ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО СТАНУ УКРАЇНСЬКИХ УЧИТЕЛІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ ТА ПОТЕНЦІАЛ МОРІТА-ТЕРАПІЇ ДЛЯ ЇХ ВІДНОВЛЕННЯ

Автор(и)

  • Д. ЖАО
  • О. НІКОЛЕНКО
  • О. ЖДАНОВА-НЕДІЛЬКО
  • К. НІКОЛЕНКО

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317989

Ключові слова:

учитель, вплив війни на психологічний та професійний стан учителів, ментальне здоров’я, кризові ситуації, освіта, учасники освітнього процесу, Моріта терапія

Анотація

У статті висвітлено особливості психологічного та професійного стану українських учителів під час війни. Представлено результати всеукраїнського опитування учителів (січень 2024 р.), яке показало, що більше половини українських педагогів мають психологічний дистрес, більшість із них ще не оговталися від шокового психічного стану, в якому вони перебували на початку війни. Водночас встановлено високий рівень життєстійкості українських учителів, який свідчить про те, що війна загартувала їх і зробила сильнішими у виконанні професійних обов’язків та вирішенні проблем щодо підтримки учнів. Психічне здоров'я вчителів покращується завдяки реалістичній оцінці навколишніх подій та орієнтації на пошук конкретних рішень проблем під час війни. З іншого боку, соціальна невизначеність негативно вплинула на психічне відновлення вчителів. Більшість учителів використовують методи, які заохочують учнів поглянути на повсякденне життя, визнати страх природною емоцією і відкрито обговорювати його з учнями. Успішну допомогу учням надають хороші комунікації і творчі заняття. Хоча, стикаючись з пасивним ставленням учнів до життя і великими втратами, вчителі відчувають труднощі в наданні допомоги. Більшість учителів визнали користь Моріта терапії для відновлення психологічного та професійного стану, а також для подолання тривоги і напруги, як метод зосередження на конструктивних діях. Тренінги для вчителів у контексті Моріта терапії допомагають усвідомити ідею готовності бути стійким, створення хороших і поганих сценаріїв майбутнього, обмірковування потенціалу та можливих дій тощо.

Посилання

Arabori, H.(1997). Teachers` attitude following the grant Hanshin Earthquake, and problems concerning children`s emotional problems. The Annual Report of Educational Psychology in Japan, 36, 165-174.

Andrieienkova, V. L., Voitsiakh, T. V., Hrytsiv, I. P., Melnychuk, V. O., Sablina, N. O., Fliarkovska, O. V., & Kharkivska, T. A. (2023). Psykhosotsialna pidtrymka uchasnykiv osvitnoho protsesu [Psychosocial support of participants in the educational process]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kyiv. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1EK88elXsT-7rOuRQasYiRT6s6YagcbIz/view [in Ukrainian].

Chorna, N (2024). Online psychological support amid the Russo-Ukrainian War: Navigating mental health challenges. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=474728

Dziuba, T. M., Karamushka, L. M., Halushko, L. J., Zvyagolskaya, I. M., Karamushka, T. V., Hamaidia, A., & Vakulich, T. M. (2021). Mental health of teachers in Ukrainian educational organizations. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland: 1960), 74 (11 cz 1), 2779-2783.

Hirano, M. (2014). Validation of the Bidimensional Resilience Scale for North American College Students: A Classification of the innate and acquired factors". The 7th European Conference on Positive Psychology, PS3.

Horbachov, S. (2022). Osvita pid chas viiny [Education during the war]. Retrieved from https://nus.org.ua/articles/osvita-pid-chas-vijny-yak-pidtrymuyut-vchyteliv-iz-tot-ta-yaki-problemy-mayut-ukrayinski-uchni-za-kordonom/ [in Ukrainian].

Interaktyvna karta «Osvita pid chas viiny» [Interactive map "Education during the war"]. Retrieved from https://saveschools.in.ua/ [in Ukrainian].

Kessler, R. C., Andrews, G., Colpe, L. J., et al. (2002). Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psychological Medicine, 32, 959-956.

Kobayashi, T.(2011). The case study of teachers’ psychological experience during a disaster. Shizuoka University Reposily, 61, 129-139.

Kobayashi, T.(2013). Study on a school system and of support provided to teachers dealing with medium- or long-term mental and physical changes experienced by students after a disaster. Counseling Research, 46, 26-42.

Nikolenko O., Zuyenko M., Grynova M., Kohut I., & Nikolenko K. (2023). Art therapy for improving the psychological wellbeing of students traumatized during the war. The Sources of Pedagogical Skills, 31, 156-167.

Tolstoukhov, A., & Lunov, V. (2023). Educational Resilience in Turmoil: Psychological Well-Being and Mental Health Among Ukrainian Educational Community During the Russo-Ukrainian War. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=4683791

Viina ta osvita [War and education]. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2024/02/10/Bryf.Viyna.ta.osvita.Dva.roky.povnomasshtabnoho.vtorhnennya.2024.ukr-10.02.2024.pdf [in Ukrainian].

Zminy do statti 51 Zakonu Ukrainy «Pro povnu zahalnu seredniu osvitu» shchodo pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv u pytanni nadannia psykholohichnoi pidtrymky uchasnykam osvitnoho protsesu [Amendments to Article 51 of the Law of Ukraine "On Comprehensive General Secondary Education" regarding the improvement of the qualifications of pedagogical workers in the matter of providing psychological support to participants in the educational process]. (2023). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3051-20#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-18

Як цитувати

ЖАО, Д., НІКОЛЕНКО, О., ЖДАНОВА-НЕДІЛЬКО, О., & НІКОЛЕНКО, К. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО ТА ПРОФЕСІЙНОГО СТАНУ УКРАЇНСЬКИХ УЧИТЕЛІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ ТА ПОТЕНЦІАЛ МОРІТА-ТЕРАПІЇ ДЛЯ ЇХ ВІДНОВЛЕННЯ. Витоки педагогічної майстерності, (34), 73–80. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317989

Номер

Розділ

Статті