РОЗВИТОК ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У СИСТЕМІ ВІЙСЬКОВИХ ЗВО УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.318002Ключові слова:
майбутні офіцери, військово-професійна підготовка, військово-професійна культура, професійно-технічна підготовка, соціально-гуманітарна підготовка, оперативно-стратегічна підготовка, психологічна підготовкаАнотація
У статті розглянуто питання формування військово-професійної культури майбутніх офіцерів, з особливим акцентом на соціально-гуманітарний компонент. Військово-професійна культура розглядається як провідний складник підготовки майбутніх офіцерів, що забезпечує формування не лише професійних навичок, але й соціальних і гуманітарних цінностей, необхідних для ефективного виконання службових обов'язків. Підкреслено важливість морально-етичного виховання, громадянської відповідальності, патріотизму та розвитку соціальних навичок у підготовці військових кадрів. Представлений підхід базується на принципах єдності теорії та практики, комплексності, індивідуального підходу та безперервності у формуванні професійної культури. Системний підхід, запропонований у статті, забезпечує підготовку офіцерів, здатних ефективно виконувати службові завдання в умовах сучасних військових викликів, зокрема в контексті сучасних військових дій. Доведено, що структура підготовки охоплює загальну військову, професійно-технічну, соціально-гуманітарну та оперативно-стратегічну підготовку, що відповідає сучасним вимогам до військової освіти. Особлива увага приділена когнітивному чиннику, який сприяє розвитку розумових здібностей, аналізу та прийняття рішень, що є ключовими аспектами для офіцерів в умовах бойових дій.
Встановлено, що формування військово-професійної культури майбутніх офіцерів у військових закладах вищої освіти (ЗВО) базується на низці принципів (принцип єдності теорії та практики, принцип цілеспрямованого виховання особистості, принцип комплексності, принцип наступності та безперервності, принцип індивідуального підходу, принцип патріотизму та національної ідентичності, принцип адаптації до сучасних умов, принцип правової обізнаності та відповідальності, принцип розвитку лідерських якостей), які забезпечують ефективне формування військово-професійної культури майбутніх офіцерів, сприяючи розвитку їхніх професійних, моральних та етичних якостей, необхідних для виконання службових обов’язків в умовах сучасних військових викликів.
Актуалізовано необхідність інтеграції соціально-гуманітарного компонента у процес підготовки офіцерів, що сприяє формуванню всебічно розвинених, морально стійких та патріотично налаштованих військовослужбовців.
Посилання
Boiko, O., & Tiurina, V. (2023). Pedahohichna kultura maibutnikh ofitseriv: problema vyokremlennia strukturnykh skladnykiv fenomenu [Pedagogical culture of future officers: the problem of identifying the structural components of the phenomenon]. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 2, 193-199 [in Ukrainian].
Khomenko, P., & Denysenko, Ye. (2023). Humanitarno-pedahohichne modeliuvannia rozvytku profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv [Humanitarian and pedagogical modeling of the development of professional competence of future officers]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (211), 21-28 [in Ukrainian].
Kubitskyi, S. (2002). Systema otsiniuvannia hotovnosti maibutnikh ofitseriv do profesiinoi diialnosti [The system for evaluating the readiness of future officers for professional activity]. (Extended abstract of PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].
Marchenko, O. H., & Sydorenko, I. I. (2022). Metodolohichni ta teoretychni zasady formuvannia profesiinoi kultury ofitsera yak aktualna problema viiskovo-profesiinoi pidhotovky [Methodological and theoretical foundations of the formation of the professional culture of an officer as an actual problem of military professional training]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [The scientific journal of the NPU named after M. P. Drahomanova], 88, 5, 148-152 [in Ukrainian].
Oderov, A. M., Leshchinskyi, O. V., Pervachuk, O. I., Babych, M. O., Nebozhuk, O. R., Bohdanov, M. V., Bubon, V. S., Abramenko, O. O., & Khachatrian, A. Kh. (2023). Yakist viiskovo-profesiinoi pidhotovky kursantiv – yak skladova uspishnoho vykonannia spetsialnykh zavdan [The quality of military and professional training of cadets is a component of successful performance of special tasks]. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova [Scientific journal of Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University], 3(161), 131-135 [in Ukrainian].
Onipko, V. (2022). Profesiina kultura i kompetentnist maibutnikh ofitseriv: vzaiemozalezhnist ta providni skladnyky [Professional culture and competence of future officers: interdependence and leading components]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skills], 29, 169-174 [in Ukrainian].
Vasianovych, H., & Shevkun, H. (2019). Formuvannia profesiinoi kultury u maibutnoho ofitsera zbroinykh syl Ukrainy: psykholoho-pedahohichnyi kontekst [Formation of professional culture in the future officer of the armed forces of Ukraine: psychological and pedagogical context]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby [Bulletin of the National Academy of the State Border Service], 5. Retrieved from https://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/pedvisnyk/article/view/333 [in Ukrainian].
Yahupov, V. V. (2016). Profesiina subiektnist, subiekt viiskovo-profesiinoi diialnosti yak intehralnyi rezultat profesiinoi pidhotovky ofitseriv [Professional subjectivity, the subject of military-professional activity as an integral result of the professional training of officers]. In O. A. Dubaseniuk (Ed.), Teoriia i praktyka profesiinoi maisternosti v umovakh tsilezhyttievoho navchannia [Theory and practice of professional skills in the conditions of lifelong learning]: monohrafiia (pp. 223-233). Zhytomyr: Ruta [in Ukrainian].