АНАЛІЗ ОСНОВНИХ МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ ДО ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ТА СТАРШОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.318084Ключові слова:
методологічні підходи, математична компетентність, особистісно-орієнтований підхід, діяльнісний підхід, системний підхід, інтегративний підхід, компетентнісний підхід, нейрокогнітивний підхід, нейромоделюючий підхідАнотація
У статті обгрунтовано авторське бачення значення методологічних підходів до формування математичної компетентності на основі аналізу досліджень українських та зарубіжних науковців, що розглядають методологічні підходи до організації освітнього процесу загалом. Схарактеризовано математичну компетентність як одну із ключових навичок, необхідних у сучасному світі, яка охоплює вміння застосовувати математичні знання, розуміти концепції та вирішувати проблеми з використанням математики. Компетентність людини визначено як структуровані набори знань, навичок, умінь і взаємовідносин, які дозволяють їй ідентифікувати і розв’язувати проблеми, що виникають у певній сфері діяльності незалежно від ситуацій. Для детального аналізу процесу формування математичної компетентності учнів основної та старшої школи, який базується на спільній навально-творчій діяльності, автором виокремлено наступні теоретико-методологічні підходи: особистісно-орієнтований, діяльнісний, системний, інтегративний, компетентнісний, нейрокогнітивний та нейромоделюючий. Дослідження фокусується на детальному аналізі зазначених підходів та виділенні окремих принципів, що їх деталізують.
Посилання
Bjerkholt, E., Orbaek, T., & Kindeberg, T. (2020). An Outline of a Pedagogical Rhetorical Interactional Methodology: Researching Teachers’ Responsibility for Supporting Students’ Desire to Learn as Well as. Their Actual Learning. Teaching in Higher Education, 28 (2), 238-253. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1792876
Cerasoli, C., Alliger, G., Donsbach, J., Mathieu, J., Tannenbaum, S., & Orvis, K. (2018). Antecedents and outcomes of informal learning behaviors: A meta-analysis. Journal of Business and Psychology, 33 (2), 203-230. DOI: https://doi.org/10.1007/s10869-017-9492-y
Costa, J., Neto, J., Alves, R., Escudeiro, P., & Escudeiro, N. (2017). Neurocognitive Stimulation Game: Serious Game for Neurocognitive Stimulation and Assessment. Serious Games. Interaction and Simulation, 176, 74-81.
Dymova, I. (2022). Immersive approach in the system of university education. Actual issues of humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 48 (1), 289-293.
Gerasimova, E., Dvoryatkina, S., Korotkikh, V., Masina, O., Puchkov, N., Usachev, A., & Shcherbatykh, S. (2017). Pedagogical Synergy Based on the Fractal Approach: Content Selection, Training, Control (A Case Study of Mathematical Education). EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13 (11), 7591-7598. DOI: https://doi.org/10.12973/ejmste/80303
Haddad, L. (2019). The Use of Films to Obtain Understandings on Pedagogical Practice in Early Childhood Education: Two Methodological Approaches. Eccos-Revista Científica. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n50.14016
Kharkivska, A., Khmil, N., Dmytrenko, K., Kapustina, O., & Dziuba, O. (2023). Methodological Principles of Pedagogical Education in the Context of Finding and Substantiating Directions for Quality Renewal of Content and Process. Synesis, 15 (3), 218-232.
Laursen, K. (2010). Competence Driven Teaching of Mathematics. Copenhagen: Institute of Mathematical Sciences, Centre for Science Education, University of Copenhagen.
Lutsan, N., Struk, A., Barylo, G., & Verbeshchuk, S. (2021). Methodological Approaches to the Study of Innovative Forms of Education. AD ALTA – Journal of Interdisciplinary Research, 11 (1), 68-72.
Niss, M., & Hojgaard, T. (2019) Mathematical competencies revisited. Educational Studies in Mathematics, 102 (1), 9-28. DOI: https://10.1007/s10649-019-09903-9
Pinto, J., Dores, A., Peixoto, B., & Barbosa, F. (2020). Programmed neurocognitive training: proposal of a new approach. Disability and Rehabilitation, 44 (11), 2507-2514. DOI: https://doi.org/10.1080/09638288.2020.1838631
Turner, R. (2010). Exploring Mathematical Competencies. Research Developments, 24. Retrieved from https://research.acer.edu.au/resdev/vol24/iss24/5/