ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ВИЯВЛЕННЯ ТА ПОПЕРЕДЖЕННЯ РИЗИКІВ У ФІЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • В. МАНИК

DOI:

https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.318072

Ключові слова:

майбутні тренери, педагогічні умови, формування професійної готовності, ризики у професійній діяльності, стрес-фактори

Анотація

У статті розглядаються основні ризики у професійній діяльності тренера у сфері фізкультурно-спортивної діяльності. Виокремлено фізичні, психологічні, організаційні, фізіологічні, медичні, етичні, соціальні, комунікаційні, іміджеві та інноваційно-технологічні ризики. Особлива увага приділяється травматизму, емоційному вигоранню, організаційним обмеженням та недотриманню спортивної етики. Проаналізовано вплив недостатньої медичної підтримки, використання допінгу та технологічних бар’єрів на професійну діяльність тренера. Запропоновано комплексний підхід до формування навичок виявлення та попередження ризиків у підготовці майбутніх тренерів. Доведено, що ризики у професійній діяльності тренера є багатогранними й охоплюють фізичні, психологічні, організаційні, етичні, соціальні та технологічні аспекти. Для ефективного їх подолання тренер повинен володіти високим рівнем професійної компетентності, аналітичного мислення та комунікативних навичок, а також активно співпрацювати з медичними, психологічними та адміністративними службами. Впровадження сучасних методик навчання й забезпечення безпечного середовища для тренувань сприятиме мінімізації ризиків та підвищенню ефективності тренувального процесу.

Сформульовано визначення «педагогічні умови формування готовності майбутніх тренерів до застосування методів виявлення та попередження ризиків» як сукупність цілеспрямованих, науково обґрунтованих організаційно-методичних, психологічних та навчально-виховних заходів, які забезпечують створення сприятливого освітнього середовища для розвитку професійної компетентності тренерів у сфері ідентифікації, оцінки та мінімізації ризиків у фізкультурно-спортивній діяльності.

У статті обґрунтовано педагогічні умови формування готовності майбутніх тренерів до застосування методів виявлення та попередження ризиків у фізкультурно-спортивній діяльності. Виокремлено ключові аспекти: інтеграцію теоретичної і практичної підготовки, формування аналітичного мислення, використання інноваційних технологій, розвиток мотиваційно-ціннісного ставлення до безпеки, створення професійно орієнтованого середовища, забезпечення міждисциплінарного підходу та вдосконалення комунікативних навичок. Впровадження цих умов сприяє підготовці компетентних тренерів, здатних забезпечувати безпеку і результативність тренувального процесу.

Посилання

Hryn, O. R., & Voronova, V. V. (2015). Systema psykholohichnoho zabezpechennia pidhotovky sportsmeniv yak problema suchasnoi psykholohii sportu [The system of psychological support for the training of athletes as a problem of modern sports psychology]. Teoriia i metodyka pidhotovky sportsmeniv [Theory and methods of training athletes], 3, 29-34 [in Ukrainian].

Hryn, O. R. (2015). Psykholohichne zabezpechennia ta suprovid pidhotovky kvalifikovanykh sportsmeniv [Psychological support and training support for qualified athletes]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Olimpiiska literatura [in Ukrainian].

Kovalenko, V. O., & Sorokina, O. A. (2017). Psykholohichna kompetentnist fitnes-trenera [Psychological competence of a fitness trainer]. Naukovі zdobutky studentіv Іnstytutu liudyny [Scientific achievements of students of the Institute of Man], 1 (7), 50-51 [in Ukrainian].

Kornosenko, O. K., & Demus, Ya. V. (2021). Osoblyvosti sotsialno-psykholohichnoi diialnosti sportyvnoho trenera [Peculiarities of the socio-psychological activity of a sports coach]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 77, 35-39 [in Ukrainian].

Kostenko, M. V. (2016). Rozrobka lohichno-strukturnoi modeli pidhotovky maibutnikh treneriv do formuvannia hrupovoi refleksyvnosti sportsmeniv v ihrovykh vyddakh sportu [Development of a logical-structural model of training future coaches for the formation of group reflexivity of athletes in game sports]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova [Scientific journal of the NPU named after M. P. Drahomanova], 87-92 [in Ukrainian].

Pastushkova, N. A. (2020). Psykholohichna pidhotovka sportyvnoi komandy z chirlidynhu yak nevidiemnyi komponent profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Psychological preparation of a cheerleading sports team as an integral component of the professional training of future specialists]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Cherkasy National University named after Bohdan Khmelnytskyi. Pedagogical sciences], 2, 195-202. Retrieved from https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3854 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-18

Як цитувати

МАНИК , В. (2024). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДІВ ВИЯВЛЕННЯ ТА ПОПЕРЕДЖЕННЯ РИЗИКІВ У ФІЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Витоки педагогічної майстерності, (34), 144–148. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.318072

Номер

Розділ

Статті