

Bekh, I. D. (2009). Teoretyko-prykladnyy sens kompetentnisnoho pidkhodu u pedahohitsi [Theoretical and applied meaning of the competence approach in pedagogy]. Vykhovannya i kultura [Education and culture], 1/2, 5-7 [in Ukrainian].

Bondarenko, N. (2017). Sytuatsiyni vpravy na urokakh ukrayinsʹkoyi movy [Situational exercises in Ukrainian language lessons]. Ukrayinsʹka mova i literatura v shkoli [Ukrainian language and literature at school], 2, 2-8 [in Ukrainian].

Butenko, A., Yeremenko, O., & Stukalo, N. (Eds.). (2023). Dopovid pro yakistʹ vyshchoyi osvity v Ukrayini, yiyi vidpovidnistʹ zavdannyam staloho innovatsiynoho rozvytku suspilʹstva u 2022 rotsi [Report on the quality of higher education in Ukraine, its compliance with the tasks of sustainable innovative development of society in 2022]. Kyiv: Natsionalne ahent·stvo iz zabezpechennya yakosti vyshchoyi osvity [in Ukrainian].

Dubasenyuk, O. A. (Ed.). (2016) Teoriya i praktyka profesiynoyi maysternosti v umovakh tsilezhyttyevoho navchannya [Theory and practice of professional skills in the conditions of lifelong learning]: monohrafiya. Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].

Herlyand, T. M. (2015). Realizatsiya tekhnolohiyi kontekstnoho navchannya u protsesi samorealizatsiyi osobystosti maybutnʹoho fakhivtsya [Implementation of contextual learning technology in the process of self-realization of the personality of the future specialist]. In Innovatsiynyy rozvytok vyshchoyi osvity: hlobalʹnyy ta natsionalʹnyy vymiry zmin [Innovative development of higher education: global and national dimensions of changes]: materialy II Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (Vol. 2, pp. 53-55). Sumy: Vyd. SumDPU im. A. S. Makarenka [in Ukrainian].

Klak, I. YE. (2015). Teoretychni zasady kompetentnisnoho pidkhodu v systemi vyshchoyi profesiynoyi osvity [Theoretical foundations of the competence approach in the system of higher professional education]. Visnyk Chernihivsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences], 124, 32-34 [in Ukrainian].

Kravets, L. (2012). Pedahohichna praktyka yak chynnyk stanovlennya maybutnʹoho vchytelya [Pedagogical practice as a factor in the formation of a future teacher]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 5, 80-86 [in Ukrainian].

Lopushnyak, H. S., & Rybchansʹka, KH. V. (2018). Vyshcha osvita Ukrayiny: derzhavne rehulyuvannya ta perspektyvy rozvytku [Higher education of Ukraine: state regulation and development prospects]: monohrafiya. Lʹviv: Liha Pres [in Ukrainian].

Lysenko, K. L. (2017). Pedahohichna praktyka yak motyvatsiya do maybutnʹoyi profesiyi [Pedagogical practice as motivation for the future profession.]. Istoryko-pedahohichni studiyi. III Vseukrayinsʹki Morozivsʹki pedahohichni chytannya [Historical and pedagogical studies. ІІІ All-Ukrainian Morozov pedagogical readings], 183-185. Retrieved from chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/33800/Lysenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Palamar, S. (2018). Kompetentnisnyy pidkhid yak metodolohichnyy oriyentyr modernizatsiyi suchasnoyi osvity [Competency approach as a methodological guideline for the modernization of modern education]. Osvitolohichnyy dyskurs [Educational discourse], 1/2 (20/21), 267-278 [in Ukrainian].

Parkheta, L. (2023). Vplyv pedahohichnoyi praktyky na formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnʹoho vchytelya ukrayinsʹkoyi movy ta literatury [The influence of pedagogical practice on the formation of professional competence of the future teacher of Ukrainian language and literature]. Teoretychna i dydaktychna filolohiya [Theoretical and didactic philology], 35, 120-129 [in Ukrainian].

Ruskulis, L. V. (2017). Formuvannya predmetnykh kompetentnostey iz dystsyplin linhvistychnoho tsyklu pid chas prokhodzhennya pedahoihchnoyi praktyky maybutnimy vchytelyamy ukrayinsʹkoyi movy [The formation of subject competences in the disciplines of the linguistic cycle during pedagogical practice by future teachers of the Ukrainian language]. Molodyy vchenyy [A young scientist], 4.1 (44.1), 45-48 [in Ukrainian].

Semenoh, O. M., Vovk, M. P., Dyatlenko, T. I., & Hromova, N. V. (2021). Fakhova praktyka maybutnʹoho vchytelya-filoloha: tradytsiyi ta innovatsiyi [Professional practice of the future philology teacher: traditions and innovations]: navch. posib. Kyiv: Talkom [in Ukrainian].

Shevtsova, L. S. (2004). Metodyka zastosuvannya movlennyevykh sytuatyvnykh zavdanʹ [The method of applying speech situational tasks]: metod. posib. Zhytomyr: Merkuriy [in Ukrainian].

Strohanova, H. M. (2011). Sytuatyvnyy pidkhid do profesiynoyi pidhotovky vchytelya ukrayinsʹkoyi movy [A situational approach to the professional training of a Ukrainian language teacher]. Filolohichni studiyi. Naukovyy visnyk Kryvorizʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Philological studies. Scientific Bulletin of the Kryvyi Rih State Pedagogical University], 6, 719-724. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhSt_2011_6_108 [in Ukrainian].

Sydorenko, V., Kulishov, V., & Torba, N. (2023). Innovatsiyni pidkhody do orhanizatsiyi vydiv praktyk zdobuvachiv vyshchoyi osvity v period voyennoho stanu [Innovative approaches to the organization of types of practices of higher education students during martial law]. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi nauk Ukrayina [Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine], 5, 1-15. Retrieved from https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/349 [in Ukrainian].

Sydorenko, O., & Chuba, V. (Comps.). (2001). Sytuatsiyna metodyka navchannya: teoriya i praktyka [Situational teaching method: theory and practice]. Kyiv: Tsentr innovatsiy ta rozvytku [in Ukrainian].

Uysimbayeva N. V. (2012). Vplyv pedahohichnoyi praktyky na formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnʹoho pedahoha [The influence of pedagogical practice on the formation of professional competence of the future teacher]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky [Scientific notes of the Department of Pedagogy], XXVIII, 1, 223-229 [in Ukrainian].

Vechirko, M. S. (2012). Pedahohichna praktyka yak odna iz umov formuvannya profesiynoho samovyznachennya maybutnʹoho vchytelya filolohiyi [Pedagogical practice as one of the conditions for the formation of professional self-determination of the future teacher of philology]. Naukovyy visnyk Pivdennoukrayinsʹkoho natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynsʹkoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky], 3-4. Retrieved from http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3610/1/Vechirko%20M.S.pdf [in Ukrainian].

Volkova, N. P. (2021). Modelyuvannya kompetentnisnoyi profesiynoyi osvity v konteksti yevrointehratsiyi [Modeling competency-based professional education in the context of European integration]. Dnipro: Universytet im. A. Nobelya [in Ukrainian].

Vorovka, M. I., & Protsenko, A. A. (2020). Pedahohichna praktyka yak zasib formuvannya profesiynoyi maysternosti vchytelya v umovakh reformuvannya osvity [Pedagogical practice as a means of forming a teacher's professional skill in the conditions of education reform]. Pedahohika formuvannya tvorchoyi osobystosti u vyshchiy i zahalʹnoosvitniy shkoli [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools], 69, 1, 57-61 [in Ukrainian].

Vovk, M. P., Hryshchenko, Yu. V., Solomakha, S. O., & Filipchuk, N. O. (Comps.). (2022). Teoretychni i metodychni zasady orhanizatsiyi praktyky u zakladakh vyshchoyi pedahohichnoyi osvity: analitychni materialy [Theoretical and methodological principles of the organization of practice in institutions of higher pedagogical education: analytical materials]. Instytut pedahohichnoyi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Zyazyuna NAPN Ukrayiny. Kyiv [in Ukrainian].

Yablonsʹka, T. M. (2012). Osnovni funktsiyi pryntsypu rolʹovoyi perspektyvy v stratehiyi pidvyshchennya yakosti pedahohichnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv-filolohiv [The main functions of the role perspective principle in the strategy of improving the quality of pedagogical training of future philology teachers]. Naukovyy visnyk Donbasu [Scientific Bulletin of Donbass], 2. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_2_8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-18

Як цитувати

ДРУЖЕНЕНКО, Р. (2024). ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНІ НАВЧАЛЬНІ СИТУАЦІЇ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ПЕРЕДУМОВА УСПІШНОЇ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА. Витоки педагогічної майстерності, (34), 56–62. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317983

Номер

Розділ

Статті